کد خبر: ۱۵۰۹۹۰
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
0
پول‌نیوز - گزارش کمیسیون مبارزه با فساد مالزی و رفع اتهام از نجیب تون رزاق نخست وزیر در خصوص واریز حدود 700 میلیون دلار از یک شرکت دولتی به حساب شخصی وی، نه تنها افکار عمومی این کشور را قانع نکرد، بلکه واکنش تند منتقدان را درپی داشت.

کمیسیون مبارزه با فساد مالزی براساس تحقیقات خود، روز دوشنبه اعلام کرد که دو میلیارد و 600 میلیون رینگیت (حدود 700 میلیون دلار) که گفته می شود از منابع شرکت توسعه مالزی واحد (وان.ام.دی.بی) به حساب نخست وزیر انتقال داده شده، در واقع بخشش به نجیب بوده و منابع مالی این شرکت نیست.

چند رهبر مخالف دولت مالزی پس از انتشار نتایج این تحقیقات اعلام کردند نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی همچنان راه درازی برای رها شدن از شرایط پیچیده این شرکت دولتی در پیش دارد.

منتقدان گزارش تازه کمیسیون مبارزه با فساد مالزی بر این باورند که نتایج ارائه شده توان اثبات بی گناهی نجیب را ندارد و از سویی نمی تواند معمای 42 میلیارد رینگیتی (حدود 11 میلیارد دلاری) بدهی وان.ام.دی.بی را پایان دهد، بلکه سئوالات بیشتری در ارتباط با نخست وزیر در اذهان عمومی مالزی ایجاد کرده است.

لیم کیت سیانگ رهبر پارلمانی حزب اقدام دموکراتیک مالزی که از مخالفان دولت محسوب می شود این سئوالات را مطرح کرده که چگونه کمیسیون مبارزه با فساد به این امر پی برده است که این منابع از شرکت وان.ام.دی.بی نیست؟ این منابع مالی به کجا انتقال یافته و آیا برای سیزدهمین دوره انتخابات سراسری هزینه شده است؟ چه گروه ها و یا نامزدهای سیاسی این مبالغ را دریافت کرده اند؟

لیم کیت سیانگ با انتقاد شدید از نخست وزیر مالزی، گفت: جهانیان و مردم مالزی در حال نظاره کشوری هستند که در اختیار یک مجنون قرار گرفته است و دولت نیز بر علیه خودش می جنگند.
وی گفت: چنین فردی باید متوقف شود و مالزیایی ها باید تنها و تنها با یک مساله مواجه شوند و آن اینکه نجیب تون رزاق به مردم مالزی و جهانیان بی گناهی و صلاحیت اخلاقی خود برای رهبری بر مالزی را اثبات کند.

کمیسیون مبارزه با فساد مالزی تایید کرده است که حدود 700 میلیون دلار به حساب نخست وزیر مالزی واریز شده است، اما از سویی این کمیسیون، در مورد اعطاء کنندگان این پول و همچنین نوع هزینه شدن آن سکوت کرده و مطالبی در این خصوص ارائه نداده است.

مجاهد یوسف راوا از حزب اسلامی مالزی و از مخلالفان دولت مالزی در پارلمان این کشور نیز در انتقاد به گزارش کمیسیون مبارزه با فساد مالزی اعلام کرد که این مساله تنها محدود به این نمی شود که آیا این مبلغ از وان.ام.دی.بی آمده است یا نه، بلکه سئوال این است چرا این مبلغ هنگفت به حساب شخصی نخست وزیر انتقال یافته است؟

وی گفت: صحبت از میلیاردها رینگیت است که مشخص نیست چرا به حساب یک شخص واریز شده است. این عضو پارلمان مالزی خواستار شناسایی منبع اصلی این پول و پاسخ به چرایی اعطای این مبلغ زیاد به عنوان کمک و مکان هزینه شدن آن شده است.

صالح سعید کرواک وزیر چندرسانه ای و ارتباطات مالزی در واکنش به انتقاد برخی افراد که گزارش کمیسیون مبارزه با فساد مالزی را ناکافی دانسته اند، گفت این گروه با ارائه هرگونه توضیحی قانع نمی شوند.

آنگونه که در تارنمای مالیزیا اینسایدر آمده است، سروزیر ایالت پینانگ نیز نتایج این گزارش را باعث مطرح شدن سئوالات بیشتری پیرامون این موضوع دانسته است که نجیب تون رزاق باید به آنها پاسخ دهد.

لیم گوآن انگ که دبیر کلی حزب اقدام دموکراتیک مالزی را نیز بر عهده دارد، این سئوالات را مطرح کرده که این پول از کجا آمده است؟ چرا به رغم اینکه ماهاتیر محمد نخست وزیر اسبق چنین پول هایی را در حساب خود نمی گذاشته است، نجیب این مقادیر هنگفت را به حساب شخصی خود انتقال داده است؟

وزیر جدید چندرسانه ای و ارتباطات مالزی در واکنش به منتقدان، گزارش کمیسیون مبارزه با فساد، نوشت: این افراد همواره تقاضای جواب می کنند و با پاسخ هایی که از سوی مقامات رسمی دریافت می کنند، خرسند نمی شوند.

همزمان با انتشار گزارش کمیسیون مبارزه با مفاسد مالزی، این گزارش توسط مردم عادی تا سیاستمداران عالی رتبه مالزی مورد انتقاد قرار گرفته است. کمیته ای متشکل از کمیسیون مبارزه با فساد مالزی، دفتر دادستانی این کشور، بانک مرکزی و پلیس تحقیق پیرامون اتهام مالی علیه نخست وزیر را بر عهده داشتند.

تحقیق دیگری نیز توسط پلیس این کشور پیرامون اطلاعات منتشر شده در مورد شرکت وان.ام.دی.بی در حال انجام است. انتشار نتایج تیم تحقیق مالزی در مورد اتهامات مالی نخست وزیر در حالی به نفع نجیب تون رزاق منتشر شده است که برکناری دادستان کل این کشور در هفته گذشته، برکناری محی الدین یاسین معاون نخست وزیر و آتش گرفتن یک مرکز پلیس که اسنادی در آن نگهداری می شد، هر یک سایه سنگینی بر نتایج کمیته تحقیق افکنده اند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: