May 2024 07 / سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۳۱۶۲
۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳
0
وی با بیان اینکه تعامل بورس انرژی با عرضه کننده‌های حامل های انرژی خوب است افزود: با توجه به مزایای عرضه ها، عرضه کننده ها ترغیب شدند که عرضه را افزایش دهند به طوریکه امروز عرضه کننده های بزرگ حامل های انرژی بدون استثنا از فعالان بورس انرژی هستند.
 پول‌نیوز-مدیرعامل بورس انرژی در آخرین روز برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه از راه‌اندازی بازار آلایندگی و عرضه نفت کوره سبک پالایشگاه اصفهان خبر داد.

به گزرش  ایسنا، سید علی حسینی - مدیرعامل بورس انرژی - در نشست خبری در جمع خبرنگاران به عملکرد بورس انرژی اشاره کرد و گفت: اولین مسأله پر اهمیت میزان معاملات است که سطح آن در سال گذشته پایین بود زیرا بورس انرژی یک بورس ملی است و انتظار بیشتری از این بورس وجود دارد علاوه بر این حجم و ارزش معاملات را به میزان مطلوبی رسانده شده به طوریکه هر دو هفته بین 60 تا 70 میلیارد تومان معاملات در برق و سایر حاملهای انرژی داریم که امیدواریم در پایان دوره 6 ماهه سال 93 به سود عملیاتی برسیم.

وی با بیان اینکه تعامل بورس انرژی با عرضه کننده‌های حامل های انرژی خوب است افزود: با توجه به مزایای عرضه ها، عرضه کننده ها ترغیب شدند که عرضه را افزایش دهند به طوریکه امروز عرضه کننده های بزرگ حامل های انرژی بدون استثنا از فعالان بورس انرژی هستند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت ملی نفت به عنوان تولید کننده بزرگ نفت در دنیا و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به عنوان بازوی بازرگانی فرآورده ها دو عرضه کننده ثابت اکثر شرکت های پالایش نفت مانند پالایشگاه نفت اصفهان، بندرعباس، تبریز، تهران و حتی پالایش های دولتی مانند اراک و آّبادان عرضه کننده بورس انرژی هستند.

وی ادامه داد: طی چند ماه گذشته سعی کردیم در عرضه فرآورده های ویژه اقداماتی انجام دهیم که این فرآورده ها غیر از 5 فرآورده های اصلی است. از جمله فرآورده های ویژه می توان به نفتا، حلال، آیزوریسایکل نام برد.

حسینی خاطر نشان کرد: در هفته جاری در هیأت پذیرش مقرر شد از این پس 95 درصد نفت کوره سبک پالایشگاه نفت اصفهان در بورس انرژی در رینگ بین الملل عرضه شود.

وی عنوان کرد: در چند ماه گذشته ارتباط تنگاتنگی با وزارت خانه های نیرو و نفت برقرار شده و عرضه های موفقی در بورس انرژی صورت گرفته است به طوریکه روزی آرزو داشتیم شرکت ملی فرآورده های نفتی وارد بورس انرژی شود که اکنون این مهم اتفاق افتاده است.

مدیر عامل بورس انرژی اظهار کرد: در حال حاظر با طرحی که در پالایش نفت بندرعباس به بهره برداری رسیده است قرار است تا یک ماه و نیم آینده میعانات گازی در حجم نامحدود در بورس انرژی عرضه شود. این عرضه علاوه بر رینگ داخلی امکان عرضه صادراتی هم دارد به عنوان مثال از مبدا پالایش نفت شیراز این امکان وجود دارد که این یکی از دستاوردهای مهم بورس انرژی است.

وی به عملکرد بازار برق در بورس انرژی اشاره کرد و افزود: ابتدا قرار بود بورس برق با توجه به پتانسیل های بالا ایجاد شود به طوریکه ابتدای فعالیت بورس انرژی با قرارداد سلف برق آغاز شد و در کنار آن یکی دو محصول با پایه انرژی مانند قطران و کک عرضه شد.

حسینی با بیان اینکه ساختار وزارت نیرو بر اساس عرضه برق به همه متقاضیان در اسرع وقت شکل گرفته است تصریح کرد: این نگاه مشکلاتی ایجاد کرد و باعث شد که قیمت برق کمتر از قیمت تعادلی تعیین شود این در حالیست که با پیگیری های که توسط بورس انرژی با وزیر نیرو و با معاونان وی برقرار شد توانستیم پروژه هایی طراحی و اجرا کنیم که قیمت برق به قیمت تعادلی خود برسد.

این مقام مسوول ادامه داد: برای ایجاد بازار کارا پذیرش نیروگاه ها، تسویه و مبادلات پایاپای، توسعه سامانه معاملاتی و تعاملات بانکی به خوبی صورت گرفت به طوریکه اولین پروژه ای که در سال گذشته با وزارت نیرو تعریف شد به لحاظ اجرایی و عملیاتی به نقطه صد در صد رسید.

وی با بیان اینکه قرار بود این پروژه از ابتدای خرداد ماه اجرایی شود، خاطر نشان کرد: وزارت نیرو به دلیل مشکلاتی که در قبض های برق ایجاد شد در تنگنای نقدینگی قرار گرفت و نتوانست افزایش نقدینگی توافق شده را فراهم کند اما در آخرین مذاکراتی که با وزارت نیرو صورت گرفته است قرار است این پروژه تا اوایل تیر ماه اجرا شود که با اجرای این پروژه حجم و ارزش معاملات برق افزایش می یابد.

به گفته حسینی متأسفانه نحوه قیمت دهی نیروگاه ها واقعی نبوده و بسیار پایین تر از مدیریت شبکه برق بود اما با تمهیدات که انجام شده است قیمت ها را به تعادل رسانده است و اکنون قیمت ها مطلوبیت نسبی برای خریداران و نیروگاه ها دارد.

مدیر عامل بورس انرژی با بیان اینکه در حوزه بازار برق، فعالان بزرگ و برندها را وارد این بازار کردیم، گفت: در سال جاری شرکت مپنا به این بازار پیوسته است که نوید بخش همکاری بیشتر بورس و بازار انرژی است.

وی در ادامه به اهمیت مقوله فرهنگ سازی در بورس انرژی پرداخت و افزود: فرهنگ سازی به طور خاص از سوی دست اندرکاران دولتی و خصوصی انجام شد و اکنون در بخش انرژی در دنیا حائز اهمیت هستیم بطوریکه در حوزه برق علاوه بر خودکفایی در بخش صادرات هم فعال هستیم که این نشان دهنده پتانسیل بالای کشور در حوزه انرژی است.

حسینی با اشاره به اینکه در حوزه بازار برق برنامه های دیگری از جمله معاملات مستقیم و بدون واسطه بین مصرف کنندگان بزرگ و تولید کنندگان بزرگ در برنامه داریم، گفت: معاملات گواهی ظرفیت تولید برق از دیگر برنامه های بورس انرژی است که امکان می دهد سرمایه گذاران از ابتدا به فکر تولید برق باشند و تولید کنندگان برق با اطمنیان خاطر تولید کرده و مطمئن باشند که مشتری دارند که این موضوع تا پایان سال پیگیری و عملیاتی می شود.

وی از راه اندازی بازار آلایندگی یا کربن خبر داد و گفت: در جلسه ای که با رییس سازمان بورس و رییس سازمان محیط زیست برگزار شد عنوان شد که بازار سرمایه می تواند به حفظ محیط زیست از طریق این اوراق کمک کند که در این راستا قرار است بازار آلایندگی یا کرب راه اندازی شود.

حسینی درباره هدف این بازار توضیح داد: هدف این است که صنایع تشویق شده و کمتر آلاینده ها را وارد محیط زیست کنند که سازمان بورس وظیفه راه اندازی این بازار را بر عهده بورس انرژی قرار داده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا عرضه های نفت خام در بورس انرژی بدون مشتری است، گفت: هدف ما از عرضه نفت خام در بورس انرژی علاوه بر جلب توجه وزارت نیرو و نفت به اهمیت ایجاد بورس انرژی جلوگیری از خام فروشی در کشور بود.

مدیر عامل بورس انرژی گفت: مصرف کنندگان واقعی نفت خام به جز پالایشگاه های بزرگ زیاد نیستند واندک شمارند اما به دلیل اهمیت حضور شرکت ملی نفت در بورس انرژی سعی شد این کار در حداکثر سرعت زمانی انجام شود اما اینکه خریداران محدوداند یا قیمت ها جذاب نیستند مسأله دیگری است که ما تلاش کردیم به طور مشخص نظر وزیر نفت را معطوف به این موضوع کرده که اگر بخواهیم بازار نفت خام در دسترس همگان قرار گیرد و توسعه پیدا کند باید قیمت گذاری مشابه پالایشگاه های بزرگ داشته باشد.

وی افزود: به عبارتی همانطور که قیمت نفت خام برای پالایشگاه‌ های بزرگ 95 درصد فوب خلیج و تسویه آن بر اساس ارز مبادلاتی و ریالی است اگر این رویکرد در بورس انرژی هم اجرا شود خریداران را به خرید این نفت خام در بورس انرژی جلب می کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: