کد خبر: ۳۹۲۲۱۵
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
0

آموزش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به چه صورت است؟ یکی از رایج‌ترین روش‌های کسب درآمد توسط دولت‌ها از گذشته تا کنون، وضع مالیات و دریافت آن بود که اغلب با هدف ارائه خدمات و بهبود وضع زندگی عمومی تعیین می‌شود. مالیات‌هایی که امروزه توسط دولت‌ها تعیین و دریافت می‌شود، به انواع مالیات مستقیم و  غیرمستقیم تقسیم بندی می‌شوند. از جمله مالیات‌های غیرمستقیم که توسط دولت‌ها دریافت می‌شود،  مالیات بر ارزش افزوده است که در طول مراحل مختلف تولید کالا یا ارائه خدمات اخذ می‌شود و پرداخت کننده نهایی این مالیات مصرف کنندگان هستند. مالیات بر ارزش افزوده در حال حاضر به روش خود اظهاری دریافت می‌شود و مهلت ثبت اظهارنامه مالیاتی بر ارزش افزوده در سامانه نیز اغلب 15 روز پس از پایان هر فصل درنظر گرفته شده است.

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده در واقع مالیات بر مصرف کالاها و ارائه خدمات است که در هر مرحله از زنجیره تولید و ارائه خدمات، از تولید اولیه تا فروش، از مصرف کنندگان اخذ می‌شود. مقدار مالیات بر ارزش افزوده‌ای که کاربر می‌پردازد بر اساس هزینه محصول منهای هرگونه هزینه مواد موجود در محصول است که قبلاً در مرحله قبلی مالیات گرفته شده است. مالیات بر ارزش افزوده جزو مالیات‌های غیرمستقیم است که پرداخت کننده مشخصی برای آن وجود ندارد و اغلب توسط مصرف کنندگان کالا یا خدمات پرداخت می‌شود. ارزش افزوده نیز در این نوع مالیات به تفاوت بین ارزش محصولات و خدمات خریداری شده در یک بازه زمانی معین اشاره دارد. در ادامه به نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده می‌پردازیم.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

آموزش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

همانطور که گفتیم، مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات غیرمستقیم است که از کالاها و خدمات برای ارزش افزوده در هر نقطه از تولید یا چرخه توزیع، از مواد اولیه تا خرید نهایی از مصرف کنندگان کالا یا خدمات اخذ می‌شود. هنگامی که یک کالا تولید می‌شود و یا خدماتی به مصرف کننده ارائه می‌شود، در هر مرحله از چرخه تولید یا ارائه خدمات، مبلغ مشخصی به عنوان مالیات تعیین شده و توسط مصرف کننده پرداخت می‌شود. هرچه تعداد مراحل تولید یک‌ کالا یا ارائه خدمات بیشتر باشد، ارزش افزوده کالا نیز بیشتر شده و در نهایت منجر به افزایش قیمت کلی کالا یا خدمات می‌شود.  در واقع مصرف کننده است که مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کند. در این فرایند هیچ گونه مالیاتی توسط تولید کننده محصول یا ارائه دهنده خدمات پرداخت نمی‌شود. شایان ذکر است که در برخی موقعیت‌ها ممکن است این روند برعکس باشد. روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به این صورت است که مودیان، مبلغ مشخصی را که به عنوان مالیات پرداخت کرده‌اند،  از میزان مالیاتی که از خریدار گرفته‌اند کم کرده و در آخر مبلغ باقی مانده را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به سازمانی که تحت عنوان سازمان امورمالیاتی کشور فعالیت می‌کند، پرداخت می‌کنند.

روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به صورت آنلاین

روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به صورت آنلاین   بسیار سریع  و آسان است و از این طریق می‌توان از میزان خطاها و اشتباهات محاسبه‌ای به صورت دستی جلوگیری کرد.  روش محاسبه انلاین مالیات بر ارزش افزوده به هیچ وجه محدودیت زمانی نداشته و در هر ساعت از شبانه روز قابل استفاده است. به منظور محاسبه مالیات ارزش افزوده در اکسل می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید. 

A3 × %18 =

C3 ÷ 118 × %18 =

C3 – B3 =

A3 × %118 =

روش محاسبه 9 درصد ارزش افزوده

برای اینکه بتوانید مالیات بر ارزش افزوده را محاسبه کنید، ابتدا باید با فرمول محاسبه 9 درصد ارزش افزوده آشنا شوید.  همانطور که در ابتدای این مقاله نیز گفتیم، هنگامی که یک کالا تولید میشود، در بازه زمانی تولید کالا یا ارائه خدمات، ارزشی به ارزش اولیه کالا اضافه می‌شود که این مبلغ در واقع به معنای مقدار ارزشی است که به مجموع ارزش مواد اولیه کالا یا خدماتی که به صورت واسطه به مصرف کننده ارائه می‌شود، افزوده می‌شود. به منظور محاسبه مالیات بر ارزش افزوده باید ترتیب محاسباتی را انجام دهیم که در این فرایند، محاسبه 9 درصد ارزش افزوده نیز مطرح میشود. بر این اساس فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات می‌بایست به هنگام فروش کالا مبلغی را که از حاصل ضرب نرخ مالیات در مبلغ مالیات ارزش افزوده بدست می‌آید، از مصرف کننده دریافت نمایند. 9 درصد مالیات در واقع به این معناست که وقتی مبلغی به عنوان مبلغ قانونی یک کالا تعیین میشود فروشنده میتواند 9٪ این مبلغ را به مبلغ کلی محصول یا خدمات اضافه کرده و به هنگام فروش کالاها مبلغ محصول را همراه با مبلغ اضافه شده ارزش افزوده را از مصرف کننده یا خریدار دریافت کند.

فرمول محاسبه 9 درصد ارزش افزوده نیز به صورت زیر است:

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده= بهای کالا + (بهای کالا * نرخ مالیات بر ارزش افزوده)

درصد مالیات فروش محصول

 درصد مالیات فروش محصول در واقع همان مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد که مبلغ این مالیات در مراحل مختلف از تولید کالا گرفته تا توزیع و مصرف آن و حتی واردات به آن کالا تعلق میگیرد. در واقع خریدار یا مصرف کننده مشمول پرداخت درصد مالیات فروش کالا می‌باشد. اما محاسبه ارزش افزوده در اشخاص حقیقی و حقوقی به چه صورت است؟ برای درک بیشتر این موضوع فرض کنید شرکتی در طول یک دوره سه ماهه بر اساس قوانین تعیین شده از سمت سازمان امور مالیاتی کشور محصولی را خریداری می‌کند. این شرکت به هنگام خرید محصول مبلغ اضافه‌ای را تحت عنوان مالیات به فروشنده یا ارائه دهندگان خدمات پرداخت می‌کند و از طرف دیگر همان کالا را بر اساس قوانین از پیش تعیین شده می‌فروشد. پس از پایان مهلت تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، مبلغ باقی مانده از معادله به اداره ارزش افزوده کالاها پرداخت می‌شود. اگر مبلغ مالیات بر ارزش افزوده پرداختی برای یک کالا یا خدمات بیش‌تر باشد، استرداد  مبلغ و یا مولکول کردن آن به دوره بعدی پرداخت، دو گزینه پیش رو برای افراد می‌باشد.

برای دریافت بهترین درگاه پرداخت برای فروشگاه آنلاین خود می توانید به پی فا مراجعه کنید و از خدمات فوق العاده پی فا مانند درگاه پرداخت، فرم پرداخت، درگاه اشتراکی و .... بهره مند شوید. پی فا با پشتیبانی 24 ساعته در خدمت شما می باشد.

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در ایران

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در ایران به صورت حسابی و یا روش تفریقی غیرمستقیم انجام می‌شود. روش صورت حسابی در محاسبه این مالیات بدین شکل است که هر شرکت یا سازمانی به هنگام خریداری یک محصول علاوه بر پرداخت مبلغ اولیه کالا باید مالیات بر ارزش افزوده کالا را نیز که به هنگام تولید و توزیع آن روی قیمت آن افزوده شده است را نیز به فروشنده پرداخت کند. همچنین به هنگام فروش کالا یا خدمات خود نیز علاوه بر مبلغ اصلی کالا باید مالیات بر ارزش افزوده را نیز از خریدار دریافت کرده و ما تفاوت حاصل از مالیات پرداخت شده و اخذ شده را به سازمان مالیاتی کشور پرداخت کند. اگر مقدار مالیات پرداخت شده به سازمان مالیاتی بیش از مبلغ تعیین شده باشد، افراد یا شرکت‌ها می‌توانند مبلغ اضافی مالیات پرداخت شده را به دوره‌های بعدی موکول کرده و یا وجه خود را از این سازمان  استرداد کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: