April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۵۳۳۶
۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۸
0
وی با خاطرنشان کردن اینکه متاسفانه در طول چهار سال گذشته، فرصت بهینه سازی مصرف سوخت را از دست داده ایم، اضافه کرد: برای رسیدن به هدفی که در افق سال 1400 پیش بینی شده باید بیش از 6 میلیارد بشکه معادل نفت خام در مصرف انرژی در کشور، صرفه جویی شود.
پول‌نیوز-مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان اینکه در سال 1391 حدود 125 میلیارد دلار انواع مختلف انرژی در کشور مصرف شد، گفت: در صورتی که استانداردها در این بخش رعایت می شد میزان مصرف انرژی نباید از 45 میلیارد دلار فراتر می رفت، بنابراین می شود تخمین زد که بر اساس استانداردهای جهانی سالانه 80 میلیارد دلار از منابع انرژی در کشور اتلاف می شود.

به گزارش ایرنا، نصرت الله سیفی روز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به مصرف بالای انرژی در کشورمان، اظهار داشت: در فاصله سال های 1401 تا 1404 خورشیدی، میزان تولید و مصرف انرژی در ایران برابر می شود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، ادامه داد: با وجود اینکه ایران رتبه اول منابع گازی و رتبه چهارم منابع نفتی را در اختیار دارد، اما میزان مصرف نیز در کشورمان بالاست به طوری که جایگاه یازدهم را در مصرف به خود اختصاص داده است.

سیفی با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در ایران بالاتر از میانگین جهانی است، گفت: براساس بند هفت سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف انرژی که در سال 1387 توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، میزان مصرف انرژی در سال 1400 نسبت به سال 1389 باید 50 درصد کاهش یابد.

وی با خاطرنشان کردن اینکه متاسفانه در طول چهار سال گذشته، فرصت بهینه سازی مصرف سوخت را از دست داده ایم، اضافه کرد: برای رسیدن به هدفی که در افق سال 1400 پیش بینی شده باید بیش از 6 میلیارد بشکه معادل نفت خام در مصرف انرژی در کشور، صرفه جویی شود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، اضافه کرد: مزیت های سرمایه گذاری در کاهش مصرف سوخت به حدی است که کشورهایی مانند آمریکا و روسیه نیز آن را پیگیری می کنند.

سیفی گفت: سرمایه گذاری در بخش صرفه جویی انرژی، حدود سه برابر سرمایه گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت سودآوری دارد.

وی اظهار داشت: برای تحقق هدف پیش بینی شده در افق سال 1400 باید 321 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد که تخمین زده می شود اجرای این طرح می تواند تا سال 1409 حدود بیش از یک هزار میلیارد دلار برای کشور سودآوری داشته باشد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اضافه کرد: همچنین در صورت تحقق این هدف، حدود 3.5 میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد خواهد شد.

سیفی در خصوص بند ˈقˈ تبصره 2 قانون بودجه سال 93 نیز گفت: بر اساس تصویب مجلس 100 میلیارد دلار به صورت روش بیع متقابل برای کاهش مصرف انرژی در کشور سرمایه گذاری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: تاکنون 12 طرح به ارزش 30 میلیارد دلار تعریف و برای تصویب به شورای اقتصاد ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: قرار شده است که 100 میلیارد دلاردیگر نیز در قانون بودجه سال 94 برای تحقق این هدف در نظر گرفته شود.

** برگزاری همایش مصرف بهینه، خرید صرفه جویی انرژی

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: همایش مصرف بهینه، خرید صرفه جویی انرژی در روزهای 28 و 29 بهمن ماه با موضوع بررسی بند ق تبصره 2 قانون بودجه برگزار می شود.

سیفی افزود: این همایش با هدف شناساندن اهمیت و جایگاه بهینه سازی مصرف انرژی در کشور، ایجاد روابط تنگاتنگ با رویکرد بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی بین سه بخش خصوصی، دولتی و حاکمیتی، ایجاد رویکرد مثبت سرمایه گذاری بخش خصوصی در طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی، بررسی جایگاه قانونی و مطمئن سرمایه گذاران بخش خصوصی در اجرای طرح های بهینه سازی مصرف انرژی برگزار می شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: