May 2024 12 / يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۲۸۶۰
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸
0

رزرو بلیط هواپیما اهواز و بازدید از یادمان‌های دفاع مقدس، یادآور هشت سال دلاوری‌ها و رشادت‌های جوانان این مرز و بوم است. شهر جنوبی اهواز، خاطرات و وقایع بسیاری را در دل خود جای داده و رنگ‌وبوی جنگ هنوز در خاک آن به مشام می‌رسد. همچنان پس‌از گذشت سال‌ها، افراد بسیاری برای بازدید از یادمان‌های دفاع مقدس، به اهواز سفر می‌کنند و سفری تاریخی را برای خود رقم می‌زنند.

یادمان‌های دفاع مقدس اهواز

بسیاری از گردشگران خارجی، کاروان‌های دانشجویی و دانش‌آموزی، کاروان‌های راهیان نور و ... به اهواز سفر می‌کنند و به بازدید از یادمان‌های مختلف این شهر مقاوم می‌پردازند. برای بازدید از یادمان‌های اهواز، باید با آن‌ها آشنا شوید؛ به همین منظور، در ادامه به معرفی مهم‌ترین‌های آن‌ها می‌پردازیم.

یادمان شلمچه

یادمان شلمچه یکی از مهم‌ترین و خاطره‌انگیزترین یادمان‌های استان خوزستان به‌شمار می‌رود که سالانه شاهد حضور گسترده‌ای از کاروان‌های متعدد است. منطقه مرزی شلمچه در منتهی‌الیه غرب خرمشهر و نزدیک‌ترین نقطه مرزی به استان بصره قرار دارد. شلمچه در 21 شهریورماه 1359، مورد هجوم دشمن قرار گرفت و با وجود تلاش‌های بی‌شمار نیروهای مدافع و آزادی خرمشهر، در اشغال دشمن ماند. رزمندگان در عملیات کربلا 5، در دی‌ماه 1365، توانستند مواضع دشمن را در هم شکنند و شلمچه را آزاد کنند.

یادمان طلائیه

در 45 کیلومتری جاده اهواز- خرمشهر، یک سه‌راهی قرار دارد که به طلائیه معروف است، برای رسیدن به پایگاه طلائیه از یک جاده فرعی به سمت غرب تا نزدیکی مرز ایران و عراق، استفاده می‌شود. یادمان طلائیه به‌عنوان محور مهم عملیاتی خیبر و بدر، مقری برای جست‌وجو پیکر مطهر شهدا، در آن دایر شده است. در بخشی از این منطقه، حسینیه ابوالفضل(ع) به‌عنوان یادمان شهدا برقرار شد که میزبان زائران کربلا، به‌شمار می‌رود.

یادمان دهلاویه

دهلاویه روستایی در غرب سوسنگرد است که در پس‌از 10 روز دفاع سرسختانه نیروهای مبارز، در 24 مهرماه 1359 توسط رژیم بعث عراق، اشغال شد. در تاریخ 24 شهریور 1360 در طی عملیات رزمندگان ستاد جنگ‌های نامنظم به فرماندهی شهید مصطفی چمران، دهلاویه آزاد شد. یادمان دهلاویه، محل شهادت دکتر چمران و تعدادی از هم‌رزمان شجاع اوست.

یادمان هویزه

شهر هویزه که در 10 کیلومتری جنوب غربی دشت آزادگان قرار دارد، در آغاز جنگ توسط دشمن محاصره شد. در عملیات هویزه در 15 دی‌ماه 1359، رزمندگان به محل استقرار دشمن در جنوب کرجه حمله کردند و با اسارت 800 نیرو عراقی با موفقیت به‌پایان رسید. در پی این عملیات و با شروع پاتک‌های دشمن، نیروهای ایرانی در محاصره قرار گرفتند و تعدادی از آن‌ها نیز به شهادت رسیدند. در نهایت، در عملیات بیت‌المقدس به تاریخ اردیبهشت 1362، منطقه هویزه آزاد و پیکر شهدا در مکانی که امروز به‌عنوان یادمان هویزه معروف است، کشف شد. این یادمان نیز سالانه میزبان بازدیدکنندگان بسیاری از نقاط مختلف کشور است.

یادمان شهدا هور

وجود یادمان شهدا هور در منطقه صفر مرزی، تردد را برای زائران و گردشگران دشوار کرده است؛ از این‌رو بازدید از این منطقه تنها در ایام تعطیلات نوروز فراهم می‌شود. یادمان شهدا هور، از جمله یادمان‌های فصلی است و به‌عنوان بخشی از حریم قرارگاه نصرت به‌شمار می‌رود. یکی از شهدا عملیات 8 سال دفاع مقدس در منطقه هور، شهید علی هاشمی است. بازدید گردشگران و توریستان از این منطقه در طول سال انجام می‌شود؛ اما ایام نوروز این حضور پررنگ‌تر به‌چشم می‌خورد.

یادمان فتح‌المبین

دشت فتح‌المبین در شمال غربی شوش و در غرب رودخانه کرخه قرار گرفته است که یادآور حماسه و عملیات پیروزمندانه فتح‌المبین در دوم فروردین‌ماه 1361 به فرماندهی مشترک ارتش و سپاه خواهد بود. نیروهای بعثی در روزهای نخستین جنگ، توانستند تا پشت رودخانه کرخه پیشروی کنند و شهر شوش و جاده اندیمشک- اهواز را به تصرف درآورند. در روزهای پایانی سال 1360، رزمندگان اسلام عملیات امام مهدی (عج) را با فرماندهی شهید مجید بقایی، طرح‌ریزی و به‌اجرا درآوردند. رزمندگان در این عملیات به قصد رخنه به سنگرهای دشمن، در شیار سنگرها ماندند و به شهادت رسیدند.

یادمان فکه

یادمان فکه در منطقه‌ای از شمال غرب خوزستان قرار دارد که از شمال به منطقه چنانه، از غرب به خط مرزی و از جنوب به تنگه چذابه و بستان محدود است. منطقه فکه که به‌عنوان سرزمین شن‌های روان شناخته می‌شود، پس‌از اشغال آن توسط نیروهای دشمن، 16 رده موانع را در مقابل رزمندگان اسلام ایجاد کردند. رزمندگان اسلام در عملیات والفجر مقدماتی، پس‌از نبردی سخت محاصره و عده‌ای نیز مجبور به عقب‌نشینی شدند. این منطقه به خون سرداران شهیدی مانند حسن باقری، مجید بقایی و سید مرتضی آوینی متبرک شده است.

تنگه چذابه

تنگه چذابه در شمال غربی دشت آزادگان و در مسیر جاده‌ای بین تپه‌های رملی و هورالهویزه قرار دارد. در دو طرف تنگه چذابه دو جاده نظامی قرار گرفته است که جاده خاک ایران، چذابه را به فکه متصل می‌کند و جاده دیگر نیز به شهرالعماره عراق وصل است. این تنگه با دهانه 1.5 کیلومتری از نظر نظامی دارای اهمیت ویژه و استراتژیکی خواهد بود. تنگه چذابه، یکی از 5 معبر اصلی حمله عراق بود که در عملیات طریق‌القدس در آذرماه 1361 آزاد شد.

سايت‌هاي چهار و پنج رادار

در 18 كيلومتري غرب شوش سايت‌هاي چهار و پنج رادار قرار دارد كه به تصرف دشمن درآمد که از آن‌ها برای حملات موشكي و توپخانه‌ای به شهرهاي شمال خوزستان استفاده مي‌كردند. رزمندگان اسلام طی عمليات فتح‌المبين براي آزادسازي اين سايت‌ها، حمله موفقی داشتند و توانستند مقاومت سرسختانه عراق را درهم شكنند. فرماندهان ارشد عراق که در این عملیات عقب‌نشینی کرده بودند، به‌دستور صدام، زندانی یا اعدام شدند.

با فلای تودی سفری به یادمان‌های دفاع مقدس داشته باشید

سفر به اهواز و بازدید از یادمان‌های دفاع مقدس آن، تجدیدی بر خاطرات دوران 8 سال دفاع از میهن است. برای سفر به این شهر جنوبی می‌توانید بلیط هواپیما اهواز را از وب‌سایت معتبر فلای تودی خریداری کنید. این وب‌سایت با ارائه خدمات متنوع خود، رزروی سریع و آسان را برای شما رقم می‌زند. شما با کمک راهنمای سفر می‌توانید مراحل رزرو بلیطتان را به‌آسانی انجام دهید و با مراجعه به خدمات پیگیری، از وضعیت بلیط خود مطلع شوید. همچنین در صورت ایجاد مشکل یا هرگونه دغدغه، می‌توانید از خدمات پشتیبانی 24 ساعته، کمک بگیرید و سفری ایمن را برای خود رقم بزنید. چنانچه از سفرتان منصرف شدید با ما تماس بگیرید تا با ارائه خدمات استرداد بلیط، شما را برای انجام پروسه لغو بلیطتان راهنمایی کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: