April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۲۶۱۰
۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳
0
ارزش افزوده در بخش مسکن و حمل‌ونقل 11 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است اما بین 55 تا 60 درصد انرژی کشور که عمدتا سوخت فسیلی است در این دو بخش مصرف می‌شود که اگر نیم درصد هزینه ها را به تحقیق در این رابطه اختصاص دهیم در بسیاری از این هزینه ها صرفه جویی خواهد شد.
پول‌نیوز - معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بین 55 تا 60 درصد انرژی کشور که بخش اعظم آن سوخت های فسیلی است؛ در بخش حمل و نقل و ساختمان مصرف می شود.

محمود صفارزاده افزود: باید ببینیم برای این مساله چه می توان کرد که اگر نیم درصد هزینه ها را به تحقیق در این رابطه اختصاص دهیم در بسیاری از این هزینه ها صرفه جویی خواهد شد.

وی بیان کرد: ارزش افزوده در بخش مسکن و حمل ونقل 11 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.

وی گفت: اختصاص هزینه های اندک برای تحقیقات از بسیاری هزینه ها در حوزه اجرایی جلوگیری می کند.

معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: خیلی ها نگران یک درصد و نیم درصد بودجه پژوهش و تحقیقات هستند در حالی که نمی گویند 99 درصد آن چه می شود.

وی گفت: سالانه 18 هزار تلفات جاده ای یک فاجعه است و اگر یک درصد بودجه این حوزه به تحقیقات اختصاص یابد می تواند از بسیاری از این تلفات و عواقب بعدی جلوگیری کرد.

وی زمینه اصلی کار تحقیق و پژوهش را دست باز گذاشتن فکر و ذهن افراد عنوان کرد و افزود: زمانی بود که عده ای از روی عشق و علاقه به کار تحقیقاتی می پرداختند اما اکنون اگر دانشگاه ها را ساماندهی نکنید و مراکز تحقیقاتی را در دستگاه های اجرایی راه اندازی نکنید و بین این دو ارتباط برقرار نشود، نمی توان کار تحقیقاتی انجام داد.

صفارزاده دلیل راه اندازی مراکز تحقیقات در مناطق مختلف کشور را بومی سازی پژوهش ها عنوان کرد و گفت: موضوعاتی مانند شن های روان، تردد شتر در جاده ها، قاچاق انسان و سوخت، آب و هوای ویژه و غیره مختص مناطق جنوب شرق کشور است که باید بر روی آنها تحقیقات متناسب با منطقه انجام شود.

وی بیان کرد: نظر دولت بر دادن اعتبار برای انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی است اما دست دولت در این زمینه بسته و بسیاری از آن نیز میراثی است که به دولت منتقل شده است.

معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: چشم انداز پژوهشی این مرکز تبدیل شدن به برترین کانون تفکر و تحقیق در حوزه های ساختمان، معماری و شهرسازی و حمل و نقل کشوری است.

وی اظهار کرد: مشارکت فعال در سیاستگذاری مربوط به حوزه های ساختمان، معماری و شهرسازی و حمل و نقل کشور و آموزش و ترویج در حوزه های راه، مسکن و شهرسازی از سایر چشم اندازهای پژوهشی است.

صفارزاده تاکید کرد: تدوین ضوابط و استانداردها در تحقیقات باید بومی سازی شود که مهمترین ماموریت ما در این حوزه است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: