کد خبر: ۱۶۱۱۵۱
۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
0
وی اظهار کرد: در اولین روز مشاهده، فاصله این جرم با زمین در حدود دو برابری فاصله زمین تا ماه (770 هزار کیلومتر ) بوده که هم اکنون این مساافت به 384 هزار کیلومتر (فاصله زمین تا ماه) رسیده است.
پول‌نیوز- رییس مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه با بیان اینکه یک جرم فضایی به قطر یک تا دو متر در 22 آبان ماه جاری با زمین برخورد می کند، گفت: این جرم به عنوان زباله فضایی خطری برای زمین و ساکنان ایجاد نمی کند.

حسین عبادی، روز سه شنبه در گفت و گویی افزود: بنا به رصدهای رصدخانه آریزونای امریکا در هفته گذشته، این زباله فضایی برای اولین بار رصد شده و احتمال می رود یک جرم به قطر یک تا دو متر بوده که منشاء آن تا کنون ناشناخته است.

وی اظهار کرد: در اولین روز مشاهده، فاصله این جرم با زمین در حدود دو برابری فاصله زمین تا ماه (770 هزار کیلومتر ) بوده که هم اکنون این مساافت به 384 هزار کیلومتر (فاصله زمین تا ماه) رسیده است.

رییس مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه یادآور شد: پیش بینی می شود این جرم در 22 آبان مصادف با 13 نوامبر که احتمالا قطعه ای از راکت، آپولوها و دیگر مصنوعاتی است که انسان به فضا فرستاده در حدود 65 کیلومتری ساحل جنوبی سریلانکا در اقیانونس هند به داخل دریا سقوط کند.

عبادی، با بیان اینکه بعد از رصدخانه آریزونا، محققان آژانس فضایی اروپا نیز این جسم ناشناخته را رصد کرده اند، ادامه داد: احتمال دارد این جسم ناشناخته وقتی با اتمسفر زمین برخورد کند، محو شود.

وی، تعیین زمان دقیق برخورد جسم های خارج از جو با زمین را مهمترین علت رصد جرم های فضایی عنوان کرد و گفت: دانشمندان اختر فیزیک این گونه اجسام را با هدف ایجاد آمادگی، مقابله با برخورد اجرام آسمانی در حال حرکت به سوی زمین و تعیین محل دقیق برخورد آن ها، رصد می کنند.

زباله فضایی اشیایی است که توسط انسان ها به وجود آمده و بنا به دلایل مختلف از جمله از دست دادن کارایی در فضا رها می و در مدار زمین گردش می کنند.

برآورد می شود که تعداد این اشیاء ده ها میلیون قطعه باشد و با توجه به سرعت حرکت آن ها در فضا، امکان آسیب رساندن به ماهواره ها و سفینه های فضایی حتی توسط قطعات به نسبت کوچک وجود دارد.

مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه در اردیبهشت سال 1381 با موافقت شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یک مرکز پژوهشی تاسیس شد.

فعالیت های پژوهشی این مرکز از سال 82 آغاز شده که علاوه بر محققان دانشگاه های داخل کشور محققانی از موسسات پژوهشی خارجی مانند موسسه پژوهشی ایزمیران روسیه، رصدخانه کوت دازور فرانسه، رصد خانه بویراکان ارمنستان و دانشگاه باکو در قالب قراردادهای پژوهشی با این مرکز همکاری دارند.

اجرای بیش از 450 طرح پژوهشی توسط محققان در این مرکز پیشنهاد که نتیجه آن چاپ بیش از 320 مقاله ISI ، ارایه 42 مقاله در کنفرانس های علمی بین المللی و ارایه 32 مقاله در همایش های علمی ملی است.

این مرکز از مهرماه سال 1392نیز فعالیت آموزشی خود را با پذیرش چهار دانشجو در دوره کارشناسی ارشد و دکتری رشته فیزیک نجومی آغاز کرده است.

شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 147 کیلومتری جنوب تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: جرم فضایی ، زمین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: