کد خبر: ۱۴۷۳۱۴
۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
0
پول‌نیوز - تاثیر بحران مالی یونان بر اقتصادی مالزی که از سوی کارشناسان، تحلیلگران و متخصصان مالزیایی امری غیر محتمل است، از دیدگاه نخست وزیر این کشور نیازمند پیگیری شرایط یونان است تا تاثیرات احتمالی آن بر اقتصادی مالزی سنجیده شود.

دولت مالزی روز سه شنبه اعلام کرد به دقت در حال بررسی بحران مالی یونان است که می تواند منجر به اخراج این کشور از اتحادیه اروپا شود. مالزی 17.7 درصد تولید ناخالص خود را به بانک های اروپایی بدهکار است و از این واهمه دارد این بدهی برای این کشور نیز بحران ایجاد کند.

نجیب تون رزاق، نخست وزیر مالزی با این عنوان که این بحران به طور سیستماتیک بر مالزی تاثیری ندارد، گفت که تاثیرات جهانی این بحران می تواند به طور غیرمستقیم مالزی را تحت تاثیر قرار دهد.

به نوشته استار، وی که سکان وزارت امور مالی این کشور جنوب شرق آسیا را نیز در اختیار دارد با این عنوان که مساله اصلی این است که آیا یونان در اتحادیه اروپا می ماند یا خیر، تصریح کرد ما قبل از اظهارنظر در مورد تاثیرات احتمالی، در چند روز آینده شرایط یونان را مورد نظر قرار می دهیم.

برخی از تحلیلگران مالزیایی با این عنوان که این کشور از نظر اقتصادی با پشت سرگذاشتن فراز و نشیب های گوناگون خود را در برابر آسیب های جدی مقاوم کرده است، بر این باورند کاهش بهای جهانی نفت نیز که به طور مستقیم اقتصاد مالزی را تحت تاثیر قرار داد، با سیاست گذاریهایی از قبیل تعیین نرخ ماهیانه سوخت براساس بهای جهانی و اعمال مالیات شش درصدی کالا و خدمات باعث حفظ امنیت اقتصادی این کشور شد.

تحلیلگران همچنین بر این باورند مالزی با اصلاح بودجه خود براساس بهای نفت در ماه های نخستین امسال، اکنون با توجه به افزایش نسبی بهای قیمت جهانی نفت می تواند بخشی از درآمدها را ذخیره کند.

این کشور در حالی نگران تاثیرات غیرمستقیم بحران یونان بر اقتصاد خود است که ارزش رینگیت (واحد پول ملی مالزی) در مقایسه با دلار به کمترین میزان خود در یک دهه گذشته رسیده است و همچنین بدهی آن به بانک های اروپایی می تواند مالزی را در مقایسه با سایر کشورهای آسیایی در معرض آسیب بیشتری قرار دهد.

در صورتی که بانک های اروپایی به منظور ترمیم شرایط ایجاد شده در یونان تصمیم به کاهش میزان بدهی های خود در کشورهای آسیایی بگیرند، مالزی نخستین کشوری است که بیشترین آسیب اقتصادی را متحمل می شود.

در حالی که کشورهایی مانند اندونزی 3.9 درصد از تولید ناخالص خود را به بانک های اروپایی بدهکار هستند، اما این رقم در مالزی 17.7 درصد است که همین امر آسیب پذیری مالزی را در برابر پیامدهای بحران مالی یونان بیشتر می کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: