May 2024 12 / يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۴۳۲۵
۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۳
0
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد: مطالبه هر گونه وجه تحت هر عنوان، مازاد بر حداکثر نرخ سود تعیین‌شده توسط شورای پول و اعتبار، خلاف ضوابط و مقررات جاری است.
پول‌نیوز- بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد: مطالبه هر گونه وجه تحت هر عنوان، مازاد بر حداکثر نرخ سود تعیین‌شده توسط شورای پول و اعتبار، خلاف ضوابط و مقررات جاری است.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد: احترامًا، همان گونه که استحضار دارند؛ به موجب مفاد ماده ( 98 ) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه
جمهوری اسلامی ایران، عقود مرابحه و استصناع به فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره ) اضافه گردید.

پیرو مصوبه یادشده، آیین نامه و دستورالعمل‌های اجرایی عقود یادشده تهیه و پس از تصویب در مراجع ذی صلاح، طی بخشنامه های شماره 116832/ 90 مورخ 19 مرداد 1390 و شماره 141696/ 90 مورخ 20 شهریور 1390 به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.


اما اخیرًا مشاهده شده است که برخی مؤسسات اعتباری در محاسبه سود عقود مرابحه و استصناع، اصل تسهیلات اعطایی بعلاوه سود مرابحه یا استصناع نقدی را مبنایی جهت محاسبه سود مرابحه یا استصناع نسیه قرار می دهند. در این ارتباط مزید استحضار این که؛ اولا، تاکنون این بانک صرفًا نرخ سود مرابحه نقدی و سود استصناع نقدی در فرآیند اعتبار اسنادی داخلی  ریالی را تعیین و طی بخشنامه شماره 277102/ 91 مورخ 17 دی 1390 به شبکه بانکی کشور ابلاغ نموده و در سایر موارد هیچ گونه نرخ سود و مبنای محاسباتی از سوی این بانک به شبکه بانکی کشور ابلاغ نشده است.

ثانیًا، رویه فوق‌الاشاره موجب نقض حداکثر نرخ های سود تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار و افزایش نرخ سود مؤثر تسهیلات اعطایی می‌شود. ثالثًا، در قرارداد فی مابین برخی مؤسسات اعتباری و مشتری، نحوه عمل به ترتیبی می‌باشد که حاکی از فروش مجدد کالایی است که یک مرتبه به فروش رفته است که این موضوع مغایر با ضوابط شرعی ناظر بر عقود یادشده است.

با عنایت به موارد فوق، مطالبه هر گونه وجه تحت هر عنوان، مازاد بر حداکثر نرخ سود تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار، خلاف ضوابط و مقررات جاری بوده و مستدعی است ضمن توقف اقدامات مزبور، اصلاح رویه های فعلی در آن بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی و عودت مبالغ مازاد دریافتی از مشتریان، مراتب به قید تسریع، به تمامی واحدهای ذی‌ربط ابلاغ و بر حسن اجرای آن، تأکید و نظارت دقیق شود.
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: