کد خبر: ۱۵۴۵۴۲
۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
0
دولت ترکمنستان طی بخشنامه‌ای به منظور حمایت از تولید ملی، عوارض گمرکی واردات برخی از اقلام مواد غذایی و فرآورده‌های گوشتی را افزایش داد.
پول‌نیوز- خبرگزاری دولتی ترکمنستان  امروز در گزارشی ضمن تایید این مطلب تصریح کرد بر طبق بخشنامه دولت از تاریخ یک اکتبر سال 2015 میلادی (9 مهر 94) میزان اخذ عوارض گمرکی واردات برخی اقلام مواد غذایی به خصوص  آب میوه، محصولات گوشتی و کالباس و نیز سبزیجات افزایش می‏‌یابد.

این منبع به میزان و درصد افزایش عوارض گمرکی واردات محصولات مذکور مواد غذایی به ترکمنستان اشاره نکرده‏‌ است.

افزایش عوارض واردات برخی اقلام مواد غذایی مذکور به ترکمنستان که جمیعت آن بالغ بر 6 میلیون نفر است، در حالی است که  رئیس جمهور ترکمنستان هفته پیش دستور داد که به منظور حمایت از تولید ملی، عوارض واردات برخی از انواع مواد غذایی افزایش یابد.

«قربانقلی بردی‏‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان با تاکید بر ضرورت تاسیس واحدهای جدید تولید مواد غذایی بر پایه مواد خام و اولیه محلی در سراسر ترکمنستان با طرح افزایش عوارض و مالیات بر واردات برخی مواد غذایی به این کشور موافقت کرد.

از سوی دیگر، دستور افزایش عوارض بر واردات برخی مواد غذایی به ترکمنستان در حالی است که رئیس جمهور ترکمنستان چندی پیش  با اشاره به تاثیر منفی بحران مالی جهانی بر اقتصاد ملی این کشور، خواستار افزایش توان صادراتی غیر نفتی، کاهش هزینه‌های دولتی، تعدیل نیروی مدیریتی و نیز تولیدات کالاهای جایگزین وارداتی این کشور شد.

وی تاکید کرد: مشکلات اقتصاد جهانی و نابسامانی مالی در برخی از کشورهای خارجی اثرات منفی بر اقتصاد ترکمنستان داشته و مانع رشد این کشور در عرصه‌های مختلف شده که باید برای پیشرفت کشور اقدامات و تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

رئیس جمهور ترکمنستان تصریح کرد: افزایش صادرات غیر نفتی، کاهش هزینه‌های دولتی، تعدیل نیروی مدیریتی، افزایش تولیدات و استفاده از کالاهای داخلی این کشور از جمله تمهیدات و تدابیری هستند که قرار است در چنین شرایطی از اقتصاد ملی کشور پشتیبانی کنند.

وی با اشاره به ضرورت کاهش هزینه‌های غیر ضروری دولتی ترکمنستان گفت: کلیه هزینه‌ها و اعتبارات بودجه دولتی باید بازنگری شده و از هزینه‌های غیر ضروری اجتناب شود و تعداد کارکنان در رده مدیریت برخی وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی که در موارد زیادی بیش از حد مورد نیاز هستند، تعدیل نیرو شوند.

رئیس جمهور ترکمنستان در بخش دیگری از سخنرانی خود افزود: ظرفیت و توانمندی صادراتی ترکمنستان باید افزایش یابد همچنین پروسه ارز آوری کشور تقویت شود و در این زمینه باید برنامه و راهکارهای کارآمد و ثمربخشی را تهیه، تدوین و اجرا کنیم تا از رشد اقتصاد ملی کشورمان پشتیبانی شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان درآمد صادراتی غیر نفتی ترکمنستان یک میلیارد دلار است، تاکید کرد: میزان صادرات غیر نفتی این کشور تا سال 2020 میلادی بالغ بر 5 میلیارد دلار افزایش یابد و ما باید واحدهای صنعتی و تولیدی محلی را توسعه داده و تجهیز کنیم و تاسیسات جدید تولیدی در عرصه‌‏های مختلف را راه‌اندازی کنیم تا کیفیت کالاهای محلی هم سطح کالاهای وارداتی باشند و تولیدات ملی جایگزین کالاهای وارداتی باشند.

رئیس جمهور ترکمنستان افزود: اقتصاد ملی ترکمنستان پایدار و رو به رشد است و رشد تولید ناخالص ملی ترکمنستان بالغ بر 10 درصد رشد نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون در ترکمنستان بیش از 2 هزار طرح به ارزش 50 میلیارد دلار در دست اجراست و دولت کلیه برنامه‌های کاری خود که پیشتر تعیین کرده‌ است را یا به صورت موفقیت آمیز اجرا کرده و یا در دست اجرا دارد.
منبع: فارس
برچسب ها: واردات ، ترکمنستان ، گمرگ
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: