April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۱۹۱۰
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
0
شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده را در حالی اعلام کرد که در متن آن نرخ سود تسهیلات اوراق حق تقدم مسکن بدون تغییر نسبت به سال قبل همان ۱۶ درصد تعیین شده است اما سئوال اینجاست که آیا این عدم تغییر به نفع مردم و یا بانک مسکن است.
پول‌نیوز- سرانجام پس از ماه‌ها کش و قوس بر سر تعیین نرخ سود بانکی،شب گذشته شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده یک ساله را (با دو درصد کاهش) 20 درصد، سود تسهیلات عقود مبادله‌ای را (با یک درصد کاهش) 21 درصد و نرخ سود مورد انتظار تسهیلات در قالب مشارکتی را 24 درصد تعیین کرد.

در تبصره 1 ماده 2 این مصوبه آمده است: نرخ سود تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (عقد فروش اقساطی) معادل 16 درصد خواهد بود و نرخ سود تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن،بانک مسکن نیز معادل 14 درصد تعیین می‌شود.

این مصوبه نشان می دهد که نرخ سود اوراق تسهیلات بدون تغییر نسبت به گذشته همان 16 درصد است، اما سئوال این است که آیا این عدم تغییر به نفع متقاضی بود یا بانک مسکن؟

یک کارشناس بخش مسکن در این باره معتقد است نرخ سود تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن معادل 16 درصد تعیین شده است که نسبت به سال قبل تغییری نداشته است اما آیا این عدم تغییر نرخ سود به نفع بانک مسکن است؟ چرا که وقتی نرخ سود  21 درصد است نباید نرخ سود اوراق و عقود فروش اقساطی پایین تر از 21 درصد باشد چرا که قیمت جذب منابع برای اوراق حق تقدم 20 درصد است.

وی افزود: اگر چه بانک مسکن هم هنوز این بخشنامه را صادر نکرده و منتظر مصوبه توسط بانک مرکزی است، اما هزینه جذب منابع در حال حاضر 21 درصد است و بانک مسکن نمی‌تواند تسهیلات با نرخ پایین‌تر بدهد.

یک کارشناس دیگر در این باره گفت: بانک مرکزی باید به دقت توجه کند شکاف بین قیمت تمام شده منابع و مصارف بانک زیاد و باعث می‌شود تا سیاست‌های انقباضی در پرداخت و تسهیلات اجرا شود.

محمدی در پاسخ به این سئوال که آیا این مصوبه عدم تغییر نرخ سود اوراق مسکن تاثیری بر قیمت اوراق در بازار خواهد گذاشت؟ گفت: قیمت اوراق در بازار به عرضه و تقاضا بستگی دارد.

وی ادامه داد:هر زمان که تقاضا برای اوراق بیش از سبب افزایش قیمت اوراق می‌شود، در فروردین ماه به دلیل کاهش تقاضا قیمت اوراق نیز در بازار کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: هر چه  به زمان نقل و انتقالات که احتمالا 15 اردیبهشت ماه خواهد بود نزدیک شویم قیمت اوراق حق تقدم مسکن نیز افزایش خواهد یافت.

به گفته کارشناسان اقتصادی، به هر حال همواره نرخ سود تسهیلات تابعی از نرخ سود سپرده‌های بانکی و تورم است و این 3 آیتم باید در ارتباط با هم تعیین شوند، چرا که اگر هر کدام از این موارد بدون در نظر گرفتن دو آیتم دیگر تعیین شود مشکلاتی را برای بانک‌ها و مردم ایجاد می‌کند که این موضوع در حال حاضر برای نرخ سود اوراق حق تقدم مسکن رخ داده است.

هر برگ اوراق 500 هزار تومانی در حال حاضر حدود 73 هزار تومان است که به دلیل کاهش تقاضا افت کرده است البته به گفته کارشناسان فرابورس قیمت اوراق به دلیل آغاز معاملات از 15 اردیبهشت ماه مجدداً به روال عادی خود باز می‌گردد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: