April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۲۷۳۵
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
۱
آرمان گفت: تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر رونق بازار سرمایه یک عقیده نادرست به حساب می‌آید زیرا کارشناسان و فعالان بازار سرمایه هشدار عدم واکنش مثبت بازار را نسبت به این خبر داده بودند.
گره کور بحران بورس به راحتی باز نمی‌شودپول‌نیوزبهمن آرمان کارشناس بازار سرمایه در گفتگو یی در خصوص مشکلات فعلی بازار سرمایه گفت: مشکلات بورس از یک مشکلات ساختگی داخلی نشأت می‌گیرد و این مسئله از مجلس شورای اسلامی با تغییر یک باره نرخ خوراک کارخانه‌های پتروشیمی شروع شد.

وی ادامه داد: این تغییر نرخ شش برابری در خوراک پتروشیمی که سهم بزرگی را در بازار سرمایه دارد که یکباره شکل گرفت موجبات سقوط شرکت‌های پتروشیمی را فراهم آورد و به دنبال آن با افت قیمت سهام شرکت‌های پتروشیمی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز که سهم شرکت‌های پتروشیمی را داشتند روند نزولی به خود گرفتند.

آرمان در توضیح تأثیر بهره مالکانه بر عملکرد بورس بیان کرد: دولت با تعیین بهره مالکانه برای شرکت‌های فلزی، سنگ آهنی باعث کاهش شدید سهام این شرکت‌ها در بورس شد؛ بهره مالکانه در اکثر کشورها بین دو تا سه درصد است که متأسفانه این رقم در ایران به حدود 30 درصد رسیده است که عملا هر گونه سرمایه‌گذاری را سرکوب می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: فعالیت‌های عمرانی موجب کاهش تقاضای سیمانی شد و در نتیجه شرکت‌های تولیدکننده سیمان در بورس روند نزولی به خود گرفتند؛ همچنین افزایش شدید قیمت 85 درصدی گاز طبیعی و 25 درصدی برق برای صنایع انرژی‌بری چون فولاد باعث کاهش میزان بازدهی و در نتیجه روند نزولی شد.

آرمان با بیان واکنش هیجانی سهامداران در مورد بیانیه لوزان گفت: برخورد هیجانی سهامداران در خصوص بیانیه لوزان باعث واکنش منفی نسبت به بورس شد.

وی با اشاره به تأثیر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر روند بازار سرمایه اظهار داشت: قیمت‌گذاری نامناسب بر روی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با توجه به قیمت جهانی محصولات خام پتروشیمی موجبات ادامه نقاط منفی در بورس را فراهم آورد و متأسفانه اگر این مشکلات برطرف نشود باز هم شاهد روزهای تلخ در بازار سرمایه خواهیم بود.

کارشناس بورس بازار سرمایه در خصوص تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر رشد بازار سرمایه گفت: عقیده تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر رونق بازار سرمایه یک عقیده نادرست به حساب می‌آید زیرا کارشناسان و فعالین بازار سرمایه هشدار عدم واکنش مثبت بازار را نسبت به این خبر داده بودند و با توجه به عدم تصمیم‌‌گیری بر نرخ خوراک و ادامه رکود در فعالیت‌های عمرانی و افزایش شدید قیمت انرژی بر صنایع انرژی‌بر پیش‌بینی می‌شود روند نزولی شاخص همچنان ادامه پیدا کند.

وی در این باره ادامه داد: تنها در صورتی که دولت بسته حمایتی را برای برطرف کردن مشکلات بورس ارائه کند که این بسته باید دربرگیرنده بحران بورس باشد که در این صورت است، که می‌توان انتظار رونق را در بازار داشت.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص تأثیر تصویب لایحه رفع مالیات سرمایه‌گذاران در رونق بورس گفت: طرح دیگر دولت مبنی بر سود اختصاص داده شده به سرمایه‌گذاری مجدد در بورس مشمول مالیات نمی‌شود که این موضوع توسط مجلس رد شد و گره بحران بورس را پیچیده‌تر کرد.

آرمان در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت بورس هم بینش کافی را نسبت به مواجهه با مشکلات بورس نداشته و نتوانسته شرایط را به خوبی اداره کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
امیری
Iran, Islamic Republic of
17:22 - 1394/02/20
تازمانی که رانت خواری دربورس وزیرمجموعه ها ی ان وجود دارد واعتمادمردم تامین نشوداین گر نه تنها باز نمیشود بلکه روزبروز کورتر میشود
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: