May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۳۴۷۴
۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۲
0
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۵ میلیون تن گندم در سال جاری وارد کشور شد، گفت: نیاز به واردات گندم برای سال آینده کمتر از ۳ میلیون تن خواهد بود.
پول‌نیوز- معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۵ میلیون تن گندم در سال جاری وارد کشور شد، گفت: نیاز به واردات گندم برای سال آینده کمتر از ۳ میلیون تن خواهد بود.

عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در ششمین همایش نهاده‌های کشاورزی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، در جمع خبرنگاران به وضعیت نهاده‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تقریباً 900 هزار تن کود شیمیایی از قبیل ازته، پتاس، فسفره و کودهای ماکرو و میکرو موجود است و برای ادامه فصل کشت تدارک خوبی دیده شده است.

وی در مورد سم کشاورزی گفت: تدارک خوبی دیده شده و انواع سموم علف‌کش و قارچ‌کش به اندازه کافی تهیه شده و موجود است.

کشاورز افزود: بذور و سبزی و صیفی بیش از نیاز وارد شده ذخیره خوبی برای ادامه کشت موجود است و برای کشت پاییز که در جنوب کشور آغاز شده، بذر اضافی داشته‌ایم و بذور داخلی هم مقدار زیادی تأمین شده و رویکرد جدیدی در تحقیقات کشور برای تولید آن تدارک دیده شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به میزان صادرات گندم در سال جاری گفت:‌ در 9 ماهه اول امسال بیش از 5 میلیون تن گندم وارد کرده‌ایم و مشکلی برای واردات نداریم و پیش‌بینی می‌شود، برای سال آینده کمتر از 3 میلیون تن به واردات گندم نیاز باشد.

وی در مورد مصرف کود و سم در کشاورزی بیان داشت: ما یک درصد کشاورزی دنیا را داریم و حدود 6 دهم درصد سم دنیا را مصرف می‌کنیم و بنابراین چه از نظر کود و سم سهم ما در مصرف این عناصر کم است البته بهبود و ارتقا آن از وظایف ما است، ولی در سطح کلان مصرف عناصر شیمیایی در کشاورزی حدود 35 تا 40 درصد از دنیا کمتر است.

کشاورز اظهار داشت: سخت‌گیری‌های زیادی برای حذف سموم پرخطر آغاز کرده‌ایم و سال گذشته 6 رقم از سموم پرخطر حذف شده و پیش‌بینی می‌شود سال آینده 11 نوع دیگر حذف شود.

وی اظهار داشت: تولید بذر  به یک زمان 5 ساله نیازمند است، بنابر این هر سیاستی که برای بذر داشته باشیم 5 سال طول می‌کشد تا به نتیجه برسیم و هم اکنون 30 درصد بذر مورد نیاز گندم  گواهی شده است که پیش‌بینی می‌کنم تا 4 سال آینده این رقم به 47 درصد برسد و پایه‌های آن امسال تدارک دیده شده است.

وی افزود: امید است از پاییز سال آینده شاهد تحول اساسی در کیفیت بذر گواهی شده داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در خصوص استفاده از سم در سیب گفت: سیب سم ندارد و در سردخانه به آن موم زده نمی‌شود، ولی به طور طبیعی دارای اسانس است.

وی افزود: به غیر از موارد استثنائی ناشی از عدم توجه مصرف‌کنندگان سموم به نوع سم اشتباهات جزئی در این بخش اتفاق می‌افتد و کشاورزی ما سالم است.

کشاورز اظهار داشت: مصرف سیب با پوست در صورت رعایت موارد بهداشتی و شستشو هیچ مشکل ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق سموم در اختیار وزارتخانه نیست، گفت: وزارتخانه وظیفه ضبط و مبارزه با قاچاق را ندارد و قانونی در این مورد در اختیار ندارد بلکه ما وظیفه ثبت سم و اجازه رسمی واردات داریم و برخورد با سموم قاچاق و غیر استاندارد تولید داخل وظیفه دستگاه قضایی است.

کشاورز در مورد تعداد فروشگاه‌های غیر مجاز عرضه‌کننده سم در کشور گفت:‌ تعداد آنها بیش از 4 هزار فروشگاه‌ است صدور پروانه در اختیار ما است، ولی برخورد بر عهده دستگاه قضایی است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: