May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۶۴۶۹
۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
0
عباس آخوندی: چنانچه این وضعیت تبیین نشود و از آن گذر شود ، بعد ها برای پیدا کردن راهکار مناسب با مشکل روبرو می شویم.
توقف  140 هزارمیلیارد تومان پروژه توسط وزارت راه وشهرسازیپول‌نیوز-وزیر راه وشهرسازی گفت: حجم پروژه های متوقف شده وزارت راه و شهرسازی با احتساب قیمت های سال گذشته 120 هزار میلیارد تومان و با محاسبه قیمت های امسال این میزان به 140 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا ، عباس آخوندی روز یکشنبه در دهمین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه افزود: کل بودجه وزارت راه و شهرسازی نشان دهنده مشکل جدی در تامین مالی پروژه ها است.

وی اضافه کرد : چنانچه این وضعیت تبیین نشود و از آن گذر شود ، بعد ها برای پیدا کردن راهکار مناسب با مشکل روبرو می شویم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طی دهه گذشته با بی انضباطی مالی گسترده ای در سطح اقتصاد ملی مواجه بودیم و افزود : این موضوع تا به حال جزییات آن تشریح نشده و امید است اقتصاد ایران با کمک اندیشمندان و اقتصاددانان، دولت، مجلس و بخش خصوصی به جایگاه مناسبی برسد.

به گفته آخوندی ، مدت های طولانی است که در کشور سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی و اساسی صورت نگرفته و در نتیجه کسری بزرگ سرمایه گذاری داریم .

وی یادآور شد : راه آهن جمهوری اسلامی با 6 هزار میلیارد تومان بدهی تحویل دولت یازدهم شد .

آخوندی افزود: طی 15 سال گذشته در حوزه ناوگان ریلی در بهترین وضعیت بر اساس قیمت های روز به طور کلی 300 میلیون دلار ، سالانه 20 میلیون دلار سرمایه گذاری شده که آن هم از محل استهلاک سرمایه گذاری های گذشته بوده و سرمایه گذاری جدیدی انجام نشد .

آخوندی اظهار داشت : کل هواپیماهای ایران را با چند هواپیمای ایرباس 380 می توان تعویض کرد و در عین حال امروز شرکت های هواپیمایی امکان پرداخت سوخت بنزین خود و خدمات فرودگاهی را ندارند و بعد از اتمام ساخت فرودگاه امام خمینی (ره) در سال 86 سرمایه گذاری بزرگی در توسعه فرودگاهی صورت نگرفت .

به گفته وی ، کشورهای همسایه اعم از ترکیه و جمهوری آذربایجان و کشورهای حاشیه خلیج فارس سرمایه گذاری های فرودگاهی بزرگی انجام شده است.

آخوندی ارزش کل جاده های کشور را 200 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و اظهارداشت: نگهداری این میزان جاده سالانه به هشت هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد ، در حالی که سال گذشته کل بودجه نگهداری راه ها یک پنجم این مبلغ بود و این امر موجب سیر نزولی خدمات دهی به جاده ها شد.

وی رفت و آمد 127 هزار کامیون بالای 25 سال در جاده ها را یاد آور شد و گفت : عمر مفید یک کامیون در ایران حداکثر 10 سال است ،بنابراین کامیون های موجود به جای مصرف 30 لیتر گازوئیل در هر 100 کیلومتر 56 لیتر مصرف می کنند.

آخوندی میزان سرمایه گذاری کشورهای جنوب خلیج فارس در حوزه بندری را بیش از 100 میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: بعداز بندر شهید رجایی در شمال خلیج فارس ، هیچ بندر بزرگ دیگری ساخته نشده که نشان دهنده مشکلات ما در زمینه سرمایه گذاری این بخش است.

وی گفت: نخستین دلیل ریشه ای کمبود سرمایه گذاری، اجرای نامناسب خصوصی سازی در ایران دانست و افزود: هدف از خصوصی سازی در ایران این بود که با توجه به حجم سرمایه گذاری محدود دولت و ناکارآمدی سیستم مدیریت دولتی، سرمایه گذاری را به جامعه و مدیریت هم به بخش خصوصی واگذار شود، اما آنچه انجام شد ،حراج 100 سال سرمایه ملی مردم به نهادهای شبه دولتی بود که نه بهبود کارایی مدیریت دولتی را در پی داشت و نه افزایش سرمایه گذاری مردمی را داشتند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: قرار شد دولت در جاده، ریل، هوا، دریا و غیره سرمایه گذاری نکند ،چون بخش خصوصی می تواند در این حوزه ها ورود کند اما در نهایت نتیجه این شد که دولت سرمایه گذاری نکرد و بخش خصوصی نیز وارد نشد، در نتیجه سرمایه گذاری در این بخش با بحران مواجه شد.

وی تاکید کرد با خصوصی سازی موافقم ،اما با روش فعلی که سبب شده در همه حوزه ها گرفتار شویم ،مخالفم و این خصوصی سازی نیست و باید روش فعلی بازنگری شود.

وزیر راه و شهرسازی دومین مشکل ریشه ای کمبود سرمایه گذاری ها و توقف پروژه ها در ایران را ساختار مالی کشور عنوان کرد و افزود: با سیاست های عوام گرایانه دهه گذشته نهایتاَ در وضعیت تنگنای مالی بسیار شدید قرار گرفتیم و طبق اعلام بانک مرکزی کل اعتباراتی که بانک های ایران داده اند 240 هزار میلیارد تومان است که 120 هزار میلیارد تومان آن به عنوان وجه گردش مالی بنگاه ها و 120 هزار میلیارد تومان دیگر تسهیلات جدید بوده است که بخشی از این مبلغ هم به عنوان مطالبات معوقه و بخشی دیگر تحت عنوان تجدید قراردادهای قبلی بوده است.

وی افزود: برای کشوری که تولید ناخالص داخلی اش 920 هزار میلیارد تومان است 120 هزار میلیارد تومان تسهیلات به معنی 14 درصد GDP (تولید ناخالص داخلی) است در حالی که در دنیا تسهیلات مضرب چهار و پنج GDP است که این آمار نشاندهنده مشکل بزرگ سیستم مالی کشورمان است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نخستین ریسک پروژه ها، مشکل ریسک تامین مالی آن ها در ایران است، گفت: برای نخستین بار در ایران سود تسهیلات از نرخ تورم بیشتر شده است در حالی که قبلاَ نرخ تورم بیش از سود تسهیلات بوده و به این معنی است که اگر تورم طبق اعلام بانک مرکزی 17 درصد باشد و نرخ سود تسهیلات 28 درصد، یعنی تقاضا برای پول بسیار بیشتر از امکان عرضه آن است .

وی راهکار این موضوع را افزایش سرمایه بانک ها دانست و گفت: افزایش سرمایه امکان وام دهی بانک ها رشد می دهد تا به ثبات در بازار پولی دست یابیم و این راهکار در لایحه خروج دولت از رکود ذکر شده بود که در مجلس به تصویب رسید و به زودی اجرا می شود.

وی مشکل سوم و ریشه معضلات سرمایه گذاری در ایران را حاکمیت دیدگاه دولتی در اقتصاد ملی ذکر کرد و افزود: به همین دلیل از دارایی های ملی بهره برداری مناسبی نمی شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه می توان به جای فروش دارایی های دولت آن ها را مدیریت کرد، گفت: این وضعیت می تواند بخشی از بدهی های دولت را جبران کند و شما به عنوان مدیران پروژه می توانید این مدل های نوین مدیریتی را به مدیران دولتی پیشنهاد دهید.

وی چهارمین مشکل ریشه ای سرمایه گذاری در ایران را ضعف مدل های مدیریت صندوق پروژه ها ذکر کرد و افزود: نیاز به همدلی فراوانی داریم تا کج راهه های پیموده شده در گذشته را اصلاح و اقتصاد را به ریل خود بازگردانیم تا آبادانی کشور را به مردم هدیه دهیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: