May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
پیام وزیر تعاون به مناسبت برگزاری نمایشگاه تامین اجتماعیپول‌نیوز- پیام دکتر علی ربیعی توسط حامد شمس مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه و دبیر نخستین نمایشگاه تأمین اجتماعی، سرمایه گذاری و توسعه پایدار قرائت شد.

به گزارش گروه بانک و بیمه پول‌نیوز، متن پیام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شرح زیر است:



به نام خداوند جان و خرد که از این برتر اندیشه برنگذرد
                                   خداوند نام و خداوند جان خداوند روزی ده راهنمایی

مدیران و کارشناسان صندوق های بیمه ای

مدیران و کارشناسان شرکت های تابعه

جناب آقای صالح بن ناصر العروی ریاست محترم کمونسیم سمعی ایسا

خانم های و آقایان حضور شما را در نخستین نمایشگاه تأمین اجتماعی، سرمایه گذاری و توسعه پایدار گرامی داشته و امیدوارم برگزاری این نمایشگاه فرصت مغتنمی برای تبادل تجارب و یادگیری جمعی باشد، در سال 2013 کمتر از دو سال پیش (اتحادیه بین المللی تأمین اجتماعی (ایسا) در چارچوب وظایف و مأموریت های خود برای ارتقای سطح توان و بهبود عملکرد صندوق ها و سازمان های بیمه گر اجتماعی راهنمایی با عنوان (حکمرانی خوب) منتشر کرد این راهنما شامل استانداردهای حرفه ای برای مدیریت سازمان های تأمین اجتماعی، استانداردهای که در سطح بین المللی پذیرفته شده و به عنوان کانون و محور اصلی در ارزیابی مدیریت این سازمان ها محسوب می شوند. در چارچوب این راهنما حکمرانی خوب هسته اصلی برای عرضه اثربخش خدمات تأمین اجتماعی، اگرچه با تکیه بر (فرایندها، ساختار و ترتیبات اداری) تعاریف متعددی از حکمرانی خوب مطرح شده است؛ ایسا بر (چگونگی و شیوه اعمال قدرت و اختیارات) تمرکز دارد.

ایسا حکمرانی به عنوان روشی درنظر دارد که قدرت و اختیارات برای دستیابی و اهداف تأمین اجتماعی استفاده می کند . بر این اساس حکمرانی خوب بر اعمال اختیاراتی دلالت دارد که شفاف پاسخگو، پیش بینی پذیر، مشارکتی و پویا باشد.

با تکیه بر چنین درکی، اصولی برای سرمایه گذاری این صندوق ها معرفی می شوند که رعایت آنها شرط موفقیت سرمایه گذاری ها است، علاوه بر ویژگی های یاد شده درخصوص چگونگی مدیریت در سرمایه گذاری ها بر (شفاف کردن فرآیندهای تصمیم گیری، دیدگانی فرآیندها، تحلیل مبتنی بر سنایور، شفاف کردن مسئولیت ها و تعیین معیارهای ارزیابی و همچنین همکاری بین واحدهای مختلف برای مدیریت ریسک سرمایه گذاری ها) تأکید دارد. در میان این موارد ایسا، تأکید برجسته ای بر سیاست ها و فرآیندهای استاندارد دارد و منظور از استاندارد نیز بازگشت به رعایت اصول حرفه ای در سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی است.

متأسفانه باید اذعان کرد که وضعیت سرمایه گذاری صندوق های بیمه گر اجتماعی ایران با شاخص ها و معیارهای بالا فاصله بسیار دارد و امید است که برگزاری چنین نمایشگاه های و طرح مباحث در چنین نشست های بتواند زمینه و شرایط را برای بهره مندی از تجارب جهانی مهیا کند. اگرچه صندوق های بیمه اجتماعی برخلاف اصول حرفه ای خود، ناگزیر بنگاه داری شده و در میان پرتفوی آنها برخی شرکت های خرد و کوچک نیز مشاهده می شوند، اما باید دقت کرد که در چارچوب شرایط حاکم و درقبال دیون انباشته و بسیار سنگین دولت، گاهی چاره ای جز پذیرش چنین شرکت های نیست، از طرف دیگر اگر برخی، این صندوق ها را رقیب بخش خصوصی تلقی کرده و فعالیت آنها را مانع توسعه بخش خصوصی ارزیابی می کند، باید دقت داشته باشند که متأسفانه بازار سرمایه کشور هنوز کشش و ظرفیت لازم برای فروش بنگاه های بزرگ تحت مدیریت این صندوق ها را نداشته و در موارد بسیاری نمی توان خریداری را متصور شد.

با این همه برگزاری چنین نشست های و در پرتو آن یادگیری جمعی و همچنین رونق نسبی اقتصاد ایران در ماه های اخیر و گشایش های اخیر در رفع تحریم های ظالمانه علیه ایران، امیدواریم زمینه و ظرفیتی باشد برای رعایت و بازگشت به اصول حرفه ای اداره سرمایه های تأمین اجتماعی و خروج این صندوق ها از بنگاه داری که زمینه را برای رونق کسب و کارهای خصوصی و افزایش اشتغال فراهم خواهد کرد که این امر در نهایت شرایط مساعدتری برای صندوق های تأمین اجتماعی فراهم می کند.

در هر صورت همانطور که ایسا در سرلوحه دیدگاه های خود دارد، نباید فراموش کنیم که (توسعه بدون عدالت اجتماعی و عدالت اجتماعی بدون تأمین اجتماعی امکان پذیر نیست).

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: