کد خبر: ۱۳۰۸۶۷
۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
0
پول‌نیوز - آشتی هورامی، وزیر منابع طبیعی حکومت اقلیم کردستان عراق در لندن اعلام کرد تا سال آینده میلادی ظرفیت انتقال نفت خام خط لوله کردستان - ترکیه، به 800 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

هورامی در کنفرانسی در لندن گفت: خط لوله نفت کردستان - ترکیه می تواند در سال آینده 800 هزاربشکه نفت خام از جمله 550هزار بشکه نفت خام عراق، براساس قراردادی که اخیرا میان مقامات کردعراقی و دولت بغداد دراین زمینه منعقد شد، به بازار جهانی منتقل کند.

براساس توافق اولیه میان اربیل و بغداد که دو هفته پیش صورت گرفت، اقلیم کردستان قرار است 550 هزار بشکه نفت خام در روز شامل 250 هزار بشکه نفت خام استحصال شده در اقلیم کردستان و 300هزار بشکه نفت خام کرکوک را تحت نظارت دولت مرکزی عراق به ترکیه صادر کند.

وزیر منابع طبیعی حکومت اقلیم کردستان عراق گفت که ظرفیت صادراتی این خط لوله با استفاده از یک ایستگاه پمپاژ جدید، دراین سال جاری میلادی بسرعت افزایش خواهد یافت.

آشتی هورامی همچنین گفت: صادرات نفت خام منطقه کردستان عراق که از طریق خط لوله ترکیه به بندر جیهان در کناره مدیترانه منتقل می شود، تا پایان سه ماهه نخست سال آینده میلادی، به 500هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

وی گفت: حکومت اقلیم کردستان عراق 250 هزاربشکه در روز از نفت خام این منطقه براساس توافق صورت گرفته با دولت بغداد و در چارچوب بودجه سال 2015 میلادی، به شرکت بازاریابی و فروش نفت عراق (سومو) واگذار خواهد کرد و به این ترتیب به عنوان شریک در تامین بودجه عمومی عراق به شمار می رود .

هورامی اضافه کرد: حکومت اقلیم کردستان عراق همچنین اجازه می دهد در حدود 300 هزار بشکه در روز، از نفت خام استخراجی از میادین مورد اختلاف در استان کرکوک از طریق خط لوله نفت کردستان - ترکیه و تحت نظر 'سومو' به خارج از عراق صادر شود.

در حال حاضر خط لوله انتقال نفت خاص دولت مرکزی عراق از کرکوک به بندر جیهان به خاطر عبور از مناطق تحت کنترل گروه تروریستی داعش، فعال نمی باشد.

هورامی همچنین گفت برای اولین مرتبه امیدوار است که اختلاف نظر طولانی مدت موجود درخصوص فروش نفت خام کردستان بتواند با تغییر صورت گرفته در نگرش دولت جدید عراق حل وفصل شود.

وی گفت: حکومت اقلیم کردستان عراق برای کمک به دولت عراق جهت تحقق اهداف صادراتی اش در زمینه نفت خام تا سال 2015 میلادی، همکاری کاملی را صورت خواهد داد.

هورامی به رغم اینکه حکومت اقلیم کردستان و دولت بغداد هنوز به توافق نهایی برای حق کردستان برای صادرات مستقل نفت نرسیده اند، گفت: حکومت اقلیم کردستان ضمن ادامه مذاکراتش با دولت عراق دراین زمینه، به فروش سهم خودش از صادرات نفت خام ادامه خواهد داد.

وزیر منابع طبیعی حکومت اقلیم کردستان عراق گفت: ما هدف مان برای خودکفایی کاملا روشن کرده ایم چرا که ما دوباره نمی خواهیم بار دیگر با تهدیدات اقتصادی و تحریم منطقه مان مواجه شویم .

دولت عراق در اوایل سال جاری میلادی در واکنش به تصمیم کردستان عراق برای صدور یک جانبه نفت خام، بودجه اختصاص یافته به این منطقه را قطع کرد.

به دنبال این تصمیم، اقلیم کردستان عراق به مشکل مالی روبرو شد اما به صادرات نفت از خط لوله مستقل خود به ترکیه ادامه داد تا اینکه صادرات نفت این منطقه به پایانه جیهان به سطح 300هزار بشکه در روز رسید.

بغداد و اربیل که بر سر تقسیم درآمدهای نفتی اقلیم کردستان عراق مدت طولانی با هم مشکل داشتند، بدنبال روی کار آمدن دولت جدید عراق و با توجه به تهدیدات گروه تروریستی داعش، تصمیم به کم کردن و کنار گذاشتن مشکلات پیشین گرفتند.

براساس توافقی اخیر اربیل و بغداد، اقلیم کردستان عراق نیمی از کل صادرات کنونی نفت این منطقه را به دولت مرکزی تحویل می دهد و درمقابل بغداد حقوق عقب افتاده کارمندان دولتی اقلیم کردستان را پرداخت می کند.

هر چند وزارت نفت عراق روز یکشنبه گذشته (16 آذرماه) با اعلام این که موضع بغداد درمورد صادرات مستقیم نفت اقلیم کردستان عراق تغییر نکرده است، گزارش ها را در مورد توافق دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان عراق برای صادرات مستقیم نفت اربیل رد کرد.

به گفته تحلیل گران اقتصادی، توافق میان بغداد و اربیل، راه را برای افزایش صادرات نفت عراق به بیش از سه میلیون و 300 هزار بشکه در روز که بالاترین سطح صادرات از سال 1979 میلادی تاکنون به شمار می رود، باز کرده است.

براساس توافق انجام شده میان اربیل و بغداد، 23میلیارد دلار از بودجه عمومی عراق در سال 2015میلادی را در اختیار اقلیم کردستان عراق قرار می دهد.

کنفرانس نفت و گاز عراق -کردستان که با حضور شماری از مقامات عراقی و حکومت اقلیم کردستان عراق و کارشناسان اقتصادی در لندن گشایش یافته است امروز پنجشنبه خاتمه می یابد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: