کد خبر: ۱۲۸۶۰۴
۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳
0
عصر جدید فراوانی و ارزانی نفت، در حال ترسیم چشم انداز ژئوپلیتیکی جدیدی برای جهان است که در آن، قدرت برخی دولت ها تضعیف و بر قدرت برخی دیگر افزوده می شود.
پول‌نیوز - پایگاه خبری بلومبرگ در تحلیلی به قلم ریچ میلر نوشت: عصر جدید ارزانی نفت، برتری ژئوپلیتیکی را برای آمریکا به ارمغان می آورد.

عصر جدید فراوانی و ارزانی نفت، در حال ترسیم چشم انداز ژئوپلیتیکی جدیدی برای جهان است که در آن، قدرت برخی دولت ها تضعیف و بر قدرت برخی دیگر افزوده می شود.

برخی تغییرات نمایان است، افزایش تولید نفت در آمریکا، این کشور و متحدانش را قادر ساخت، بدون آنکه نگرانی چندانی در مورد حذف واردات نفت از ایران داشته باشند، تحریم های سختی علیه آن اعمال کنند.

در این میان، روسیه با آنچه که ولادیمیر پوتین آن را یک کاهش احتمالی فاجعه بار قیمت نفت این کشور نامید، روبه‌رو است؛ زیرا اقتصاد روسیه به دلیل نقش این کشور در بحران اوکراین، توسط تحریم های آمریکا و اروپا تضعیف شد.

اد موریس رییس بخش تحقیقات بین الملل بانک آمریکایی سیتی گروپ در نیویورک از طریق پست الکترونیکی به بلومبرگ گفت: دوران جدید کاهش قیمت که عامل آن انقلاب نفت و گاز شیل در آمریکا بود، در حال طلوع است و بی شک، تغییرات ژئوپلیتیکی مهمی به همراه خواهد داشت.

25 سال پیش، سقوط قیمت نفت در اواخر نیمه دوم دهه 1980، درآمد نفتی که اتحاد جماهیر شوری برای بقا نیاز داشت را کاهش داد و راه را برای تجزیه این کشور هموار کرد.

همچنین کاهش قیمت نفت ممکن است بر تصمیم صدام حسین رهبر عراق برای حمله به کویت در سال 1990 که منجر به جنگ اول خلیج فارس شد، تاثیر گذاشته باشد.

در حالی که روسیه احتمالا بار دیگر به همراه ایران و ونزوئلا از اتفاقات بازار نفت، با مشکل مواجه خواهند شد اما آمریکا و چین در راس کشورهایی خواهند بود که از آن سود می برند.

ریوا بالا معاون بخش تحقیقات جهانی شرکت خدمات مشاوره ای استارت فور در تگزاس گفت: نفت به لحاظ ژئوپلیتیکی، مهمترین کالا است. نفت اقتصاد کشورها در سراسر جهان را حرکت می دهد.

نفت پایه آمریکا در پنج ماه گذشته بیش از 30 درصد کاهش یافته و به حدود 75 دلار در هر بشکه رسیده است، این در حالی است که تولید نفت این کشور به 9 میلیون و 60 هزار بشکه در روز یا بالاترین سطح خود در بیش از سه دهه اخیر رسیده است.

دانیل یرجین معاون شرکت خدمات مشاوره ای انگلوود در کلورادو گفت: به مدت 10 سال، عوامل تعیین کننده بازار نفت، رشد اقتصادی چین و تقاضای نفت این کشور بودند و اکنون عامل تعیین کننده، رشد حیرت آور تولید نفت در آمریکا است.

عربستان سعودی و کویت، آنچه که فیلیپ ورلگر آن را 'جنگ قیمت به خاطر نیاز' می نامد را راه انداخته اند که هدف آن حفاظت از سهم بازار و مجبور کردن آمریکا و تولیدکنندگان دیگر، به کاهش تولید نفت است.

تا به اینجا، شرکت های نفتی آمریکا از میدان خارج نشده اند و بر این باورند که توان مقاومت آنها در برابر کاهش قیمت نفت، بسیار بیشتر از 11 کشور همکار عربستان سعودی در اوپک است.

آرشه دانهام رییس شرکت نفتی چساپیکه در شهر اوکلاهاما، گفت: عربستان سعودی واقعا ریسک بزرگی کرد. اگر آنها قیمت نفت را به 60 تا 70 دلار در هر بشکه کاهش دهند، شاهد کاهش تولید نفت در آمریکا خواهیم بود، اما(به دلیل پایین بودن توان مقاومت کشورهای اوپک)، قیمت نفت هرگز به چنین سطحی کاهش نخواهد یافت.

لئوناردو ماجری مدیر سابق شرکت نفتی ایتالیایی انی که اکنون در دانشگاه هاروارد کمبریج تدریس می کند، گفت: بازار وارد منطقه خاکستری شده است.

وی افزود: یک حمله تروریستی در میدان های نفتی واقع در منطقه خاورمیانه می تواند قیمت نفت را افزایش دهد.

ماجری اضافه کرد: همچنین یک کاهش تولید از سوی اوپک که در تاریخ 27 نوامبر(شش آذر) جلسه خواهند داشت، یا یک افزایش تقاضای نفت می تواند منجر به افزایش قیمت نفت شود، اما البته احتمال وقوع عکس اینها نیز بیشتر است.

ماجری گفت: محتمل ترین سناریو، یک دوره چهار تا پنج ساله قیمت نفت در دامنه 65 تا 80 دلار در هر بشکه است، مانند دوره ای که میانگین قیمت نفت از سال 2008 تا 2013 در حدود 88 دلار در هر بشکه بود که در این دوره، قیمت نفت به رکورد 140 دلار در هر بشکه نیز رسید.

جیمز براکهارد معاون بخش تحقیقات بازار نفت در آی.اچ.اس کلرادو گفت: سوال مهم این است که آیا واکنش کشورهای تولیدکننده نفت در برابر کاهش قیمت، سازگاری است یا مقابله؟

وی افزود: اینجا، نقطه ای است که آب کمی گل آلود است. این قضیه می تواند در ماه ها و سال پیش رو مشخص شود.

براکهارد اظهار داشت: ابهام در این زمینه، به عدم اطمینان و بی ثباتی می افزاید و می تواند منجر به پیامدهای غیرمنتطره منفی شود.

براساس نظرسنجی که توسط بلومبرگ در روزهای 11 و 12 نوامبر (20 و 21 آبان) از سرمایه گذاران بین المللی انجام شد، روسیه بزرگترین بازنده است. درآمد حاصل از فروش نفت و گاز این کشور تقریبا نصف بودجه مورد نیاز این کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ایران نیز در صحبت های اخیر خود در مجلس شورای اسلامی این کشور که شانا آن را در تاریخ 29 اکتبر (هفت آبان) منتشر کرد، گفت: درآمد ایران از محل صادرات نفت 30 درصد کاهش یافته است.

ایران به قیمت فروش نفت 143 دلار در هر بشکه نیاز دارد تا در سال جاری بودجه خود را متوازن نگه دارد.

اقتصاد ایران نیز مانند اقتصاد روسیه به دلیل تحریم، ضعیف شده است. تحریم های آمریکا و متحدانش در دهه اخیر، بخش انرژی ایران را از دسترسی به بازار جهانی سرمایه و فناوری های پیشرفته که لازمه افزایش تولید در این بخش است، دور نگه داشته است.

کاهش قیمت نفت و ضرب الاجل 24 نوامبر توافق موقت هسته ای، روحانی که سال گذشته با قول پایان دادن به انزوای ایران و احیای رشد اقتصادی در این کشور، به ریاست جمهوری رسید، را تحت فشار قرار داده است.

اگر توافق هسته ای نهایی حاصل و تحریم ها لغو شود، قیمت نفت به دلیل افزایش صادرات نفت ایران، افزایش خواهد یافت، این چیزی است که 'پی یره اندوراند' مدیر صندوق سرمایه گذاری لندن آن را پیش بینی می کند. وی افت ماه گذشته قیمت نفت را نیز پیش بینی کرده بود.

وی پیش بینی می کند، در صورتی که توافق هسته ای نهایی حاصل شود، قیمت نفت برنت دریای شمال به 65 تا 70 دلار در هر بشکه کاهش خواهد یافت.

افت قیمت نفت، برای ونزوئلا نیز خبر بدی است. اقتصاد این کشور با یک تورم 63 درصدی در 12 ماه منتهی به اوت گذشته، وضع نامناسبی دارد.

نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا در 13 نوامبر در تلویزیون این کشور گفت: وزیر امور خارجه خود را پنج کشور تولیدکننده نفت از جمله مکزیک و روسیه فرستاده است.

بانک سیتی گروپ اعلام کرد: اگر دولت ها در کشورهای تولیدکننده نفت می خواهند باقی بمانند، باید حد پایینی برای قیمت نفت قایل شوند.

میشل لوی رییس سابق انرژی و محیط زیست شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک گفت: آشوب های اجتماعی در ونزوئلا می تواند درصورتی که صادرات نفت این کشور مختل شود، اندکی به افزایش قیمت نفت کمک کند.

براساس نظرسنجی بلومبرگ، آمریکا بزرگ ترین برنده بازی کاهش قیمت نفت است.

به گفته رابرت هورماتس معاون سابق وزیر امورخارجه آمریکا، افزایش استقلال انرژی آمریکا، به معنی کاهش آسیب پذیری این کشور از اختلالات عرضه نفت در خارج از این کشور است.

به گفته لین بوکیانگ مدیر مرکز تحقیقات اقتصادی انرژی دانشگاه شیامن چین گفت: چین دیگر برنده بزرگ این بازی است، زیرا این کشور تقریبا 60 درصد نفت خام مورد نیاز خود را وارد می کند.

وی افزود: کاهش قیمت نفت همچنین اهرمی برای چین در تعاملاتش با روسیه است. این دو کشور در ماه مه (اردیبهشت) در چین با یکدیگر یک قرارداد 400 میلیارد دلاری سی ساله گاز امضا کردند و سپس در اوایل ماه جاری، روابط خود در بخش انرژی را افزایش دادند.

بوکیانگ ادامه داد: تا مادامی که قیمت نفت پایین باشد، چین در تعاملاتش با روسیه، دست بالا را خواهد داشت، زیرا روسیه شدیدا به درآمد نفتی نیازمند است.

برچسب ها: نفت ارزان ، آمریکا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: