کد خبر: ۱۳۰۶۹۷
۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
0
مشکل فساد اداری و پول شویی در حال تبدیل شدن به یک معضل عمومی در تمام کشورهای جهان شده است و تاثیرات منفی آن در حال افزایش است.
پول‌نیوز - رییس دیوان محاسبات کشور با بیان این که این دیوان پیگیر ترویج حاکمیت مطلوب است، گفت: شیوه های نظارت سنتی به روش های نوین الکترونیکی در قالب طرحی به نام سنا (سامانه نظارت الکترونیک) تغییر می کند.

به گزارش گروه دارایی و مالیاتی پول‌نیوز، امین حسین رحیمی در مراسم افتتاحیه آخرین نشست دهمین پروژه تحقیقاتی آسوسای (دیوان محاسبات کشورهای آسیایی) ضمن قدردانی از حضور مسوولان دیوان محاسبات کشورهای عضو آسوسای در ایران اظهار داشت: مشکل فساد اداری و پول شویی در حال تبدیل شدن به یک معضل عمومی در تمام کشورهای جهان شده است و تاثیرات منفی آن در حال افزایش است.

وی افزود: فساد اداری و پول شویی در حال حاضر یکی از نگرانی های عمده برای موسسات عالی حسابرسی کشورهای عضو این توسای و آسوسای است.

وی یادآور شد: فساد اداری باعث افزایش هزینه های عمومی و کاهش سرمایه گذاری داخلی و خارجی می شود که این امر بر اثربخشی و کارایی عملیات بخش دولتی و خصوصی اثر خواهد گذاشت.

رییس دیوان محاسبات کشور همچنین اظهار داشت: وظیفه اصلی حاکمیت از بین بردن محیط فساد و پیشگیری از توسعه آن است. تمامی سطوح حکومت بایستی با شفافیت و پاسخگویی امنیت جامعه را تضمین کنند و این مهم بدون حضور موسسات عالی حسابرسی کشورها به عنوان اصلی ترین رکن حسابرسی در بخش عمومی و همکاری با سایر نهادهای نظارتی امکان پذیر نخواهد بود.

رحیمی، دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران را سازمانی حرفه ای و مستقل همانند سایر موسسات عالی حسابرسی عنوان کرد که همواره پیگیر ترویج حاکمیت مطلوب است.

وی ادامه داد: در این راستا تقویت کنترل های داخلی در دستگاه های تحت رسیدگی ، برخورد قاطع و به موقع با متخلفین، تعامل با دستگاه های نظارتی و دستگاه های اجرایی و قضایی، آموزش های درون و برون سازمانی حسابرسان، تقویت کمیته مبارزه با فساد و پول شویی دیوان محاسبات و عضویت در کارگروه مبارزه با پول شویی و فساد این توسای ضروری است.

وی در ادامه به تصویب قوانین ضد فساد همچون قانون ارتقای نظام سلامت اداری و مبارزه با فساد و همچنین قانون مبارزه با پول شویی اشاره کرد و اظهار داشت: قانون مبارزه با فساد با آیین نامه مربوطه و 39 دستورالعمل در حوزه های مبارزه با پول شویی و تامین مالی تروریسم، بورس و اوراق بهادار، امور مالیاتی، بیمه، امور گمرکی و مشاغل حقوقی و حسابرسی از جمله کامل ترین مقررات در این زمینه است.

رییس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: دیوان محاسبات علاوه بر این در تکمیل فرآیند مبارزه با پول شویی ضمن تنظیم لیست ها و دستورالعمل های حسابرسی در این زمینه حسابرسی در مورد اجرای دو قانون را هم در دستور کار قرار داده و انتظار می رود گزارش تنظیمی در این رابطه زمینه شفاف سازی بیش از پیش حاکمیت را در پی داشته باشد.

رحیمی خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات ایران در راستای استفاده از ظرفیت نهادهای اثرگذار در مبارزه با پول شویی ارتباط مستمری با مرکز اطلاعات مالی (fiu) به عنوان سازمان متولی مبارزه با پول شویی برقرار کرده و در حال مذاکره به منظور اتصال بر خط پایگاه های اطلاعاتی دیوان محاسبات کشور با مرکز اطلاعات مالی است.

وی ادامه داد: در صورت وصول نتیجه این امر تاثیر بسزایی در امر مبارزه با پول شویی در ایران خواهد داشت و این موضوع می تواند به عنوان الگویی موفق در سایر کشورهای عضو آسوسای نیز اجرا گردد.

رییس دیوان محاسبات، مرکز اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران را مرکز منتخب سازمان ملل متحد عنوان کرد که وظیفه آموزش متخصصان مبارزه با پول شویی را در منطقه برعهده دارد.

رحیمی اضافه کرد: همچنین اعضای کمیته مبارزه با فساد و پول شویی دیوان محاسبات ضمن گذراندن آموزش های تخصصی در زمینه مبارزه با پول شویی موفق به دریافت گواهینامه بین اللملی از سازمان ملل متحد شدند.

وی خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات جهت اتخاذ سیاست های پیشگیری از فساد در دستگاه های دولتی ضمن به کارگیری فناوری های نوین حسابرسی سعی دارد از طریق نظارت بر خط و به کارگیری وسیع فناوری اطلاعات فرایند نظارت از شیوه سنتی را به روش های نوین الکترونیکی با طرحی به نام سنا (سامانه نظارت الکترونیک) تغییر دهد.

رحیمی در ادامه به برنامه های دیوان محاسبات برای تبادل تجربه با سایر موسسات عالی حسابرسی اشاره کرد و گفت: در این راستا و به منظور حضور فعال در مبارزه با پول شویی و فساد دیوان محاسبات ایران به عنوان عضو کارگروه مبارزه با فساد و پول شویی این توسای با همکاری سایر اعضا در سال 2014 موفق به تنظیم دستورالعمل پیشگیری از فساد شد که این دستورالعمل بعد از تصویب مجمع عمومی این توسای قابل استفاده برای تمامی اعضا خواهد بود.

وی با یادآوری ماده 2 فصل دوم منشور آسوسای به اجرای پروژه های تحقیقاتی در این سازمان افزود: ظرفیت سازی و توسعه نظریه ها و روش های نوین و علمی حسابرسی موجب اشتراک گذاشتن اطلاعات و تبادل تجربه های کشورهای عضو می شود.

رحیمی تصریح کرد: دیوان محاسبات ایران در این راستا بر خود فرض می داند در تمامی پروژه های تحقیقاتی آتی، آسوسای همانند گذشته شرکت کرده و به عنوان عضوی اثرگذار فعالیت کند.

رییس دیوان محاسبات خاطرنشان کرد: در همین راستا دهمین پروژه تحقیقاتی آسوسای به عنوان حسابرسی کشف فساد و تقلب در سال 2012 میلادی به ریاست کشور چین آغاز شد و در اجرای این طرح 5 گروه کاری تشکیل شد که دیوان محاسبات ایران به عنوان یکی از سرگروه های این پروژه منصوب شد.

وی اظهارامیدواری کرد: نتیجه سه سال فعالیت مستمر تمامی اعضای پروژه تحقیقاتی آسوسای به ثمر نشسته و نتیجه آن تنظیم گزارش نهایی جهت اجرا به مجمع آسوسای برای تصویب نهایی باشد که این امر در مبارزه با فساد و پول شویی ارتقای سطح سلامت و شفافیت حاکمیت کشورهای عضو راهگشا خواهد بود.

آخرین نشست دهمین پروژه تحقیقاتی آسوسای (دیوان محاسبات کشورهای آسیایی) ا5امروز به مدت سه روز در تهران برگزار می شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: