April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۴۷۱۶
۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
0
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه بومی سازی توربین گازی را می توان پلی میان حمایت و باور صنعت نفت، مدیران و غیرت توانمندان داخلی فعال در بومی سازی این تجهیزات برشمرد، گفت: از این پس به راحتی می توانیم بسیاری از تجهیزات بالادستی صنعت نفت را داخل کشور بسازیم.
پول‌نیوز- رکن الدین جوادی - مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران - در حاشیه مراسم رونمایی از توربین گاز مدل 52 TMC- که با حضور بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و کارکنان شرکت توربین ماشین خاورمیانه برگزار شد، با بیان اینکه از سازندگان تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور حمایت می کنیم، تصریح کرد: ساخت این توربین نوید می دهد که از این پس به راحتی می توانیم بسیاری از تجهیزات بالادستی صنعت نفت را داخل کشور بسازیم.

معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه ساخت این توربین نشان دهنده حمایت و باور صنعت نفت از سوی وزارت نفت و مدیران آن و باور و غیرتمندی افرادی است که این تجهیزات را بومی سازی کرده اند، اظهار کرد: ساخت این توربین پلی میان این دو مولفه اساسی و مهم به شمار می آید.

وی با بیان اینکه توربین به ویژه این مدل خاص جزو پیچیده ترین قطعاتی است که در دنیا ساخته می شود، خاطرنشان کرد: بومی سازی این توربین نشان می دهد که توان ساخت تجهیزات و ماشین آلات بسیار پیچیده تر را داریم و باید بتوانیم ظرفیت ساخت را در ماشینهای دوار و تامین نیاز داخل بیش از پیش ارتقاء دهیم.

 محمدحسین خندان، معاون مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نیز به عنوان کارفرمای این پروژه، با بیان اینکه توربین گازی بویژه این مدل آن جزو تجهیزات اصلی مورد نیاز مناطق نفت خیز جنوب است، به تاریخچه استفاده از توربین ها در مناطق نفت خیز جنوب اشاره و اظهار کرد: بیش از ٣٠٠ توربین گازی از ٥٠٠ تا ٢٥ مگاوات در مناطق نفت خیز وجود دارد که در سالهای گذشته برای نگهداری و تعمیر و یا جایگزینی قطعات آنها مشکلات بسیاری داشتیم.

به گفته او از حدود ٢٠ سال پیش دیگر سازندگان خارجی پاسخگوی نیازها و پرسشهای ما درباره توربینها نبودند و از آن پس به فکر ساخت توربین و بومی سازی آن در داخل افتادیم.

همچنین رضا پدیدار، رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت نیز با اشاره به بررسی صورت گرفته در دفتر اقتصاد کلان اتاق بازرگانی گفت: بر اساس ظرفیتهای اقتصادی و تولیدی بر پایه عدد ١٠٠، در ایران ٧٢ تا ٧٤ درصد، ترکیه ٧٤ تا ٧٦ درصد و در کره جنوبی ٧٨ درصد است، اما درباره بهره برداری از این ظرفیتها در حالی که سهم ترکیه و کره به ترتیب ٧٥ و ٨٠ درصد است، سهم ایران کمتر از ٣٢ درصد است.

در این مراسم حسن هلالی، مدیرعامل شرکت توربین ماشین خاورمیانه نیز با اشاره به توان ساخت توربینهای گازی در کشور در کلاسهای مختلف اشاره و اضافه کرد: این نوع توربین گازی تاکنون در کشور تولید نشده بود و اکنون با این دستاورد بخش قابل توجهی از نیاز شرکت مناطق نفت خیز جنوب و بسیاری از شرکتهای دیگر تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت سالانه ٣٥ تا ٤٠ میلیارد تومان تعهد کاری دارد، گفت: می توانیم این تعهد را تا ١٦٠ میلیارد تومان افزایش دهیم و امیدواریم با واگذاری ماموریتهای جدید از سوی شرکت ملی نفت از توان و ظرفیت این شرکت استفاده کافی صورت گیرد.

هلالی، استفاده ناکافی، عدم بهره برداری صحیح از سرمایه انسانی و نیز فقدان ارتباط های به جا و اصولی کارفرمایان با شریکان را از دلایل فاصله با استانداردهای جهانی دانست و اظهار کرد: این شرایط باید بهبود یابد و در صورتی که برندسازی صورت نگیرد نمی توان انتظار داشت که به مرحله صادرات دست یابیم.

مدیرعامل شرکت توربین ماشین خاورمیانه در ادامه تصریح کرد: تاکنون 430 محصول به صنعت نفت تحویل داده شده است و با سفارش شرکت کالای تهران بیش از 33 دستگاه از این مدل توربین در دستور کار قرار گرفته است که برای ١٥ دستگاه آن اعلام صورت گرفته است.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: