May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۲۶۰۸
۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰
0
ایرج رستگار در همایش فرصت های سرمایه گذاری توسعه کشت گل محمدی گفت: ایران با 13 هزار هکتار گلستان گل محمدی مقام نخست را در جهان دارد و در10 استان حدود 40 هزار تن تولید می شود.
پول‌نیوز- مجری طرح تولید گیاهچه های گل محمدی کشت بافتی در کشور گفت: ارزش صادرات گلاب ایران به بازارهای جهانی ۴۰ میلیون دلار است.

ایرج رستگار در همایش فرصت های سرمایه گذاری توسعه کشت گل محمدی گفت: ایران با 13 هزار هکتار گلستان گل محمدی مقام نخست را در جهان دارد و در10 استان حدود 40 هزار تن تولید می شود.

وی افزود: اسانس گل محمدی ارزش تجاری بسیار بالایی دارد و هر کیلوگرم اسانس 50 تا 70 میلیون تومان ارزش افزوده دارد.

مجری طرح تولید گیاهچه های گل محمدی کشت بافت در کشور گفت: از هر هکتار گلستان در کشور 3 تن گل محمدی برداشت می شود که در صورت جایگزین کردن گیاهچه های کشت بافتی  به جای روش سنتی پاجوش میزان تولید گل در هر هکتار 2 برابر افزایش می یابد.

رستگار افزود: با افزایش تولید گل در هر هکتار ارزش تجاری بدست آمده نیز به 2 برابر عدد موجود خواهد رسید.

وی با بیان اینکه سطح زیرکشت گل محمدی در ترکیه و بلغارستان در هر کدام 3 هزار هکتار است، گفت: این کشورها با روش های نوین علمی و کاشت گیاهچه های کشت بافتی که تولید اسنانس بالایی دارد بازارهای اروپایی را در اختیار دارند در حالی که کشور ما با  وسیع ترین گلستان ها حضور تجاری چشمگیری ندارد.

مجری طرح تولید گیاهچه های گل محمدی کشت بافتی در کشور ؛ استفاده نکردن از نهال های استاندارد و وجود خلاء اطلاعاتی را از مهمترین عوامل کاهش تولید گل محمدی در کشور دانست و افزود: اگر باغداران به جای استفاده از روش سنتی و نامناسب پاجوش از گیاهچه های استاندارد و پرمحصول کشت بافتی استفاده کنند ، با روش های مناسب هرس آشنا شوند و از کودهای استاندارد برای تغذیه بوته های رز استفاده کنند ؛ علاوه بر افزایش تولید شاهد ارتقای کیفیت اسانس تولیدی از گلستان های کشور خواهد بود.

رستگار ، کاشت نامناسب را بزرگترین نقد به حوزه تولید گل محمدی دانست و افزود: بیشترین حجم تکثیر بوته های گل محمدی به روش پاجوش است که این روش سبب الودگی خاک می شود و بیماری های قرنطینه ای را از منطقه ای به منطقه دیگر منتقل می کند ، برای نمونه پاجوش گل محمدی کاشان به همدان می رود که به معنی انتقال بیماری و الودگی خاک دیگر مناطق است.

وی افزود: با تکثیر بوته های گل محمدی با روش پاجوش ؛ گلستان های یکدست و یکسانی را به لحاظ میزان و کیفیت تولید نخواهیم داشت.

مجری طرح تولید گیاهچه های گل محمدی کشت بافتی در کشور گفت : در گیاهچه های کشت بافتی گیاهانی با خصوصیات و کیفیت برتر تجاری تولید می شود و اسانس های برتر بدست می اید.

رستگار افزود : گیاهچه های کشت بافتی گل محمدی آب بسیار کمی نیاز دارد در حالی که در روش سنتی تکثیر پاجوش از روش غرقابی برای ابیاری استفاده می شود.

وی گفت: گیاهچه های کشت بافتی در شرایط دیم در اراضی شیب دار قابل کشت است.

مجری طرح تولید گیاهچه های گل محمدی کشت بافتی در کشور افزود: گیاهچه های کشت بافتی عاری از هر گونه بیماری با نیاز کمتر به اب ، مقاوم به خشکی و با اسانس باکیفیت و میزان تولید بالا؛ هم اکنون در کشور به میزان یک میلیون پایه تولید می شود.

رستگار گفت: با استفاده از گیاهچه کشت بافتی گل محمدی زیرکشت گلستان ها در کشور از 13 هزار هکتار به 26 هزار هکتار یعنی 2 برابر افزایش می یابد.

وی افزود: با تولید اسانس با کیفیت بالا و ایجاد کارخانه های صنعتی جایگاه مناسبی در بازارهای جهانی خواهیم داشت.
برچسب ها: گلاب ، صادرات ، گل محمدی ، ارز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: