کد خبر: ۱۴۵۴۹۸
۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
0
به رغم کاهش یک سومی تعداد کودکان کار از سال 2000 به بعد هنوز 5 میلیون نفر در شرایطی مانند برده ها کار می کنند که یک چهارم از برده های امروزه را تشکیل می دهند.
آمار تکان دهنده کودکان کار در جهانپول‌نیوز- سازمان بین المللی کار امروز (چهارشنبه) در گزارشی از اشتغال نزدیک به 170 میلیون کودک و نوجوان و محرومیت آنها از آموزش به دلیل ورود به بازار کار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، این سازمان در گزارش سالانه خود افزود: کودکان از کوره های آجرپزی هند تا مزارع پنبه ازبکستان و کشتزارهای شکر بولیوی با کمترین دستمزد یا در بعضی موارد حتی مجانی کار می کنند و این وضع احتمال تثبیت زندگی آنها را در آینده به دلیل فقدان آموزش کافی، کاهش می دهد.

بر اساس این گزارش، کودکانی که مدرسه را ترک می کنند یا اخراج و پیش از موعد وارد بازار کار می شوند، در زندگی آتی خود با مشکلات بیشتری به دلیل فقدان آموزش و مهارت های بنیادی روبرو هستند.

به رغم کاهش یک سومی تعداد کودکان کار از سال 2000 به بعد هنوز 5 میلیون نفر در شرایطی مانند برده ها کار می کنند که یک چهارم از برده های امروزه را تشکیل می دهند.

بسیاری از کودکان کار در شرایطی دشوار و محروم از مواد غذایی ضروری و فضایی کار می کنند که انها را با فشارهای عصبی و ضربه های جسمی و روحی روبرو می کند. بیش از نیمی از کل کودکان کار یعنی 85 میلیون نفر با کار در شرایط خطرناک مانند ساخت و ساز و معادن سلامتی خود را با خطر روبرو می بینند.

این گزارش که در آستانه برگزاری روز جهانی مبارزه با کار کودک در روز جمعه منتشر شده است می افزاید: افزایش کار نوجوانان که اکنون 75 میلیون نفر را در سراسر جهان در بر می گیرد، می تواند کار کودکان را نیز افزایش دهد زیرا چشم انداز مشاغل نامناسب، والدین را از سرمایه گذاری در آموزش و تحصیل کودکانشان بازمی دارد.

این سازمان از سران کشورها می خواهد زمانی که در مورد اهداف توسعه جدید در ماه سپتامبر (شهریور) تصمیم می گیرند، سیاستی منسجم برای مبارزه با کار کودگان و فقدان شغل های مناسب برای نوجوانان درنظر بگیرند. شغل مناسب به معنای استخدام در مشاغلی است که امنیت شغلی، مزایای اجتماعی، فرصت های برابری، درامد مناسب و فضایی مفید را برای مستخدم فراهم کند.

پاتریک کوین از مشاوران سازمان بین المللی کار می گوید: اقدامی جهانی برای دسترسی همه کودکان به آموزش در قالب بخشی از اهداف توسعه هزاره سازمان ملل متحد به کاهش کلی کودکان کار منجر شده است.

بر اساس این گزارش، تعداد کودکان شاغل پنج تا 14 ساله در سال 2012 از 186 میلیون نفر در سال 2000 به 120 میلیون نفر رسیده است. اما این کاهش در نوجوانان کمتر بوده است، زیرا بسیاری از آنان باید در سنین اولیه مدرسه را ترک کرده و برای خانواده های فقیر خود به ویژه در مناطق روستایی درآمد کسب کنند.

این گزارش می افزاید: بین 20 تا 30 درصد از کودکان در کشورهای کم درآمد، از سن 15 سال به بعد مدرسه را ترک و وارد بازار می شوند هر چند این نسبت در بعضی کشورها حتی بیشتر است. اگر بخواهیم کار کودکان را به کلی ریشه کن کنیم، باید به موضوع کار در نوجوانان و آموزش آنان نیز توجه کنیم.

کوین می گوید: فقدان آموزش کارآمد می تواند یکی از دلایل ترک مدرسه توسط کودکان باشد.

برای نمونه هند یکی از کشورها با میزان زیاد کودکان کار است که سازمان هایی مانند بانک جهانی به ضعف آموزش در مدارس این کشور اشاره کرده اند.

یکی دیگر از نگرانی های مهم سازمان بین المللی کار 47 میلیون و 500 هزار نوجوان بین 15 تا 17 ساله هستند که در شرایط بسیار دشوار کار می کنند.

کوین می گوید: هنوز تعداد کودکان کار زیاد است و صراحتا نشان می دهد که چشم انداز دست یافتن به شغلی مناسب برای جوانان در این گروه سنی وجود ندارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: