April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۹۲۰۴
۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
0
به گفته فروزان، در صنعت پتروشیمی نیز بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری اعلام آمادگی کرده که پس از تعیین تکلیف تخصیص سالانه ۱۵ میلیون متر مکعب و نیز گاز مورد نیاز، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
جزئیات حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ماکوپول‌نیوز- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از حضور سرمایه‌گذاران خارجی برای احداث پتروشیمی و نیروگاه در این منطقه خبر داد و گفت: ایرلاین اختصاصی ماکو راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش گروه گردشگری پول‌نیوز، حسین فروزان در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در منطقه آزاد ماکو خبر داد و گفت: در سه ماهه اخیر، شرکت‌های مختلفی برای حضور در منطقه آزاد ماکو اعلام آمادگی کرده‌اند که بر این اساس تعدادی از آنها از سرمایه‌گذاران داخلی و تعداد دیگر از سرمایه‌گذاران خارجی بوده‌ است؛ به نحویکه طی سه ماهه گذشته برای احداث یک نیروگاه در این منطقه آزاد یک شرکت با دارا بودن ۷۰ درصد سهام از سوی چینی‌ها و ۳۰ درصد سهام از سوی ایرانی‌ها مشغول بکار شده‌ است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: اولین محموله از تجهیزات مورد نیاز برای احداث این نیروگاه به بندرعباس رسیده، قراردادهای مرتبط با آن به امضا رسیده و بر اساس توافق قرار است در ۱۷ ماهه اول کار، ۷۰ مگاوات برق به شبکه سراسری تحویل داده شود.

وی تصریح کرد: در جوار این نیروگاه هم یک شرکت هندی خصوصی برای تولید فروآلیا‌ژ که ماده اولیه آلومینیوم به شمار می‌رود مشغول بکار شده، زمین موردنظر را تحویل گرفته و قرار است فاز اول آن را در مدت زمان یک سال اجرایی کرد و بر این اساس سال آینده شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

به گفته فروزان، در صنعت پتروشیمی نیز بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری اعلام آمادگی کرده که پس از تعیین تکلیف تخصیص سالانه ۱۵ میلیون متر مکعب و نیز گاز مورد نیاز، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: زمین موردنیاز برای احداث این پتروشیمی تحویل داده شده و آب موردنیاز نیز تخصیص داده خواهد شد؛ ضمن اینکه یک هلدینگ ایرانی ۶۰ درصد سهام را خریداری و در خصوص ۴۰ درصد دیگر در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی از جمله اوکراین و آلمان است تا بتوان هر چه سریعتر عملیات اجرایی احداث این پتروشیمی را آغاز کرد.

فروزان گفت: در بخش معدن، ظرفیت‌های بسیار مناسب و معادن بکری در منطقه آزاد ماکو وجود دارد که با مدیریت و برنامه‌ریزی در حال به ثمر رساندن آنها و جلوگیری از خام‌فروشی هستیم، ضمن اینکه وزیر صنعت معدن و تجارت تا حدودی اختیارات خود را به منطقه آزاد ماکو تفویض کرده است که بر این اساس جلسه‌ای با معدن‌کاران برگزار و به آنها یک سال فرصت داده شده تا مواد خام را به فرآوری برسانند، در غیر این صورت معدن از آنها بازپس گرفته می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: همچنین مطالعات را برای راه‌اندازی یک شرکت فرآوری سنگ آغاز کرده‌ایم و بر این باوریم که فرآوری مواد معدنی منجر به رونق و شکوفایی صادرات به ترکیه می‌شود، ضمن اینکه تمام تجهیزات موردنیاز برای فرآوری معادن ماکو را بدون تعرفه گمرکی ترخیص می‌کنیم.

وی گفت: همچنین یک لوله صادراتی گاز به ترکیه داریم که در حال اجرا است و البته سرمایه‌گذاران ترک نیز برای احداث یک نیروگاه در ایران و استفاده از برق آن در ترکیه برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: ۲۰ روز آینده نیز قرار است سرمایه‌گذاران آلمانی به منطقه آزاد ماکو بیایند و مذاکراتی هم با آنها در خصوص اجرای پروژه‌ها صورت خواهد پذیرفت.

فروزان همچنین در ادامه از وجود ۵۰ مدرسه مستقر در کانکس در منطقه آزاد ماکو صحبت کرد و گفت: متاسفانه علی‌رغم برودت هوا، امکانات زیادی برای دانش‌آموزان این منطقه وجود ندارد که بر این اساس با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز و نیز تزریق منابع مالی از سوی منطقه آزاد، ۴ مدرسه را در حال احداث داریم.

وی در ادامه از برنامه‌ریزی برای ایجاد یک ایرلاین مستقل در منطقه آزاد ماکو خبر داد و تصریح کرد: تلاش ما این است که بتوانیم یک ایرلاین مجهز با سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران بومی ماکو راه‌اندازی کنیم که بر این اساس در صورت دریافت مجوزهای مربوطه، می‌توانیم با مشارکت و سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج که عمدتا ماکویی هستند، این ایرلاین را ایجاد کنیم.

فروزان، معادن، کشاورزی، مرز بازرگان و صنعت را پتانسیل‌های ویژه منطقه آزاد ماکو دانست و خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ کارخانه در حال فعالیت در مرز ماکو و ترکیه وجود دارد که سه کارخانه نیز به صورت مشترک از سوی ایران و ترکیه ایجاد شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو یکی از پتانسیل‌های دیگر این منطقه را مردم ثروتمند دانست و گفت: مرز بازرگان پتانسیل مناسبی برای تجارت با ترکیه و سایر کشورهای همسایه است که البته به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم، بسیاری از سرمایه‌گذاران ماکویی به سایر کشورها از جمله امارات و ترکیه مهاجرت کرده‌اند، به نحوی که هم‌اکنون بزرگترین صراف‌های ترکیه را ماکویی‌ها تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: علی‌رغم فاصله ۱۴۰ کیلومتری منطقه آزاد ماکو تا مرز بازرگان، اما پهنای جاده تنها ۱۱ متر است که در آن ۳۰۰ هزار کامیون تردد دارد و روزانه بیش از هزار کامیون در این منطقه تردد می‌کنند، اما کم‌لطفی‌هایی نسبت به این منطقه صورت گرفته است.

فروزان اظهار داشت: یکی از نیازهای اولیه این منطقه فرودگاه بود که خوشبختانه اقدامات لازم برای تجهیز آن صورت گرفته و سازمان هواپیمایی نیز در حال استقرار سامانه‌ها و تجهیزات لازم در این فرودگاه است که پیش‌بینی می‌شود تا شهریورماه آینده تکمیل فرودگاه به طول انجامد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: برای ایجاد پایانه جدید در کنار این فرودگاه، به وسعت ۱۲۰ هزار متر مربع کار را شروع کرده‌ایم که در ۱۰ روز ابتدای آبان‌ماه آماده افتتاح خواهد بود و می‌تواند در درآمدزایی و اشتغال منطقه موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۶ میلیارد دلار ترانزیت، ۵.۵ میلیارد دلار صادرات و ۵.۵ میلیارد دلار واردات از منطقه آزاد ماکو صورت گرفته است، ضمن اینکه چهاربانده کردن جاده فرودگاه نیز در دستور کار قرار گرفته که بهمن ماه سال جاری مناقصات آن انجام خواهد پذیرفت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: