April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۹۴۳۲
۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
0
دیپلماسی اقتصادی باید الحاق ایران به WTO را به صورت جدی پیگیری کند، البته برخی نگرانی‌ها درباره پیامدهای این الحاق وجود دارد اما وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی بخش تولید و صنعت کشور، بارها اطمینان داده است که تمامی جوانب کار را برای الحاق لحاظ خواهد کرد.
WTO به ایران چراغ سبز نشان دادپول‌نیوز - ولی الله افخمی راد امروز در مراسم روز ملی صادرات که بدون حضور رئیس جمهور در حال برگزاری است، از برنامه جدی دولت برای الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت خبر داد و گفت: گروه کاری ایران برای الحاق به زودی تشکیل خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: امروز که در آستانه اجرای برجام هستیم، دیپلماتی اقتصادی باید الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت را به صورت جدی پیگیری کند، این در شرایطی است که برخی نگرانی‌ها از این الحاق وجود دارد که وزیر صنعت معدن و تجارت به عنوان متولی بخش تولید و صنعت کشور، بارها اطمینان داده است که تمامی جوانب کار را برای الحاق لحاظ خواهد کرد.

وی تصریح کرد: امروزه سازمان جهانی تجارت با ۱۶۱ عضو، که البته امسال به ۱۶۳ کشور می رسد، ۹۸ درصد تجارت جهانی را تحت ضوابط خود درآورده است و اگر ایران به عنوان بزرگترین اقتصاد خارج از این سازمان در ۵ سال آتی سیاست الحاق را در دستور کار قرار ندهد، با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.

به گفته افخمی راد، هم اکنون صادرات ایران به تعداد کمی از کشورها و کالاها محدود شده و تمرکز به بازارهای هدف به شدت افزایش یافته است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: عراق، جمهوری آذربایجان و ازبکستان در مراحل میانی فرآیند مذاکرات الحاق به سازمان تجارت جهانی قرار گرفته اند در حالی که از ۱۰ سال قبل که ایران عضو ناظر شده است، تا به امروز در نقطه اول قرار داشته و هنوز مذاکرات الحاق را آغاز نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: البته علائم مثبتی از سازمان جهانی تجارت دریافت کرده ایم که با پشتیبانی وزارت امور خارجه امید داریم بتوانیم فرآیند مذاکرات را آغاز کنیم.

افخمی راد ادامه داد: ابزارهای حمایتی متعدد قانونی وجود دارد که اعضای سازمان جهانی تجارت برای حمایت از تولید داخل به خرج می دهند و هیچ کشوری تعرفه های خود را حذف نکرده است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه به تشریح اوضاع صادراتی کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: صادرات فناوری بالا در دنیا به ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ افزایش یافته است که حکایت از این دارد ایران هم باید به سمت توسعه صادرات کالاهای با ارزش افزوده و فناوری بالا حرکت کند در حالی که هم اکنون ایران برخلاف ترکیب و تنوع صادراتی از شرایط مناسبی برخوردار نیست.

افخی راد گفت: تنها راه بالفعل کردن این ظرفیت، جذب سرمایه خارجی و انتقال فناوری است.

وی با تاکید دوباره بر اینکه مذاکرات با گروه کاری ایران برای الحاق به سازمان جهانی تجارت به زودی آغاز می شود، به ضرورت اصلاحات گسترده در قوانین و مقررات بخش تجاری در جهت تسهیل تجارت و ایجاد شفافیت تاکید کرد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: ایجاد ثبات نسبی در فضای قانونی و اصلاح ساختار کشور در جهت مبارزه با قاچاق و نیز حمایت از صنایع نوپا در حوزه های تک یک ضرورت به شمار می رود.

به گفته وی: چین در فرآیند پیوستن به سازمان جهانی تجارت ۲۳۰۰ قانون و روسیه ۱۱۶۶ قانون و مقررات خود را مورد بازبینی قرار داده است که بر این اساس مجموعه ای از سیاست های حمایتی باید در نظر گرفته شده و توانمند سازی بخش تولید انجام گیرد. البته در این راستا کمک به بنگاه های کوچک و متوسط، ارتقای برند و کمک به شکل گیری شرکت‌های بزرگ مقیاس را نباید از یاد برد.

افخمی راد گفت: برجام تنها موانع توسعه اقتصادی را برمی دارد و این مسئولیت سنگین به گفته وزیر امور خارجه بر دوش همه بخش‌های کشور است که از فرصت استفاده کرده و در پساتحریم بر روی صادرات تمرکز بیشتری صورت دهند.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در حوزه صادرات علی رغم رشد قابل توجهی که در سال‌های اخیر صورت گرفته، ترکیب صادراتی غیر مطلوب است و میزان صادرات کالاهای واسطه ای به ۷۰ درصد در سال ۹۳ افزایش یافته در حالی که ارزش افزوده صادرات صنعتی کم شده است.

افخمی راد ادامه داد: در ۶ ماهه ابتدای امسال علی رغم اینکه میزان ارزش صادرات به دلیل رکود کاهش نشان می دهد اما در صادرات با ارزش افزوده بالا رشد داشته ایم و در ترکیب کالاهای صادراتی غیر از محصولات سنتی از کالاهای با ارزش افزوده بالا رشد داشته اند.

مراسم روز ملی صادرات، امسال بدون حضور رئیس جمهور دقایقی پیش آغاز به کار کرده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: