May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۷۳۷۳
۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵
0
منوچهر جنتی‌نیا، رییس اتحادیه صنایع دستی نیز در این نشست با بیان اینکه معضلات صنعت بسته‌بندی در اکثر کالاهای صادراتی به چشم می‌آید، خاطرنشان کرد: چیزی حدود 25 تا 30 درصد محصولات صنایع دستی به علت عدم بسته‌بندی مناسب به ضایعات تبدیل می‌شود که خسارت سنگینی به این صنعت است.
بسته‌بندی، پاشنه آشیل کالاهای صادراتیپول‌نیوز- رییس سازمان توسعه تجارت در نشست با طراحان برگزیده مسابقه بسته‌بندی صنایع دستی گفت: ایده‌های برتر در این صنعت باید تجاری شوند تا صادرات کالاها نیز با ارزش افزوده بیشتری همراه شود.

به گزارش گروه صنعت و بازرگانی پول‌نیوز، ولی‌الله افخمی‌راد در این دیدار که با حضور رییس اتحادیه صنایع دستی، اساتید صنعت بسته‌بندی، داوران و طراحان برگزیده مسابقه برگزار شد، خاطرنشان کرد: بسته‌بندی، پاشنه آشیل کالاهای صادراتی است، باید معضلات این صنعت را در همه رشته‌ها شناسایی کرد و با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری به سمت حل این معضلات پیش رفت.

ضعف در بسته‌بندی خسارت زیادی را به صنایع دستی وارد می‌کند


منوچهر جنتی‌نیا، رییس اتحادیه صنایع دستی نیز در این نشست با بیان اینکه معضلات صنعت بسته‌بندی در اکثر کالاهای صادراتی به چشم می‌آید، خاطرنشان کرد: چیزی حدود 25 تا 30 درصد محصولات صنایع دستی به علت عدم بسته‌بندی مناسب به ضایعات تبدیل می‌شود که خسارت سنگینی به این صنعت است.

وی با بیان اینکه سال گذشته برای رفع موانع و مشکلات صنعت بسته‌بندی اقدامات زیادی انجام شده است، گفت: با وجود تمام تلاش‌ها، هنوز استانداردهای بسته‌بندی اعمال نشده است. یکی از مشکلات ما در حوزه صنایع دستی، تنوع این محصولات است که بسته‌بندی آن‌ها مرقون به‌صرفه نیست.

جنتی‌نیا یادآور شد: کشورهای دیگر سهم بالایی در صنعت بسته‌بندی دارند؛ مثلا کشور همسایه ما ترکیه، رتبه سیزدهم صنعت بسته‌بندی جهان را دارا است. در نمایشگاه‌های خارجی مشاهده می‌کنید که محصولات درجه یکی ارائه نشده، اما آن را در بسته‌بندی‌های شکیل ارائه می‌کنند، ولی محصولات کشور ما با وجود کیفیت بالا در بسته‌بندی‌های ضعیفی عرضه می‌شوند.

مزیت صادراتی محور برگزاری مسابقه طراحی بسته‌بندی صنایع دستی

شهرزاد اسفرجانی، داور مسابقه طراحی بسته‌بندی نیز در ادامه این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت صنعت بسته‌بندی ایران پرداخت و گفت: مشکل بسته‌بندی محصولات صنایع دستی، تنوع بالای آنهاست. ما در اولین گام به شناسایی اولویت‌های کالایی که بیشترین فرصت صادراتی را دارند، پرداختیم و سعی کرده‌ایم در برگزاری این مسابقه با این رویکرد عمل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: صنایع دستی دارای مزیت صادراتی در دو گروه بافته‌ها شامل گلیم، جاجیم، پارچه‌های فاخر، ترمه و گروه سفال و سرامیک می‌گنجد که شایسته است در این دو گروه کالایی طرح‌های بسته‌بندی ارائه و محصولات صادراتی با ظاهر شایسته و وزین‌تری به بازارهای جهانی عرضه شود.

اسفرجانی در ادامه یادآور شد: در این دوره یک دستور کار تدوین و طراحان بر اساس آن عمل کردند.

ما از طراحان خواسته‌ایم که به کاربرد، نحوه حمل و نقل، زیبایی و خلاقیت توجه داشته باشند، بنابراین این مسابقه با آن‌چه در سنوات گذشته برگزار شده بود، متفاوت اجرا شد.

وی در ارزیابی برگزاری این مسابقه گفت: ما به حد ایده‌آل در صنعت بسته‌بندی محصولات صنایع دستی نرسیده‌ایم، اما در این مسابقه 80 درصد به ایده‌آل‌ها نزدیک‌تر شده‌ایم و تنها 20 درصد با نتیجه نهایی فاصله داریم. آن‌چه در این مسابقه ارائه شد، بسیار باارزش است که می‌توان روی آن حساب کرد. مسلما این تلاش‌ها زیرساختی است و یک گام ما را به بهبود وضعیت صنعت بسته‌بندی نزدیک‌تر خواهد ساخت.

گیتی توانا، مدیر کل دفتر امور بنگاه‌ها نیز در این نشست به تشریح فرایند برگزاری مسابقه طراحی صنعت بسته‌بندی محصولات صنایع دستی پرداخت و گفت: مسابقه طراحی بسته‌بندی از سال 92 در سازمان توسعه تجارت هدف‌گذاری شده بود و پیش از آن نیز جشنواره بسته‌بندی اجرا می‌شد. در سال اول صنایع غذایی، محور برگزاری مسابقات قرار گرفت و استقبال خوبی از آن شد.

وی ادامه داد: ما می‌خواستیم تجربیات جشنواره بسته‌بندی صنایع غذایی را در حوزه صنایع دستی نیز مورد استفاده قرار دهیم. اما در جلسات مختلفی که برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که جشنواره صنایع دستی را نمی‌توان مانند صنایع غذایی برگزار کرد، چرا که صنایع دستی سنتی، خانگی و متنوع بوده و رسیدن به یک استاندارد در مورد آن سخت بود.

توانا یادآور شد: در این مسابقه 42 نفر ثبت‌نام کردند که 20 نفر از آن‌ها گزینش شده و در یک کارگاه آموزشی 2 روزه شرکت کردند. با توجه به معیارهایی نظیر گرافیک، نوع بسته‌بندی، ساختار طراحی و توجه به بازار هدف، طرح‌های ارائه‌شده مورد ارزیابی قرار گرفت و از این میان 4 طرح برگزیده و 9 طرح هم شایسته تقدیر اعلام شد.

مدیر کل دفتر بنگاه‌ها در ادامه با تاکید تجاری‌کردن طرح‌های صنعتی اظهار داشت: ما جلساتی را با سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی برگزار کرده‌ایم و امیدواریم نتایج برگزاری این جلسات به تولید انبوه ایده‌های برتر این مسابقه منجر شود.

در این نشست بر حفظ حقوق کپی‌رایت تاکید شد.

بسته‌بندی، پاشنه آشیل کالاهای صادراتی

طراحان برگزیده مسابقه صنعت بسته‌بندی محصولات صنایع دستی، زینب قیصریه، حوریه نوری، ساناز جلالی و سمیرا وکیل‌زاده و طراحان شایسته تقدیر نیز زهرا رهنما، مرنوش رزاق‌منش، سارا فراست معمار، امیرحسین کارآمد و وحید سعادت مطلق بوده‌اند.


لازم به ذکر است داوران این مسابقه شهرزاد اسفرجانی، آقای بینش‌پژوه، شهامت‌پور و محمودی بوده‌اند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: