May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۹۰۷۳
۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
0
محققان آلمانی موفق به ساخت دستگاهی شده اند که با تولید صدا یا ایجاد نور می تواند کاربرانش را از وقوع زلزله یا سونامی آگاه کند.
فناوری که زلزله و سونامی را زودتر خبر می‌دهدپول‌نیوز- در زمان وقوع زلزله یا سونامی هر ثانیه اهمیت پیدا می کند و این موضوع تا جایی است که اگر چند ثانیه زودتر بتوان از وقوع چنین حادثه ای اطلاع پیدا کرد، می توان به نجات جان انسان های بیشتری پرداخت. این فناوری جدید «برینکو» نام داشته و شبکه ای برای ردیابی و اخطار زمین لرزه است که با استفاده از یک نرم افزار با اسمارت فون ها ارتباط برقرار می کند.

سالانه میلیون ها زلزله در سراسر جهان به ثبت می رسند اما با پیش بینی زلزله و اعلام هشدار می توان جان افرادی که زیر آوار می مانند و محکوم به مرگ می شوند یا ...  را نجات داد. محققان آلمانی معتقدند، برینکو می تواند دستگاه زلزله سنج شخصی باشد که با کمک اسمارت فون ها با کاربرانش ارتباط برقرار کرده و آنها را از وقوع هر گونه خطری آگاه می کند.

فناوری که زلزله و سونامی را زودتر خبر می‌دهد

برینکو به شبکه بین المللی از دستگاه های لرزه سنج متصل بوده و کاربرانش را با کمک آلارم هشدار و چشمک زدن های متوالی از کشف و تشخیص زمین لرزه یا سونامی آگاه می کند. زمانی که این سیستم، امواج و فرکانس های اولیه ای از یک زلزله که درصد تخریب کمتری دارد را دریافت می کند، اطلاعات به برینکو ارسال و هشدار لازم نیز با کمک اسمارت فون ها به کاربران منتقل می شود. اما با وقوع موج اول می توان موج دوم زمین لرزه که معمولا مخرب تر است را محاسبه کرده و اخطار لازم در زمان مناسب صادر شود زیرا فاصله پخش اطلاعات در شبکه اینترنت بسیار سریعتر از فاصله بین موج های لرزه است در نتیجه به موقع می توان اخطار را صادر کرد.

نرم افزار این دستگاه قابل نصب بر پلتفورم های اندروید و iOS است و به کاربرانش اجازه می دهد تا فعالیت های زمین لرزه را در اطراف محل زندگی شان دریافت کنند. برینکو نه تنها یک سیستم اخطار دهنده است بلکه دستگاه لرزه سنجی نیز بوده که می تواند اطلاعات لرزه ای در هر منطقه ای را جمع آوری و به شبکه جهانی برینکو ارسال کند. سازندگان این دستگاه معتقدند هر چه بر تعداد برینکوها افزوده شود، می توان شبکه دقیق تر و قدرتمندتری را در اختیار داشت. این دستگاه تا اواسط سال ۲۰۱۶ میلادی عرضه خواهد شد.

فناوری که زلزله و سونامی را زودتر خبر می‌دهد

ساخت این دستگاه در حالی است که انجمن جغرافیای امریکا نیز از چنین پروژه ای برای اخطار زمین لرزه خبر داده است.

منبع: مهر
برچسب ها: زلزله ، سونامی ، زلزله سنج
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: