کد خبر: ۱۴۸۹۰۶
۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
0
زغال سنگ این اواخر اوقات دشواری داشته و صنعت معدنکاری این سوخت فسیلی به عنوان مقصر شماره یک آلودگی جوی معرفی شده است.
معدن‌کاری زغال سنگ در یک قدمی خط پایانپول‌نیوز- نیروگاههای برق آمریکا با آغاز محدودیتهای محیط زیستی در این کشور، به جای زغال سنگ به استفاده از گاز طبیعی روی می‌آورند. از سوی دیگر اوراق قرضه که شرکتهای معدنی زغال سنگ برای ساخت معادن جدید و پاکسازی‌های محیط زیستی به آنها متوسل می‌شوند، به دلیل عدم تمایل سرمایه گذاران دیگر خریدار ندارند. طبق تحلیل بلومبرگ اینتلیجنس، قیمت اوراق قرضه معدنکاران زغال سنگ در سه ماهه دوم امسال 17 درصد نزول کرده که چهارمین کاهش سه ماهه متوالی است.

اگرچه نوسان اوراق کمتر از سهام است اما کاهش 17 درصدی در مقایسه با رشد اوراق قرضه بخشهای دیگر انرژی مانند نفت و گاز بسیار زیاد است. سه تولیدکننده زغال سنگ بزرگ آمریکا بدترین عملکرد را در سه ماهه دوم امسال داشتند و قیمت اوراق قرضه آلفا نچرال ریسورسز 70 درصد، پی‌بادی 40 درصد و آرچ 30 درصد نزول کرد.

زغال سنگ چرخ انقلاب صنعتی را گرداند و به کاهش فقر افرادی زیادی کمک کرد اما روزهای درخشان این سوخت فسیلی به پایان رسیده است.

بلومبرگ در گزارشی به بررسی بزرگترین فشارهایی پرداخت که این صنعت با آن روبروست و عبارتند از:

تغییر شبکه برق آمریکا

حدود 17 درصد از تولید برق آمریکا که با استفاده از زغال سنگ انجام می‌شود، تا چند سال آینده محو خواهد شد. موانع دیگر شامل فرسودگی نیروگاههای زغال سوز، فراوانی گاز طبیعی ارزان و مقررات جدید سازمان حفظ محیط زیست آمریکا برای کاهش آلودگی هستند.

چین هم زغال سنگ را کنار می‌گذارد

بزرگترین سرمایه گذاریهای نیرو در حال حاضر در انرژی تجدیدپذیر انجام می‌شوند اما سوختهای فسیلی تا دهه‌های آینده همچنان همراه ما خواهند بود. طبق گزارش بلومبرگ نیو انرژی فاینانس، استفاده از زغال سنگ در سطح جهانی تا حدود سال 2025 به اوج خود نخواهد رسید اما این به معنای شکوفایی صنعت معدنکاری زغال سنگ نخواهد بود زیرا حتی چین که بزرگترین مصرف کننده این سوخت فسیلی است، خواهان خلاص شدن از آن است.

در حالیکه پیش بینی می‌شود تقاضای برق چین در دهه‌های آینده صعود خواهد کرد اما استفاده این کشور از زغال سنگ نسبتا ثابت خواهد ماند و تا سال 2030 اوج می‌گیرد و سپس کاهش پیدا می‌کند. آلودگی زغال سنگ بسیار بالاست در حالیکه جایگزینهای زغال سنگ ارزان بوده و زمینه شکوفایی دارند.

استرس مالی

کاهش قیمت اوراق قرضه مشکل بزرگی برای شرکتهای زغال سنگ آمریکاست زیرا زمانیکه قیمت اوراق کاهش پیدا می‌کند، هزینه استقراض بالا می‌رود.

شرکتهای زغال سنگ امکان یافته اند با نشان دادن اینکه سرمایه برای پاکسازی فعالیتهایشان دارند، از هزینه‌های گران بیمه اجتناب کنند با اینهمه امسال دولت فدرال شروع به بررسی دقیق این شرکتها کرده تا دریابد این شرکتها همچنان صلاحیت فعالیت دارند یا خیر.

انرژیهای تجدیدپذیر

معدنکاری زغال سنگ صنعتی است که به پایان راه رسیده و بازارهای مالی منعکس کننده واقعیت جدید است. سیاستهای جدید انرژی باید از تغییرات جوی فاجعه آمیز جلوگیری کنند اما حتی اگر نگرانیهای سلامتی و محیط زیست در نظر گرفته نشوند، انرژیهای تجدیدپذیر در مسیری هستند که در رقابت با سوختهای فسیلی دست بالاتری دارند. در فاصله اکنون تا سال 2040 دو سوم از پولی که صرف افزودن ظرفیت جدید تولید برق در جهان خواهد شد، در انرژیهای تجدیدپذیر هزینه می‌شود.

قیمتهای سهام جهانی برای شرکتهای زغال سنگ در سال گذشته 50 درصد کاهش یافت اما در بازار اوراق قرضه نیست که زغال سنگ زمین خورده است بلکه تامین مالی انرژی از زغال سنگ به انرژیهای تجدیدپذیر معطوف شده و بعید است که تغییر کند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: معدن ، زغال سنگ
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: