پولنیوز، مازیار دانیالی - "خرید" یکی از مهمترین نیازها، تفریحات و سرگرمی های شهروندان هر شهر و کشوری محسوب می شود.در دنیای پیشرفته امروز، "خرید" از مفاهیم گذشته فاصله گرفته و پیشرفت های بسیاری در آن ایجاد شده است. در علوم اقتصادی روز جهان رویکرد و پرداخت به مقوله "خرید" رویکردی تخصصی و کاملا علمی است که مهارت آموزی در حوزه تجارت با آن ارتباط تنگاتنگی دارد. متاسفانه به رغم پیشرفت های صورت گرفته، همچنان شاهد کاستی های در این حوزه برای کشورمان هستیم که توجه به مدل های موفق جهانی می تواند الگویی مناسب برای به روز رسانی های ضروری محسوب شود. در این زمینه کشور چین را به عنوان یکی از بزرگ ترین بازارهای مصرف جهان مورد توجه قرار می دهیم.
شرایط جمعیتی و صنعتی، چین را به یکی از بزرگترین بازارهای مصرف جهان مبدل کرده است از این رو راه اندازی مراکز و بازارهای خرید نیز در این کشور همواره از رونقی خاص برخوردار است. مردم چین همانند سایر ممالک دیگر علاقه بسیار بالایی به خرید و حضور در فروشگاههای بزرگ دارند. از برندهای مطرح جهانی گرفته تا تولیدات کارگاه های زیرزمینی این کشور، همه چیز در ویترین فروشگاهها یافت می شود و علاقه مذکور ضامنی بر موفقیت کسب و کار در این کشور است.
بی شک زمانی که ارائه یک گونه خاص از خدمات با استقابل عمومی مواجه شود و این خدمات از سوی مراکز متعدد ارائه شود، شرایط رقابت میان ارائه دهندگان ایجاد شده و هر کدام تلاش می کنند تا پیورز این میدان باشند. از این رو در مراکز خرید و هایپر مارکت های کشور چین هر روز شاهد نوع آوری ها و رویکردهای خلاقانه در مواجهه با مشتریان هستیم تا نهایتا اینگونه تلاش ها به جذب و حفظ بیشتر مشتریان ایجاد شود.
برای نمونه هم اکنون اکثر مراکز خرید مطرح در شهرهای مهم کشور چین دارای امکاناتی بسیار ابتدایی! مانند اینترنت بی سیم پرسرعت با حجم دانلود نامحدود، صندلی های شیک و راحت به تعداد کافی، سرویس بهداشتی پیشرفته، بخش بازی کودکان و پارکینگ عمومی با سطح دسترسی مناسب هستند.
متاسفانه اینها واقعیاتی هستند که امکان خرید آسان را از میان برده و همواره چالش هایی را پیش روی مخاطبان مراکز خرید قرار می دهند.
رویکرد علمی و تخصصی فعالان حوزه تجارت به مقوله "خرید" و احترام به حقوق و آسایش مشتریان در همین موارد به ظاهر ابتدایی! می تواند از یک خاطره خوب تا دردسرهایی بزرگ! را برای شهروندان ایجاد کند، از این رو نیازمند نطالعات، اقدامات و تلاش های جدی برای جبران کاستی ها در این حوزه خواهیم بود. در پایان باید توجه داشت هدف از ارائه خدمات رفاهی ابتدایی به مشتریان در مراکز خرید ایجاد رفاه و رضایت از یک خرید در ذهن مشتری است نه کسب درآمد از آن خدمات!