April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۲۵۶۰
۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
0
سیاست خارجه ایران در قبال حل مسئله فلسطین خیلی وقت است رنگ و بوی میدان به خود گرفته است.
فلسطین بر کرانه مقاومت/ دست پر ایران برای رزمندگان مقاومت
دو شب پیش ۲ عملیات مهم در منطقه کرانه باختری رود اردن به وقوع پیوست؛ اولین عملیات در محله سلوان در قدس اشغالی بود که حدود ۱۰ صهیونیست در اتوبوس در حال حرکت مورد اصابت گلوله قرار گرفتند که حال ۳ نفر از آنان به شدت وخیم گزارش شد.

عاملان عملیات هم توانستند با استفاده از تاریکی شب بگریزند.

علیرضا تقوی نیا، کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است، مهم‌تر از کثرت یا قلت تلفات این درگیری‌ها (که البته برای صهیونیست‌ها بسیار حساس است)، اهمیت این اتفاقات اینست که کرانه غربی رود اردن از جنین گرفته تا نابلس، قدس و همه جا نیرو‌های مسلح مبارز فلسطینی حضور دارند و می‌توانند به آسانی علیه اشغالگران سرزمینشان دست به عملیات بزنند.

به گفته این کارشناس مسائل غرب آسیا، خطر تسلیح ساحل غربی رود اردن برای صهیونیست‌ها بسیار بیشتر از نوار غزه است، زیرا این منطقه هم وسعت بسیار بالاتر وهم جمعیت بیشتری را در خود جای داده و هم به شهر‌های مهم اراضی اشغالی ۱۹۴۸ دسترسی مناسب دارد.

اما کرانه باختری کجاست و چرا تا این حد برای مقاومت فلسطین مهم و برای نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی حساسیت برانگیز شده است.

.

محدوده کرانه باختری 

این منطقه به لحاظ جغرافیایی نسبت به قدس شریف ۳ کیلومتر و نسبت به تل آویو پایتخت جعلی رژیم صهیونیستی تنها ۱۰ کیلومتر فاصله دارد و کشور اردن نیز در همسایگی آن قرار دارد.

شهر قلقیلیه این منطقه که در غرب رود اردن و در سرزمین فلسطین جای دارد تا تل آویو تنها ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و این فاصله کم باعث شده تا کارشناسان نظامی و امنیتی این کرانه را «پهلوی آسیب‌پذیر» رژیم صهیونیستی خطاب کنند.

بدین ترتیب کرانه باختری شاه‌راهی میان سه منطقه‌ی فلسطین، رژیم صهیونیستی و اردن محسوب می‌شود که شهرهای مهمی را هم مثل جنین را در خود جای داده است.

شهر جنین هم که در شمال منطقه کرانه باختری قرار دارد و پر دردسرترین شهر برای اسرائیل به شمار می‌آید، زیرا قاطبه حملات علیه اشغالگران در مناطق مرکزی فلسطین، از این نقطه سازماندهی و اجرا می‌شود. 

.

شهر جنین فلسطین در کرانه باختری، محل فرماندهی جنبش جهاد اسلامی

از قضا ریشه شروع درگیری‌های اخیر هم برخلاف دفعات گذشته که غزه بود به شهر جنین باز می‌گردد.

در این شهر جنبش جهاد اسلامی بیشترین هوادار و سازماندهی نیرو را دارد.

در واقع باید گفت که معرکه اصلی، احیای مقاومت در کرانه باختری است.

اما چه شد که این حملات شدت گرفت و امان از نیروهای امنیتی رژیم اشغالگر قدس برید؟

تقریبا بیست سالی از پیشنهاد راه حل چهار مرحله‌ای و موضع رسمی ایران در قبال حل مسئله فلسطین از سوی آیت‌الله خامنه‌ای  که در رزمایش صدهزار نفری بسیجیان مطرح شد می‌گذرد.

برپایه پیشنهاد ایران، در وهله نخست، آوارگان فلسطینی باید به سرزمین آباواجدادی خود بازگردند، سپس انتخاباتی با مشارکت مردم اصلی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برگزار شود، سوم تشکیل نظام سیاسی منتخبِ اکثریت براساس رفراندوم و مرحله چهارم اینکه نظام سیاسی منتخبِ اکثریت باید برای سایر ساکنین فلسطین اشغالی که مردم اصلی آن محسوب نمی‌شوند تصمیم بگیرد.

با این وجود اما این طرح تاکنون با بی مهری مواجه شده و باوجود تاکیدات همه ساله مقامات جمهوری اسلامی ایران نزدیک به دو دهه است روی زمین مانده است.

اما با توجه به سوءاستفاده رژیم صهیونیستی از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی و صد البته شرایط جهانی چند سالی است که  رهبر انقلاب ضمن یادآوری پیشنهاد ایران به ضرورت تسلیح کرانه باختری رود اردن در فلسطین نیز تاکید دارند.

.

موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در قبال حل مسئله فلسطین

این تأکیدات، درست به وقت مرداد ۹۳ شکل جدی تر و علنی ترس به خود گرفت و آیت‌الله خامنه‌ای تسلیح کرانه ى باخترى همانند غزه را واجب دانستند و گفتند این اعتقاد ما است که کرانه ى باخترى هم مثل غزه باید مسلح بشود.

به گفته فرمانده کل قوا کسانى که علاقه‌مند به سرنوشت فلسطینند، اگر می‌توانند کارى بکنند، کار این است (تسلیح کرانه باختری)، چراکه تنها چیزى که ممکن است از محنت فلسطینى‌ها بکاهد، عبارت است از همین که دست قدرت داشته باشند، بتوانند قدرت نمایى بکنند؛ مگرنه با برخورد رام و مطیع و سازش کارانه، هیچ کارى به نفع فلسطینى‌ها انجام نخواهد گرفت.

با این مواضع بود که گویا سیاست خارجه ایران نسبت به منطقه کرانه باختری و به طور کلی فلسطین بنا به شرایط خاص آن بیش از آن‌که رنگ و بوی گفتمانی و دیپلماتیک به خود بگیرد به زبان نظامی بدل شود تا این بار این فرماندهان سپاه پاسداران و شاخه قدس آن باشند که در قدوقامت دیپلمات‌هایی کارکشته و میدان دیده از تداوم حمایت ایران از این منطقه و پر کردن دست فلسطینیان از آنچه لازم دارند صحبت کنند.

مثلا چند روز پیش سردار فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در جمع گروهی از اهالی تهران که در محکومیت حملات هوایی رژیم صهیونیستی تجمع کرده بودند به پشتیبانی سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از مردم و مبارزان فلسطینی اشاره کرد و گفت «سردار شهید سلیمانی دست فلسطینیان را پر کرد؛ این روند دائمی است و سپاه این راه را ادامه خواهد داد.»

فلسطین بر کرانه مقاومت/ دست پر ایران برای رزمندگان مقاومت

سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرد همانطور که امام خامنه‌ای فرمودند و شهید سلیمانی دست فلسطینی‌ها را پر کرد این روند دایمی است و سپاه انقلاب اسلامی دائم دست آنها را پر خواهد کرد

مشابه همین جمله را چند روز بعد ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران که از قضا جنبش متبوعش در پاسخ به حملات هوایی اخیر رژیم اشغالگر قدس به تنهایی چیزی بالغ بر ۹۵۰ راکت و موشک به ارضی اشغالی شلیک کرد، با حضور در پیش خطبه‌های نمازجمعه تهران گفت که این جنبش با تمام قوا اقدام به تقویت نظامی کرانه باختری کرده و آن را ادامه می‌دهد چراکه نتیجه این اقدام خیزش این منطقه در برابر رژیم صهیونیستی و تشکیل گردان جنین و گسترش آن بود.

اما در نهایت باید گفت که جنین و سایر مناطق کرانه باختری رود اردن که روی هم رفته بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت دارد و به گفته علیرضا تقوی نیا مردم آن که کاملا مستعد عکس العمل به تعدیات صهیونیست ها هستند، جز سلاح به چیز دیگری نیاز ندارند.

رژیم صهیونیستی هم که نه توانسته از پس حزب الله بر بیاید ، نه حضور ایران را در سوریه کمرنگ کند ، نه مقاومت در غزه و موشک های آن را نابود سازد و نه امنیت شهروندان اشغالگر را در برابر مبارزان فلسطینی تامین کند حالا با دستی که قرار است ایران برای ملت فلسطین بیش از گذشته پر کند چه خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: