May 2024 12 / يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۵۸۰۶
۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
0
وی اضافه کرد: در صورتی که روند فعلی ادامه پیداکند، به طور قطع نسل های آینده ما آبی برای خوردن نخواهند داشت.
پول‌نیوز- عضو سابق شورای عالی جنگل گفت: در حال حاضر به دلیل محدودیت منابع آبی و روند روز افزون خشکسالی ها، تخریب، تغییر کاربری منابع طبیعی کشور از شرایط خوبی برخوردار نیست و درشرایط بحرانی به سر می برد.

پیمان یوسفی آذر روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: تخریب و نابودی منابع طبیعی موجب کاهش منابع آبی و تشدید خشکسالی ها می شود، معتقدیم بخش عمده احیای منابع طبیعی کشور در دست رسانه های عمومی است که باید با فرهنگ سازی و آموزش از نابودی این منابع جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: در صورتی که روند فعلی ادامه پیداکند، به طور قطع نسل های آینده ما آبی برای خوردن نخواهند داشت.

وی کارکرد اکوسیستم جنگل های ایران را مختل دانست و اظهار داشت: جنگل های کشورما با پوشش گیاهی 95 درصد نیز به دلیل نداشتن اکوسیستم جنگلی مناسب و حیات وحش از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند و این به بهره برداری های بیش از حد انسان برمی گردد که باعث فرار حیات وحش از جنگل های کشور شده است.

مدیرکل روابط عمومی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سیاستگذاری این سازمان را کاهش جدی بهره برداری از جنگل ها و منابع طبیعی برشمرد و گفت: احیای منابع طبیعی کشور تنها توسط یک سازمان مشخص همچون سازمان جنگل ها امکان پذیر نیست، بلکه باید با همکاری تمام سازمان ها، ارگان ها و نهضت مردمی عملیاتی شود.

وی به تاثیر رسانه های عمومی در حفظ منابع طبیعی کشور اشاره کرد و افزود: عملکرد رسانه ها در حفظ منابع طبیعی توانست از احداث جاده در جنگل ابر جلوگیری کند به طوری که از سال 85 تاکنون یک کیلومتر جاده در این جنگل ساخته نشده است.

وی همچنین تخصیص اعتبار 18 میلیارد تومانی احیای جنگل های بلوط زاگرسی را ناشی از فعالیت رسانه ها دانست و تصریح کرد: برای احیاء، باید منابع طبیعی کشور را اقتصادی کنیم به طوری که ایران در بخش گیاهان دارویی نیز از پتانسیل بالایی برخوردار است، بنابراین باید با ایجاد صنایع کوچک فرآوری از این منابع حفاظت کرد.

به گفته یوسفی آذر، هم اکنون ایران در برخی از گیاهان دارویی همچون بابونه، گزنه از پتانسیل بالایی در تولید برخوردار است که استفاده از این منابع طبیعی می تواند ارزآوری خوبی برای کشور ایجاد کرد.

وی در ادامه به مصرف چای سیاه در ایران اشاره کرد و ادامه داد: در ایران 99 درصد مردم از چای سیاه و تنها یک درصد ازگیاهان دارویی استفاده می کنند، این درحالی است که درآلمان 10 درصد از چای سیاه و 90 درصد از گیاهان دارویی و انواع میوه استفاده می شود.

وی افزود: در واقع توسعه گیاهان دارویی در کشور می تواند علاوه براقتصادی کردن منابع طبیعی از تغییر کاربری اراضی نیز جلوگیری کند.

وی به حفظ جنگل های مانگرو کشور تاکید کرد و اظهارداشت: در دنیا حدود یک میلیارد هکتار جنگل مانگرو وجود دارد که 25 هزار هکتار آن در ایران واقع است و برای احداث بنادر و پرورش میگو بخشی از آن در خطر تخریب و نابودی قرار دارد این درحالیست که دو سوم اقتصاد ماهیگیری جهان به جنگل های مانگرو وابسته است.

یوسفی آذر در پایان از تشکیل انجمن رسانه های منابع طبیعی خبر داد و گفت: این بخش به دلیل حساسیت بالا به انجمن یا مرکزی برای فعالیت رسانه ها در بخش منابع طبیعی نیاز دارد تا با آموزش و اشاعه فرهنگ صحیح استفاده از منابع طبیعی بتوانیم منابع موجود را حفظ کنیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: