April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۵۲۸۵
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
0
وزیر نفت گفت: حضور شرکت‌های خصوصی در پروژه‌های نفتی و گازی نشان بلوغ بخش خصوصی کشورمان است. وی همچنین تصریح کرد که تلاش می‌کنیم سیاست تخصیص خوراک را از طریق فراخوان که در پالایشگاههای سیراف برای نخستین بار اجرا شد، در بخش پتروشیمی ها هم اجرا کنیم.
پول‌نیوز- بیژن زنگنه ظهر امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی پالایشگا‌ه‌های میعانات گازی سیراف، گفت: با راه‌اندازی کلیه فازهای پارس جنوبی حدود یک میلیون بشکه در روز میعانات گازی خواهیم داشت. ما خام‌فروشی در میعانات گازی را فراموش کرده و آن را وارد فرآیند تولید کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: برای اولین بار ما از طریق فراخوان عمومی تخصیص کار داده‌ایم و سرمایه‌گذاران را جذب کردیم که این اتفاق در گذشته رخ نمی‌داد. بعد از فراخوان ما 54 شرکت اعلام آمادگی کردند که ما سابقه کاری آنها، میزان سرمایه آنها و تیم مدیریت آنها را بررسی کرده و هشت شرکت را انتخاب کردیم که پنج شرکت خصوصی و سه شرکت هم خصولتی هستند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه 25 درصد بازگشت ارزی در این پروژه‌ها وجود دارد، گفت: در این پروژه‌ها همچنین یک میلیارد دلار سهام به مردم واگذار می‌شود. بررسی‌های بازار نیز نشان می‌دهد که در سال 96 و 97 ما مشکلی برای فروش فرآورده‌های تولیدی نخواهیم داشت.

وی افزود: امیدواریم از اواخر امسال کارهای عملیاتی این پروژه آغاز شود. از امروز نیز اقدامات زیرساختی آغاز خواهد شد. ما در طول سه سال باید این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.

زنگنه با اشاره به اینکه تصمیم دولت این است که از خام‌فروشی جلوگیری شود، گفت: ما این آمادگی را داریم تسهیلاتی که به بخش میعانات گازی اختصاص داده‌ایم را به بخش نفت هم اختصاص دهیم.

وی در پایان افزود: با راه‌اندازی این پالایشگاه‌ها در روز 24 هزار و 800 هزار بشکه گاز مایع، 128 هزار بشکه نفتای سبک، 147 هزار و 600 بشکه نفتای سنگین، 29 هزار و 600 بشکه سوخت جت و 149 هزار و 600 بشکه نفت گاز در روز تولید می‌شود.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: