کد خبر: ۱۳۶۸۷۵
۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴
0
معامله گران بازار سهام معتقدند که یا دارایی در بازار سهام به قيمت تابلو بورس خريدار دارد و یا بايد قيمتش كاهش يابد تا به تعادل میان عرضه و تقاضا برسد كه طبق قانونی که سازمان بورس وضع کرده باید مشمول گره معاملاتي شود.
پول‌نیوز، محسن مؤاخذ - آنان‌که تحولات بازار سرمایه را دنبال می‌کنند، می‌دانند که سهام "حفاري" طي دو ماه گذشته كاملا قفل بوده است اما سازمان و شركت بورس این سهم را مشمول گره نکرده‌اند.

نماد معاملاتی شرکت حفاری شمال از ٢٣ آذر تا ١٥ دي‌ماه امسال شاهد معامله يك ميليون و 158 هزار سهم خود در تابلوی بورس تهران بوده و در ادامه از تاريخ ٢٣ دي تا چهارده بهمن‌ماه جاری به مدت سيزده روز تنها ٢٢٧ هزار سهم معامله شده را در نماد معاملاتی "حفاری" تجربه کرده است.

در تاريخ پانزدهم بهمن اما در اقدامي تعجب‌برانگيز طی دو روز معاملاتی به میزان يك حجم مبنا از این سهم در بازار خريداري شد.

از آن روز تا به امروز يعني دوازده روز تنها ٤١ هزار سهم معامله شده است و حفاري شمال همچنان به‌عنوان بالاترين صف فروش خودنمايي مي‌كند و این در حالی است که ناظر معاملات بازار بورس همچنان نظاره‌گر این نمایش است.

در این میان پرسش‌هایی است که بی‌پاسخ مانده؛ سهامداری كه پول خود را در اين سهم نیاز دارد، بايد چه کسی را ببيند كه شايد به مال خود برسد؟ شعار افزایش نقدشوندگی بازار سهام باید تا چه زمانی همچنان شعار باقی بماند؟

معامله گران بازار سهام معتقدندکه یا دارایی در بازار سهام به قيمت تابلو بورس خريدار دارد و یا بايد قيمتش كاهش يابد تا به تعادل میان عرضه و تقاضا برسد كه طبق قانونی که سازمان بورس وضع کرده باید مشمول گره معاملاتي شود.

بنابراین جا دارد ناظر عملیات بازار سهام درخصوص معاملات سهام شرکت حفاري شمال توضیح دهد که چه اتفاقاتی این روزها در این سهم رخ داده و  وظايف سازمان بورس در این باره چیست؟

*گره معاملاتی وضعيتی است كه در آن يك نماد معاملاتی با وجود برخورداری از صف سفارش خريد يا فروش در پايان جلسه معاملاتی حداقل معادل يك‌برابر حجم مبنا براي شركت‌هايی با 3 ميليارد سهم و بيشتر و دوبرابر حجم مبنا براي ساير شركت‌ها، به علت عدم تقارن قيمت‌های درخواست خريد و فروش، حداقل به مدت 5 جلسه معاملاتی متوالی مورد معامله قرار نگيرد يا متوسط معاملات روزانه آن در اين دوره (به استثنای معاملات در بازار معاملات عمده)، كمتر از 5 درصد حجم مبنا باشد و یا كليه معاملات نماد معاملاتي آن در 5 جلسه معاملاتی متوالی در سقف یا دامنه نوسان روزانه قيمت باشد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: