May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۰۷۷۹
۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
0
حجم كل بار كشور ‌‌در سال 93 تفاوت چنداني با سال 92 نداشت اما در بخش راه آهن نزدیک به 7 درصد رشد داشت. ثبات نرخ تعرفه‌ها، برنامه‌دار شدن حركت قطارهاي باري، بازاريابي موثر و اعمال تخفيف براي صاحبان كالا، از عوامل موثر این رشد است.
پول‌نیوز - حجم كل بار كشور ‌‌در سال 93 تفاوت چنداني با سال 92 نداشت اما در بخش راه آهن نزدیک به 7 درصد رشد داشت. ثبات نرخ تعرفه‌ها، برنامه‌دار شدن حركت قطارهاي باري، بازاريابي موثر و اعمال تخفيف براي صاحبان كالا، از عوامل موثر این رشد است.

به گزارش گروه حمل و نقل پول‌نیوز، معاون سير و حركت راه‌‌آهن با اشاره به مزاياي حمل ريلي بار، از جابه‌جايي 24.4ميلياردتن‌كيلومتر بار توسط راه‌آهن تا پايان اسفند 93 خبر داد و گفت: در بخش حمل و نقل ريلي‌ توانستيم در زمينه جابه‌جايي بار ‌در بحث تن‌كيلومتر به رشد 9.2درصدي برسيم‌ و 24.4ميلياردتن‌كيلومتر بار توسط راه‌آهن در سال گذشته جابه‌جا شد.

وي ادامه داد: همچنين در بخش تناژ بار حمل شده نيز راه‌آهن به رشد 6.8درصدي دست يافت و 35ميليون تن بار توسط راه‌آهن در سال 93 جابه‌جا شد.

معاون بهره‌برداري و سير و حركت راه‌آهن بيان كرد: بخش اعظم بارهايي كه توسط ريل سال گذشته جابه‌جا شد (حدود 63درصد) ‌مواد معدني بود و پس از آن فولاد، سيمان، پتروشيمي و سوخت جزو عمده‌ترين اقلامي بود كه توسط ريل در سال 93 جابه‌جا شد. عاشوري اظهار داشت: رشد حمل كالا توسط راه‌آهن و انتقال بار جاده به ريل، موجب كاهش سوانح رانندگي، كاهش مصرف سوخت، كاهش توليد آلاينده‌هاي زيست‌محيطي و كاهش بار ترافيكي جاده‌ها مي‌شود.

معاون بهره‌برداري و سير و حركت راه‌آهن گفت: دومين فعاليت راه‌‌آهن در سال 93 ثابت نگه داشتن نرخ تعرفه‌ها بود؛ در شرايطي كه اقتصاد كشور تورم را تجربه مي‌كرد و انواع خدمات با رشد قيمت مواجه بودند، تلاش كرديم نرخ حق دسترسي به راه‌آهن در سال 93 ثابت بماند، بنابراين رقم تغييري نكرد و چنين رويكرد موجب شد صاحبان بار اعتماد بيشتري به راه‌آهن كنند و چون جابه‌جايي بار آنها در مقايسه با ساير مدل‌هاي حمل، ارزان‌تر محاسبه مي‌شد خود متمايل به استفاده از حمل و نقل ريلي بودند و در واقع تشويق مي‌شدند.

ظرفيت راه‌آهن دو برابر مي‌شود

وزير راه و شهرسازي با اشاره به احداث يك‌هزار كيلومتر آزادراه با سرمايه‌گذاري جديد و تصويب آن در سال گذشته در هيات وزيران، از دو برابر شدن ظرفيت راه‌آهن كشور با سرمايه‌گذاري 100ميليون دلاري خبر داد. عباس آخوندي در نشست با اعضاي كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌يي، گفت: همواره در برنامه‌هاي مجلس تحقق سه درصدي رشد از طريق بهره‌وري مورد تاكيد قرار گرفته كه هدف از آن استفاده بهينه از امكانات موجود است.

آخوندي تصريح كرد: سيستم كنترل اتوماتيك قطارها درحال حاضر در مسير هزار كيلومتري تهران - مشهد اجرا شده و در 14 ماه آينده تمام خطوط ريلي به اين سيستم مجهز مي‌شود و به اين ترتيب با هزينه 100ميليون دلاري ظرفيت راه‌آهن 100درصد افزايش مي‌يابد. وزير راه و شهرسازي گفت: در بخش مسكن و شهرسازي با برنامه‌ريزي صورت گرفته از سوداگري و سفته‌بازي جلوگيري مي‌شود و جلوي سوءاستفاده عده‌يي از فرصت‌طلب‌ها را خواهيم گرفت.

آخوندي با اشاره به بازديد نمايندگان عضو كميسيون عمران مجلس از مركز مديريت راه‌هاي كشور، گفت: در زمان پيروزي انقلاب يك‌ميليون‌و200هزار دستگاه خودرو داشته‌ايم كه اكنون اين رقم به 17ميليون دستگاه خودرو رسيده و پيش‌بيني شده است در دو دهه آينده تعداد خودروها به 50ميليون دستگاه برسد كه قطعاً كنترل دستي اين ترافيك امكان‌پذير نخواهد بود. وي يادآور شد: امسال براي تجهيز راهدارخانه‌ها 500ميليارد تومان و براي نخستين‌بار 480ميليون تومان تسهيلات براي توسعه بنادر با همكاري بخش خصوصي در نظر گرفته شده است.

وزير راه و شهرسازي اظهار اميدواري كرد كه به زودي بابت بدهي پيمانكاران اوراق خزانه اسلامي به آنها داده شود و اين اوراق در بازار قابل دادوستد خواهد بود. آخوندي گفت: در سال گذشته در بخش راه‌هاي روستايي 4هزار كيلومتر راه احداث شد، 2هزارو500 كيلومتر آسفالت و 2هزارو500 كيلومتر بهسازي صورت گرفت، ضمن آنكه براساس برنامه‌ريزي صورت گرفته امسال 5هزارو500 كيلومتر از راه‌هاي روستايي احداث و آسفالت مي‌شود.

در نشست مشترك اعضاي كميسيون عمران مجلس و وزير راه و شهرسازي و معاونان وي، سيدمهدي هاشمي رييس كميسيون عمران نیز گفت: در سال 1950، بودجه عمراني 10 سال يكي از كشورهاي پيشرفته به حوزه حمل و نقل اختصاص يافت و نتيجه آن آمايش مناسب سرزميني و رسيدن به توسعه بود زيرا برخوردار نبودن از حمل و نقل مناسب يكي از دلايل گرايش تمركز جمعيت در يك منطقه است. اين نماينده مردم در مجلس اظهار داشت: در سال همدلي و همزباني دولت و مجلس لازم است گزارش اقدامات و پيشرفت‌هاي وزارتخانه به مردم اعلام شود.

برچسب ها: حمل‌ونقل ریلی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: