May 2024 12 / يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۱۴۰۷
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
0
هم اکنون کارهای مربوط به مطالعات مهندسی و پایه خط لوله دریایی برای صادرات گاز به عمان در حال انجام است و با پایان یافتن آن، دو کشور بر سر چگونگی صادرات گاز و نحوه خرید گاز عمان از ایران با یکدیگر مذاکره خواهند کرد.
پول‌نیوز- بحث صادرات گاز به عمان هم‌اکنون یکی از طرح‌های کلیدی وزارت نفت است که این موضوع در شهریور سال 1392 در حاشیه سفر "سلطان قابوس"، پادشاه عمان به ایران مطرح شد که در آن زمان یک یادداشت تفاهم برای صادرات گاز ایران به این کشور امضا شد؛ اواخر همان سال نیز این تفاهم‌نامه تبدیل به قرارداد شد.

علی رضا کاملی مدیرعامل شرکت صادرات گاز ایران با اشاره به این که صادرات گاز به عمان نیازمند مذاکره بیشتر بین دو کشور است، می گوید هم اکنون کارهای مربوط به مطالعات مهندسی و پایه خط لوله دریایی برای صادرات گاز به عمان در حال انجام است و با پایان یافتن آن، دو کشور بر سر چگونگی صادرات گاز و نحوه خرید گاز عمان از ایران با یکدیگر مذاکره خواهند کرد.

هم اکنون یک هیئت عمانی برای انتخاب مشاور ایرانی مطالعات مهندسی پایه و مسائل دریایی صادرات گاز به عمان وارد در تهران حضور دارند به طوریکه این هیات از شرکت های منتخب برای مشاوره بازدید کرده و توانایی های فنی و مهندسی مشاوران منتخب را مورد بررسی قرار دادند.
این گزارش حاکی است کشور عمان طی سالیان متمادی متقاضی خرید و واردات گاز از ایران بوده است. اولین مذاکرات جدی بین دو کشور در این زمینه در سال 2005 میلادی آغاز شد تا اینکه به تفاهم نامه اخیر منجر شد.

بر اساس آن تفاهم نامه مقرر شد سالانه‌ 10 تا 20 میلیارد متر مکعب گاز به عمان صادر شود. صادرات گاز ایران به عمان برای ٢٥ سال برنامه ریزی شده و ارزش گاز صادراتی در این مدت با توجه به قیمت‌های روز، ٦٠ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

این پروژه در دو بخش زمینی و دریایی تعریف شده است؛ بخش زمینی این پروژه از رودان به کوه مبارک به‌ طول تقریبی ٢٠٠ کیلومتر و بخش دریایی از کوه مبارک به بندر صحار نیز ٢٠٠ کیلومتر است. قرار است مطالعات مهندسی در دو بخش دریایی و زمینی به‌ صورت همزمان انجام شود تا خللی در اجرای این دو خط به وجود نیاید.

این گزارش اضافه می کند عمان پس از عراق، دومین کشور عربی به شمار می رود که برای واردات گاز از ایران اظهار تمایل کرده و تفاهم اولیه را نیز با کشورمان امضا کرده است.

ویژگی دیگر قرارداد صادرات گاز ایران به عمان این است که ایران قصد دارد از این طریق وارد بازار خرده فروشی گاز شود و ضمن تامین گاز عمان، بخشی از گاز ارسالی را مجددا به صورت ال ان جی به سایر بازارها صادر کند.
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: