April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۵۹۰۹
۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
0
پول‌نیوز - بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی ایران آوردگاهی برای عرضه محصولات و کالاهای تولیدی تولیدکنندگان داخلی و خارجی این صنعت در ایران و ارائه آخرین مدل ها، متدها و شیوه های تولیدی مطابق با ذوق و سلیقه مصرف کنندگان ایرانی بود، حاضران در این نمایشگاه چشم به آینده توافقات هسته ای و به وجود آمدن گشایش های اساسی در جهت رونق و بالندگی هرچه بیشتر صنعت نساجی دارند.

در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی ایران که بزرگترین نمایشگاه صنعت نساجی خاورمیانه محسوب می شود، بیش از 340 شرکت داخلی و خارجی از ایران و 10 کشور دیگر جدیدترین دستاوردهای این صنعت را عرضه و به نمایش عموم گذاشتند.

در این دوره از نمایشگاه 162 شرکت داخلی حضور داشته و در کنار این شرکت ها، 178 شرکت نیز از کره جنوبی، اسپانیا، ایتالیا، امارت متحده عربی، ترکیه، هندوستان، چین، انگلستان، آلمان و پاکستان؛ محصولات خودشان را ارائه کردند.

بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین های گلدوزی و محصولات نساجی امسال انواع تجهیزات، صنایع و خدمات مربوطه از جمله ماشین آلات نساجی، قطعات، چرخ خیاطی، ماشینهای گلدوزی و دوخت و برش، انواع منسوجات خانگی، پارچه، پوشاک، انواع نخ، الیاف، رنگ، مواد تعاونی و انواع مواد اولیه صنایع نساجی، انواع نخ و مواد اولیه نساجی عرضه و به نمایش گذاشته شد.

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه به گفت وگو با برخی تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان ایرانی و خارجی حاضر پرداختیم که به بیان مسائل و مشکلات مبتلابه خود در این عرصه، بازار نساجی ایران و پیش بینی آینده این صنعت در کشور پرداختند.

حضور خارجی ها در بازار ایران سازنده است

یکی از تولیدکنندگان حوله و کالاهای خواب که نخواست نامش فاش شود، گفت: نبود مشتری، کمبود نقدینگی در بازار مصرف، نبود امنیت اقتصادی، قوانین 24 ساعته که سریعا دستخوش تغییر و وجود رانت در این صنعت که در بسیاری موارد روابط جایگزین ضوابط می شود، از جمله چالش های فعالیت در این عرصه است.

وی حضور خارجی ها در بازار ایران را مثبت و سازنده توصیف کرد و افزود: اگر کالای خارجی باکیفیت وارد کشور شود، تولیدکنندگان داخلی مجبور به ارتقای سطحی کیفی محصولات خود خواهند شد.
این فعال اقتصادی ادامه داد: زمانی دسترسی به وام های کم بهره فراهم بود، اما اکنون خبری از این تسهیلات در نظام بانکی نیست و یا بندرت یافت می شود.

با روی کار آمدن دولت یازدهم ثبات در بسیاری بازارها حاکم شده است

محمدعلی ترابی مدیر یک تولید کننده انواع پرده های مدرن تصریح کرد: مشکل اصلی مبتلابه تمام تولیدکنندگان داخلی، مساله خود تحریمی است. به گفته این تولیدکننده، وقتی یک کالا یا مواد اولیه مورد نیاز تولید کالاها که با مشکلات زیادی از خارج کشور تهیه می شود، در گمرک به مدت چند ماه معطل می ماند، این مساله به نوعی خودتحریمی تعبیر می شود.

وی ادامه داد: بالا بودن نرخ های بیمه و مالیات، اعمال ارزش افزوده 9 درصدی و سایر موارد از این دست، همگی به مفهوم خودتحریمی هایی است که در اقتصاد داخلی وجود دارد و تاکنون در جهت رفع آنها گامی برداشته نشده است.

ترابی با انتقاد از برخی بندهای قانون کار، یادآور شد: بطور نمونه مطابق این قانون، با پایان یافتن کار نمی توان نسبت به تعدیل نیرو اقدام کرد و این مساله بطور مشابه برای افرادی که در حین کار نیز به عناوین مختلف چالش آفرین بوده و بنگاه تولیدی را دچار مخاطره می کنند، صدق می کند؛ تاکنون اقدامی برای اصلاح این نقص در قانون که امروز به مانعی فراروی توسعه اشتغالزایی تبدیل شده، صورت نپذیرفته است.

وی با اشاره به برخی تجارب کشورهای ژاپن و عربستان در حمایت از تولیدکنندگان داخلی شان، بیان داشت: بطور نمونه در این کشورها به تولیدکنندگان وام های بدون بهره و یا با بهره های بسیار ناچیز اعطا می شود که دارای دوره بازپرداخت 20 ساله یا بلندمدت هستند، اما در ایران شاهدیم وام ها حداقل با بهره 25 درصد اعطا می شود که البته باید برای دریافت آنها وثیقه های سنگینی را نیز تهیه کرد.

این تولیدکننده تصریح کرد: دولت باید با ایجاد تسهیلات و گشایش هایی در بازار، از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند تا سهم بیشتری از بازار داخلی را نسبت به شرکت های خارجی به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به کشور چین که واردکننده نفت و محصولات پتروشیمی است و آنها را به عنوان مواد اولیه تولید بسیاری کالاهای خود بکار می برد، یادآور شد: با اینکه طی سالهای گذشته شاهد نوسان قیمت نفت از 30 به 120 و سپس کمتر از 50 دلار در هر بشکه بودیم، اما آنقدر بازار این کشور به ثبات رسیده که حتی در شرایط ناپایدار نیز قیمت های محصولات نهایی شان طی زمان دستخوش تغییر نشده است.

ترابی تاکید کرد: ثبات بازار داخلی این کشور، پیش از هر چیز مرهون برنامه ریزی های دقیق دولت چین است. وی با اشاره به تفاوت اندک دستمزد نیروی کار ایرانی و خارجی، افزود: با این وجود، قوانین کار در کشورمان به گونه ای است که کارگران ایرانی بازدهی به مراتب پایین تری نسبت به همتایان خارجی خود دارند و عمدتا حاضر به پذیرش انضباط کاری و مسؤولیت پذیری در کار نیستند که نیازمند فرهنگ سازی است.

این تولیدکننده بخش خصوصی با اشاره به توافقات صورت گرفته بین ایران و گروه 1+5، تاکید کرد: با رفع تحریم ها، دولت باید در وهله نخست به دنبال اصلاح قانون کار باشد. وی خواستار شناسایی تولیدکنندگان و کارآفرینان دارای اهلیت از سوی دولت شد و تصریح کرد: باید هرچه بیشتر از این فعالان اقتصادی حمایت کرد و حداقل وام های با بهره کمتر و با دوره بازپرداخت بیشتر در اختیارشان قرار داد.

ترابی خواستار حمایت از مبتکران در کشور شد و با اشاره به تجارب دیگر کشورها، اظهار داشت: در ایران به کرات دیده شده که نه تنها از افراد باتجربه و صاحب صلاحیت حمایت نمی شود، بلکه حتی موانع متعدد قانونی و بعضا دست و پاگیر فرارویشان قرار داده می شود.

قاچاق کالا تضعیف تولید داخل را به دنبال دارد

این تولیدکننده پرده با اشاره به پدیده قاچاق کالا، گفت: هرچند بسیاری از تولیدکنندگان داخلی تمام فعالیت های خود را به صورت قانونی و با رعایت ضوابط موجود انجام می دهند و مشکلات زیادی را هم در پیش رو دارند، اما شاهدیم واردکنندگان کالاهای قاچاق با کمترین دغدغه و دردسر به انجام واردات غیرقانونی خود می پردازند؛ انگار دست هایی در کار است تا تولید داخلی را زمین بزند.

وی همچنین نوسانات شدید نرخ ارز طی سنوات گذشته بخصوص زمانی که ناگهان نرخ دلار از هزار به سه هزار و 500 تومان افزایش یافت را ضربه بسیار بزرگی برای اقتصاد کشور برشمرد و یادآور شد: تقلیل سرمایه در گردش شرکت ها و تولیدکنندگان خصوصی به یک سوم، کاهش قدرت خرید آنها و عدم توانایی کار کردن با تمام توان و ظرفیت تولیدی، از جمله پیامدهای این تصمیم یک شبه بود.

ترابی خاطرنشان کرد: بحمدالله با روی کار آمدن دولت یازدهم شاهد گشایش های خوبی در اقتصاد کشور بوده و می باشیم و ثبات در بسیاری بازارها حاکم شده است. وی که سابقه ای بیش از 50 سال فعالیت در حوزه پرده دارد و برای بیش از 100 نفر در شهرهای تهران و دامغان اشتغال ایجاد کرده، متکی بودن به خود و تلاش مستمر و پیگیر را شرط بقا و ماندگاری بنگاه تولیدی خود در شرایط بسیار ناپایدار سال های گذشته عنوان کرد.

به روز نبودن ماشین آلات، مشکل اساسی صنعت نساجی ایران

وحید میرعرب مدیرعامل یکی دیگر از شرکت های تولیدی داخلی حاضر در این نمایشگاه، در گفت وگو با ایرنا ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک گشایشی در واردات ماشین آلات و تکنولوژی های جدید ماشینی به کشور ایجاد شود.

وی که در زمینه تولید و واردات انواع پادری های خاک گیر و آبگیر فعالیت دارد، افزود: امروز ارز مبادله ای در اختیار فعالان این صنعت قرار نمی گیرد، یا به سختی یافت می شود و یا آنکه گرفتن این نوع ارز مستلزم صرف زمان و فرآیند طولانی است که اصلا صرفه اقتصادی ندارد. به گفته میرعرب صنعت نساجی ایران در زمینه نخ و سایر مواد اولیه مشکلی ندارد، اما مشکل اصلی به روز نبودن فناوری های تولید محصولات است که حداقل مربوط به 10 سال قبل است.

وی با با اشاره به کپی کردن نقشه فرش های ماشینی ایرانی از سوی ترک ها و عرضه محصولاتشان به قیمت هایی پایین تر از محصولات ایرانی، افزود: انتظار می رود دولت با در نظر گرفتن تسهیلاتی برای تولیدکنندگان داخلی از جمله در اختیار گذاشتن ارز مبادله ای، پایین آوردن تعرفه های گمرکی و تسهیل ترخیص ماشین آلات در گمرک، حضور در این عرصه را برای فعالان اقتصادی کماکان جذاب و توجیه پذیر سازد.

این تولیدکننده، با اشاره به تاثیر مثبت توافقات هسته ای، سال آینده را سال بسیار خوبی برای همه فعالان اقتصادی و این عرصه توصیف کرد و گفت: اگر موضوع تک نرخی شدن ارز هم به سرانجام برسد، حرکتی مثمرثمر و نتیجه بخش برای همه صنایع خواهد بود.

حضور داعش، بازار عراق را با رکود مواجه کرده است

مدیر فروش یک شرکت تولیدکننده لایی و نانوون (منسوجات بی بافت) حاضر در این نمایشگاه، کمبود تسهیلات ارزی و نوسانات بازار را مهمترین مشکلات فراروی فعالیت تولیدی خود برشمرد.
به گفته وی، طی یک سال و نیم گذشته بی ثباتی و ناپایداری قیمت مواد اولیه به شدت روی قیمت کالاها و محصولات نهایی تاثیر گذاشته است.

فرید فریدی فر تصریح کرد: در حالی که مجبوریم ماشین آلات و تکنولوزی جدید را به صورت نقدی از خارج وارد کنیم، با مشکلات بازگشایی ال.سی از یک طرف، کمبود تسهیلات ارزی و معطلی و از دست رفتن زمان در گمرکات مواجه هستیم. وی با اشاره به بازار فروش محصولات تولیدی شرکت خود، تصریح کرد: قبل از ورود داعش، بازار عراق یکی از مهمترین بازارهای مقصد صادراتی بود، اما امروز شاهد رکود و کاهش فروش کالاها در این کشور هستیم.

این فعال اقتصادی منسوجات بی بافت با بیان اینکه تکنولوژی تولید این محصولات به گونه ای است که باید ماشین آلات و دستگاه های تولیدی همواره به صورت 24ساعته فعال و روشن باشد، خاطرنشان کرد: اگر دستگاه ها خاموش شوند ضرر و زیان زیادی متحمل می شویم و به این منظور، در برخی ایام سال مجبوریم محصولات خود را پایین تر از قیمت واقعی به فروش برسانیم.

وی با اشاره به فروش نسبتا مناسب در بازار داخلی، تاکید کرد: در شرایط ثبات قیمت ها می توان به خوبی فعالیت کرد، اما بی ثباتی که بخصوص در دولت قبل شاهد بودیم، تمام مسائل شرکت و حتی اعتبار آن را را تحت تاثیر سوء قرار داده بود.

فرهنگ مصرف را اصلاح کنیم/ بسیاری کالاهای ایرانی به نام خارجی در بازار عرضه می شوند

مجتبی دستمالچیان یکی از فعالان اقتصادی عرصه نساجی در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به مسائل و مشکلات فراروی تولیدکنندگان اظهار داشت: آنچه از ظواهر امر برداشت می شود، سیاست های کشور حامی تولید نیست. وی گفت: بطور نمونه قبلا ارز مبادله ای برای واردات نخ داده می شد، اما امروز ارز آن را قطع کرده و به پوشاک داده اند؛ در حالی که نخ ماده اولیه و مصرفی است و این کار هیچ مفهومی ندارد.

دستمالچیان با اشاره به مقوله مالیات بر ارزش افزوده، افزود: هنوز دولتمردان نتوانسته اند بازار را مجاب به پرداخت این نوع از مالیات کنند و این در حالی است که واردکنندگان باید تمام ارزش افزوده مواد اولیه وارداتی را بپردازند و در مقابل، مشتریان برای فرار از آن، به صورت غیررسمی از تولیدکنندگان خرید می کنند؛ دریافت مالیات بر ارزش افزوده باید ابتدا از بازار آغاز شود و سپس به تولید برسد.

وی بیان داشت: در حالی که تعداد اجناس داخلی باکیفیت در بازار کم نیست، اما به دلیل فرهنگی که بر توده مردم کشور حاکم است و اجناس خارجی را برتر از مشابه داخلی می دانند، مجبوریم بخش زیادی از تولیدات خود را به نام محصول ترک بفروشیم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه باید فرهنگ "ایرانی، ایرانی بخر" را جا بیاندازیم، تصریح کرد: به جرات می توان گفت بیش از 90 درصد بازار پوشاک و 60 درصد بازار پرده کشور مملو از اجناس ایرانی است، اما به نام جنس خارجی عرضه می شود. وی خاطرنشان کرد: نفس وجود رقیب خارجی خوب و سازنده است، اما به شرطی که شرایط یکسانی برای فعالان اقتصادی داخلی و خارجی مهیا باشد.

دستمالچیان با اشاره به یک مشکل اساسی دیگر فراروی تولیدکنندگان داخلی، یادآور شد: ابتدای هر سال شاهد تورم بر حقوق، هزینه ها و انرژی هستیم، اما نرخ دلار ثابت می ماند که این مساله به معنای اعطای یارانه غیرمستقیم به خارجی ها و کاهش توان رقابتی تولیدکنندگان داخلی است. وی با بیان اینکه در عرصه تولید پرده و بسیاری منسوجات، محصولات باکیفیت ایرانی با اجناس خوب چینی و ترک می توانند رقابت کنند، تصریح کرد: حمایت از تولید از سوی دولت باید به معنای واقعی کلمه باشد.

این تولیدکننده همچنین خواستار تعیین استانداردهایی برای واردات اجناس خارجی شد تا هر کسی نتواند هر جنسی را که اراده کرد، وارد کند. وی با بیان اینکه مشکلی از نظر وجود فناوری روز دنیا در این صنف وجود ندارد، تاکید کرد: مشکل اصلی در این زمینه، نبود دانش فنی لازم است و با غیرکاربردی بودن خروجی دانشگاه ها، علم کاربرد ماشین آلات در کشور کامل نیست.

دستمالچیان با اشاره به شرایط خاص حاکم بر کشور طی سنوات گذشته بخصوص دوران فعالیت دولت های نهم و دهم، گفت: آن روزها در خرید مواد اولیه و یا فروش محصولات و کالاهای نهایی تولیدی همواره با شک و تردید می نگریستیم، در حالی که امروز اقتصاد از ثبات نسبی در بسیاری عرصه ها برخوردار شده و حداقل سر در گم نیستیم.

وی با اشاره به شرایط رکود حاکم بر کشور، تصریح کرد: کمبود نقدینگی و چک های برگشتی دو مشکل اساسی پیش روی تولیدکنندگان است و بخصوص دولت باید قانون چک را اصلاح کرده و فکری اساسی به حال آن بیاندیشد. این تولیدکننده که برای بیش از یکصد نفر در استان یزد اشتغالزایی کرده، اضافه کرد: ثبات اقتصادی کشور خوب است به شرطی که با رونق (و نه با رکود) همراه باشد.

وی در پایان با اشاره به توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، گفت: توافق حاصل شده برای ما تولیدکنندگان جای ابهام دارد، اگر پول های بلوکه شده ایران صرف واردات کالاها شود رکود تولیدات داخلی بروز خواهد کرد و اگر صرف ایجاد زیرساخت های زیربنایی شود، قطعا رونق اقتصادی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

مسؤولان دید صنعتی داشته باشند

یک فعال دیگر اقتصادی و تولیدکننده رنگ های نساجی، چرم و کاغذ، با تاکید بر اینکه برای رونق صنعت کشور باید دیدگاه مسؤولان ذیربط نیز صنعتی باشد، اضافه کرد: مسؤولان دردآشنا از مدیران بانک ها تا وزارت صنعت، معدن و تجارت می توانند مشکلات صنعتگران را درک کرده و با اتخاذ تصمیمات مناسب تاثیرگذار باشند.

محمد وهاب زاده گفت: این در حالی است که برای توسعه کسب و کار و اشتغال واحد تولیدی خود، بیش از یک سال به دنبال دریافت اعتبار از صندوق توسعه ملی بودیم، اما موفق نشده ایم. وی افزود: این مساله و وجود بهره 28 درصدی بانک ها (اگرچه اسماً 24 درصدی است)، موجب شده تا تولید بخصوص تولیدی که با ماشین آلات فرسوده قدیمی انجام می شود، توجیه اقتصادی نداشته باشد.

این تولیدکننده ادامه داد: با وجودی که نوسازی ماشین آلات این صنعت نیاز به سرمایه گذاری سنگینی دارد اما متاسفانه تاکنون هیچ کمکی از هیچ کجا به این بخش نشده و همین مساله، رقابت پذیری تولیدات داخلی را با محصولات مشابه خارجی دشوار می کند.

وی اضافه کرد: وجود چنین مسائل و مشکلاتی سبب شده تا تجارت در مقایسه با تولید از جذابیت بیشتری در کشور برخوردار باشد و در حالی که هیچ مشوقی برای تولیدکنندگان وجود ندارد، بسیاری از آنان به فعالیت سهلتر تجارت روی می آورند.

وهاب زاده تاکید کرد: با لغو ترحیم ها و گشایش در فضای بین المللی، دولت می تواند با ایجاد تسهیلاتی در ورود ماشین آلات و فناوری خارجی و تامین اعتبارات مورد نیاز، به یاری تولیدکنندگان بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: دپو شدن بیش از 9 ماهه مواد اولیه وارداتی در گمرک، نوسانات دلار و ارز، تشدید تحریم های اقتصادی و بازستانده شدن دلارهایی که زمانی با قیمت هزار تومان خریداری کرده بودیم با قیمت دو هزار و 500 تومان در مقطعی از فعالیت دولت های نهم و دهم، عواملی بود که سبب شد تا بیش از 70 درصد بازار محصولات خود را از دست بدهیم؛ اما اینک و به یمن فعالیت دولت یازدهم، شاهد ثبات نسبی در عرصه اقتصاد هستیم.

صادرکنندگان چینی: امید زیادی به دوران پساتحریم داریم

یاگوانگ وانی، یکی از تولیدکنندگان چینی حاضر در نمایشگاه و تولیدکننده انواع پارچه و رو مبلی نیز با اشاره به فعالیت بیش از یک ساله خود در ایران، تصریح کرد: بازار ایران بازاری خوب، بزرگ و جذاب برای تولیدکنندگان مبل و راحتی و کالاهای مرتبط است. وی با بیان اینکه مردم ایران تمایل و علاقه زیادی برای عوض کردن مبل یا رومبلی های خود دارند، خاطرنشان کرد: تقاضای برای این کالاها در بازار ایران بالاست و ایرانیان علاقه دارند تا مرتبا آنها را تعویض کنند.

این تولیدکننده چینی افزود: تحریم های حاکم بر بازار ایران طی سال های گذشته، تاثیر خاصی روی بازار فروش شان نداشته و امید دارند پس از دستیابی به توافق با کشورهای 1+5 بخصوص راحت تر شدن رد و بدل شدن دلار و سایر ارزها و تسهیل در پرداخت ها، شاهد رونق بیش از پیش بازار باشند.

همچنین دیوید ژو، دیگر تولیدکننده چینی حاضر در نمایشگاه نساجی و تولیدکننده انواع کالای خواب خانگی، پزشکی و لوکس، به ایرنا گفت: نخستین بار است در ایران حضور می یابم، بازار ایران را بازاری بزرگ می بینم که مردمانی میهمان نواز و دوست داشتنی دارد و با آنچه در رسانه های گروهی از این کشور می شنیدم، تفاوتی محسوس دارد.

وی ادامه داد: هرچند برخی کالاهای چینی نسبت به مشابه ایرانی خود ممکن است قیمتی بالاتر یا پایین تر داشته باشند، اما در نهایت این کیفیت کالا است که بازار را از آن خود خواهد کرد و در این زمینه امید زیادی به تسخیر بخشی از بازار ایران داریم. این صادرکننده چینی با اشاره به توافقات ایران و 1+5، تاکید کرد: این توافقات تاکنون تاثیر خاصی بر بازار نداشته است و انتظار داریم در آینده نزدیک بانک های ایرانی و چینی بتوانند با اندیشیدن تمهیدات مقتضی، امکان پرداختی های مستقیم بین تجار و بازرگانان دو کشور را تسهیل کنند.

وی وجود ماشین آلات اروپایی در بازار ایران را عامل کیفیت بالاتر برخی کالاهای ایرانی و ارزان بودن نیروی کار در چین را علت اساسی پایین تر بودن قیمت بعضی کالاهای چینی در بازار ایرن توصیف کرد.

بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی از 13 تا 16 شهریورماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد. برگزاری 15 کارگاه علمی و دو همایش تخصصی با حضور متخصصان و استادان دانشگاهها و همچنین برنامه ریزی برای بازدید چهار هیئت تجاری و بازرگانی خارجی؛ برخی از برنامه های جانبی بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، مواد اولیه و محصولات نساجی ایران بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: