کد خبر: ۱۵۵۹۲۸
۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
0
پول‌نیوز - واردات گاز طبیعی ترکیه از ایران در ماه ژوئیه سال جاری میلادی با 50.23 درصد افت نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 372 میلیون متر مکعب رسید. سقف واردات گاز ترکیه از کشورمان در یک سال 10 میلیارد متر مکعب است.

در گزارش سازمان تنظیم و کنترل بازار انرژی ترکیه (EPDK)مربوط به ماه ژوئیه آمده است، کل واردات گاز ترکیه در این ماه 9.87 درصد کاهش یافته و به 3 میلیارد و 325 میلیون متر مکعب رسید.

ترکیه در ژوئیه سال گذشته 3 میلیارد و 689 میلیون مترمکعب گاز طبیعی وارد کرده بود.

در ماه ژوئیه ترکیه بیشترین واردات گاز را با یک میلیارد و 797 میلیون متر مکعب از روسیه داشته است. جمهوری آذربایجان با 579 میلیون در ردیف دوم قرار گرفت.

ایران در ردیف دومین صادر کننده بزرگ گاز به ترکیه است ولی در ماه ژوئیه به علت افت 50 درصدی در واردات گاز ، برای اولین بار در ردیف سوم قرار گرفت.

در ماه ژوئیه واردات گاز طبیعی مایع شده این کشور با افزایش 74.35 درصدی به 577 میلیون متر مکعب رسید.

در ماه ژوئیه صادرات گاز طبیعی ترکیه با 3.08 درصد افزایش به 72 میلیون مترمکعب رسید. ترکیه بخشی از واردات گاز خود از جمهوری آذربایجان را به یونان صادر می کند.

ترکیه منابع هیدروکربوری بسیار کمی دارد و بخش اعظم نیاز خودرا از خارج تامین می کند. در ماه مذکور میزان استخراج گاز طبیعی ترکیه با نزدیک به 17 درصد کاهش به 30.19 میلیون مترمکعب رسید.
ترکیه در سال گذشته 8.9 میلیارد مترمکعب گاز از جمهوری اسلامی ایران وارد کرده و بعد از روسیه، دومین کشور بزرگ تامین کننده گاز طبیعی ترکیه شده بود.

کل واردات گاز طبیعی ترکیه در سال گذشته نسبت به سال 2013 میلادی 8.82 درصد افزایش یافت و به 49.2 میلیارد مترمکعب رسیده بود.

ترکیه در سال گذشته 54.76 درصد واردات گاز خود یعنی 26.9 میلیارد متر مکعب را از فدراسیون روسیه، 8.9 میلیارد مترمکعب آن را از جمهوری اسلامی و شش میلیارد مترمکعب آن را از جمهوری آذربایجان وارد کرد.

ترکیه در سال 2014 میلادی نیز 7.2 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی مایع شده (LNG) وارد کرد که برابر 14.78 درصد کل واردات گاز طبیعی ترکیه را تشکیل می دهد. برابر 76.79 درصد از گاز طبیعی مایع شده توسط شرکت دولتی خطوط لوله نفت و گاز ترکیه (بوتاش) از الجزایر و نیجریه و بقیه از بازارهای بین المللی اسپات تامین شده است.

برچسب ها: ترکیه ، خرید گاز ، ایران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: