April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۵۸۹۴
۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
0
فروزان با بیان اینکه هر مسافر به منطقه ازاد ماکو می تواند 80 دلار کالا با خود وارد کند اظهار کرد: از طریق گمرک بازرگان در 8 ماه ابتدایی امسال یک میلیارد و 400 میلیون دلار کالا از مرز بازرگان خارج شده که 50 میلیون دلار آن مربوط به کالاهایی است که در این منطقه تولید شده است.
فروزان: قوانین مناطق آزاد نیازمند بازنگری استپول‌نیوز- مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با انتقاد از عدم همکاری نهادها برای بهبود مبادلات تجاری از مناطق آزاد قوانین این مناطق را نیازمند بازنگری دانست و افزود: در 8 ماه ابتدایی امسال یک میلیارد و 400 میلیون دلار کالا از مرز بازرگان صادر شده که 50 میلیون دلار آن مربوط به کالاهایی است که در این منطقه تولید و صادر شده است.

به گزارش گروه گردشگری پول‌نیوز، حسین فروزان در نشستی با خبرنگاران درباره صف طویل کامیون ها در منطقه مرز بازرگان گفت: کشور ترکیه هر شب 3 تا 4 ساعت از تحویل ماشین و تردد به دلیل موضوعات امنیتی خودداری می کند و باید گفت وضعیت کنونی بسیار رضایتبخش است و می توان گفت صف کامیونها در مرز بازرگان صفر است.

وی افزود: روزانه 400 کامیون از مرز بازرگان به ترکیه ترانزیت می شود و باید گفت با توجه به طول این کامیونها می توان گفت صف انتظار کاملا عادی در این مرز وجود دارد.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو عنوان کرد: عمده ماشین هایی که از ترکیه کالا به کشور عراق، گمرک شهریار، شهرتبریز و سایر نقاط کشور کالا ترانزیت می کنند در مسیر برگشت و در مرز بازرگان خالی هستند و ترانزیت خروجی کالا در مرز بازرگان در سال جاری 750 میلیون دلار بوده است.

فروزان با بیان اینکه در سال 93 – 16میلیارد دلار ترانزیت خارجی از این مرز صورت گرفته است عنوان کرد: در 8 ماه ابتدایی امسال این رقم 10 میلیارد دلار بوده است و تا کنون 800 هزار کامیون وارد کشور شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه تا کنون و طی 8 ماه ابتدایی امسال 350 میلیون دلار کالا از طریق گمرک ماکو و مابقی از گمرکات دیگر ترخیص شده است عنوان کرد: 900 میلیون دلار نیز از طریق گمرک شهریار، سلفچگان و سایر گمرکات کشور ترخیص شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه کنترل کامیونها از طریق ایکس ری صورت می گیرد تصریح کرد: طی 8 ماه گذشته یک میلیارد و 250 میلیون دلار کالا از منطقه گمرک بازرگان وارد کشور شده است که البته این رقم ربطی به منطقه آزاد بودن آن ندارد و قاچاق کالا به این منطقه نیز به منطقه آزاد بودن آن مربوط نمی شود.

فروزان با بیان اینکه هر مسافر به منطقه ازاد ماکو می تواند 80 دلار کالا با خود وارد کند اظهار کرد: از طریق گمرک بازرگان در 8 ماه ابتدایی امسال یک میلیارد و 400 میلیون دلار کالا از مرز بازرگان خارج شده که 50 میلیون دلار آن مربوط به کالاهایی است که در این منطقه تولید شده است.

وی با تاکید بر اعتبارات مورد نیاز برای تعریض جاده اصلی تردد و ترانزیت کالا در ماکو عنوان کرد: نیازمند 250 میلیارد تومان اعتبار برای تعریض این جاده هستیم.

فروزان عنوان کرد: سرمایه گذاران کشور چین و هند برای احداث پتروشیمی در ماکو ابراز علاقه کرده اند و تفاهم نامه هایی نیز در این خصوص صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات این منطقه زیرساخت ها است اظهار کرد: معاونتی تحت عنوان معاونت امور بین الملل برای رسیدگی به مشکلات ارتباطات با کشورها از جمله کشور ترکیه ایجاد شده است .

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در فاز اول پروژه پتروشیمی شرکت پترو فرهنگ با سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلار نسبت به سرمایه گذاری برای ایجاد پتروشیمی در این منطقه اقدام کرده که 35 درصد سرمایه گذاری آن متعلق به طرف خارجی است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به نیروگاه در این منطقه نیز بیان کرد: احداث این نیروگاه نیازمند 500 میلیون دلار سرمایه گذاری اولیه است.

وی افزود: فاز اول فرودگاه ماکو نیز در بحث باند پرواز با 100 درصد پیشرفت فیزیکی، برج با 100 درصد پیشرفت، ترمینال موقت با 100 درصد پیشرفت مواجه شد اما تجهیزات ناوبری آن به طور کامل خریداری نشده و مقرر است پروازی آزمایشی از این فرودگاه انجام شود.

وی تاکید کرد: از امروز بحث خرید تجهیزات آغاز و تا خرداد آینده پیش بینی می شود که کلیه پروازها به این فرودگاه انجام شود .

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در ادامه این نشست با بیان اینکه مناطق آزاد با هدف کاهش بروکراسی ایجاد شده اند تصریح کرد: اما هنوز تعاریف ارتباط فعالان با بسیاری از نهادها به خوبی تعریف نشده و قوانین اداره مناطق آزاد نیازمند بازنگری هستند.

فروزان بیان کرد: 30 سال است که به این نتیجه نرسیده ایم که با چه راهکاری می توان مشکل تفاوت قیمت سوخت بین ترکیه و ایران را حل کرد به همین دلیل در برخی از زمان ها با مشکل مواجه شده ایم و کامیون هایی وجود دارند که از این تفاوت قیمت سوء استفاده می کنند و به نظر می رسد راهکار اصلی آن است که قیمت سوخت در کشور واقعی شود.

فروزان در ادامه در خصوص قاچاق لباس به این منطقه نیز گفت: دلیل اصلی قاچاق لباس در کشور تعرفه 100 درصدی و بالای آن است و به همین دلیل کالاهای نامشروع به قاچاق لباس اقدام می کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: