May 2024 12 / يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۳۹۵۳
۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷
0
مدیر بحران اداره کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: خشکسالی سال جاری حدود 30 درصد از سرمایه کشاورزان این استان ازبین برده است .
پول‌نیوز- مدیر بحران اداره کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: خشکسالی سال جاری حدود 30 درصد از سرمایه کشاورزان این استان ازبین برده است .

«محمدتقی کاظمیان» عصر روز سه شنبه در کارگروه اقتصادی این استان اظهار کرد: براساس آمار، ارزش کل محصولات کشاورزی این استان حدود 22 هزار میلیارد ریال است که حدود یک سوم این محصولات در سال زراعی گذشته بر اثر خشکسالی از بین رفت.

وی اضافه کرد: طبق آمار در سال زراعی گذشته، خشکسالی حدود هفت هزار میلیارد ریال به بخش زراعی، باغی، دامی و منابع آبی کشاورزان این استان خسارت وارد کرده است.

وی افزود: این بررسی آماری نشان داد که تداوم روند خشکسالی بر پیکره این استان در سال های آینده می تواند کل سرمایه های این بخش را به نابودی بکشاند.

مدیر بحران جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در حالی دارایی و سرمایه های حوزه کشاورزی و کشاورزان به دلیل خشکسالی در حال نابودی است که تاکنون فعالیت های پیشگیرانه مناسبی در این بخش صورت نگرفته است.

کاظمیان افزود: بررسی آماری ده ساله در این استان در سال های 75 تا 85 نشان داد که 51 درصد از خسارات وارده بر پیکره کشاورزی این استان مربوط به خشکسالی بوده است.

وی گفت: همچنین گزارش های هواشناسی و بارش بارانها در سال زراعی جاری نیز نشان می دهد که ما در سال آینده نیز همچنان با تداوم خشکسالی مواجهیم و برای کاهش اثرات خشکسالی بر پیکره کشاورزی نیازمند همکاری تمام دستگاه های اجرایی مرتبط داریم.

مدیر بحران اداره کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: خشکسالی در سه سال اخیر نه تنها بر محصولات کشاورزی، که بر اراضی و باغ های کشاورزان بویژه درختان به عنوان سرمایه کشاورزان نیز خسارت وارد کرده است.

به گفته وی در سال زراعی جاری از 110 رودخانه موجود در این استان به خصوص در حوزه آبریز اسفراین 108 رودخانه فصلی خشک شده و صرفا دو رودخانه دارای آب بودند.

کاظمیان راهکارهای پیشگیرانه برای خشکسالی در این استان را ارایه تسهیلات برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار، لایروبی چاه ها و قنوات و روکش انهار عنوان کرد.

وی افزود: همچنین باید کشت محصولات زراعی مقاوم در برابر خشکسالی و دست کشیدن از کشت محصولات آب بر در دستور کار قرار گیرد که در این بخش در سال های اخیر در این استان کارهای خوبی انجام شده است.

استان خراسان شمالی در منطقه اقلیمی نیمه بیابانی قرار گرفته که میزان بارش سالانه آن 250 میلی متر است که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی میانگین بارش ها به حدود 213 میلی متر رسیده است.

کاهش میزان آب سدها از 164 میلیون متر مکعب به 90 میلیون متر و کاهش 30 درصدی برداشت محصولات کشاورزی از آثار خشکسالی بر پیکره کشاورزی استان خراسان شمالی در سال های اخیر بوده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: