May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۵۵۲۲
۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
0
امسال حجم مبادلات دو کشور به 15 میلیارد دلار رسیده درحالیکه این میزان در سال 2011حدود 23 میلیارد دلار بود که تحریم ها کاهش چشمگیری در این روابط داشته است.
پول‌نیوز - رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه گفت: ارتباطات و مبادلات تجاری دو کشور ایران و ترکیه، بیش از پیش افزایش می یابد.

به گزارش گروه صنعت و بازرگانی پول‌نیوز، رضا اثر با اشاره به سابقه همکاری دو کشور افزود: درپی نشستی که با سفر یک هیات بلند پایه از کشور ترکیه برگزار شد و دیدار با نمایندگان مجلس ایران و روسای اتاق بازرگانی دوطرف، زمینه افزایش مبادلات تجاری، سرمایه گذاری و اقتصادی بین دو کشور فراهم شده است.

وی اظهارکرد: دو کشور ایران و ترکیه با سابقه طولانی فرهنگی و روابط تجاری و همچنین اراده طرفین بر افزایش مناسبات سیاسی و اقتصادی، هم اکنون در شرایط بسیار خوبی قرار دارند.

اثر افزود: یکی از اولویت مهم همکاری های فیمابین، همکاری بخش خصوصی دو کشور است که باید دو دولت ایران و ترکیه در جهت تسهیل این روابط بیشتر قدم بر دارند.

این مسوول اظهارکرد: امسال حجم مبادلات دو کشور به 15 میلیارد دلار رسیده درحالیکه این میزان در سال 2011حدود 23 میلیارد دلار بود که تحریم ها کاهش چشمگیری در این روابط داشته است.

اثر اضافه کرد: این میزان رضایتبخش نیست و در آینده نه چندان دور باید حجم مبادلات تجاری دو کشور به 30 میلیارد دلار برسد، که البته برای رسیدن به این هدف بزرگ و مشترک، کارهای زیادی باید انجام دهیم .

وی بابیان اینکه هیات تجاری - اقتصادی ترکیه بعد از تهران، استان قزوین را برای سرمایه گذاری در نظر گرفته است، افزود: استان قزوین دارای ظرفیت های خوبی برای برقراری ارتباطات تجاری و صنعتی با کشور ترکیه است و امیدواریم در آینده نزدیک با رفع برخی موانع موجود، سهم بیشتری در صادرات کالاهای مورد نیاز کشور ترکیه داشته باشد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه معتقدم کشوری با این ذخایر غنی می تواند برای سایر طرف های تجاری خود منافع متقابلی داشته باشد، ادامه داد: ظرفیت های بسیاری برای ارتقای روابط مشترک وجود دارد که باید این توانمندیها احصا شود تا در این مسیر موفق باشیم.

اثر اظهارکرد: امروزه مبادلات بانکی، مسائل گمرکی و راه ها از جمله معضلات ارتباطی بین ایران و ترکیه هستند و در این زمینه باید تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

وی افزود: تاکنون 160 کالای مورد نظر از ایران و 120 مورد از ترکیه مشخص شده که تعرفه گمرکی آن ها کاهش یافته، اما این میزان ناکافی است.

رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه در خصوص مشکلات جذب توریست در ایران گفت: هر ساله یک میلیون نفر از ایران به ترکیه سفر می کنند در حالیکه از کشور ترکیه به ایران فقط 20 هزار نفر سفر می کنند که به نظر می رسد با این حجم آثار و ابنیه تاریخی و علاقه مندی مردم ترکیه برای سفر به ایران، باید این سهم افزایش یابد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: تجار ترکیه ای در بخشهای مختلف مواد غذایی، ماشین سازی، تولید جرثقیل، ماشین آلات سنگین، خشکبار، هتل سازی، کشتی سازی، راهسازی و صنایع فلزی فعالیت می کنند و امیدواریم تجار استان قزوین نیز بتوانند زمینه همکاری دو جانبه را با این هیات فراهم کند.

وی تاکید کرد: تجارت با ترکیه می تواند برای بازرگانان ایرانی در صورت حضور هدفدار مفید و به تقویت روابط تجاری و سیاسی دو کشور نیز کمک کند.

یک هیات 30 نفر از فعالان اقتصادی، بازرگانان و تجار در بخش های لوازم خانگی، متالوژی، فولاد، صنایع سلولزی و شیمیایی برای مذاکره و اجرای طرح های مشترک روز چهارشنبه وارد استان قزوین شدند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: