April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۸۶۴۵
۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
0
وی با استفاده از مقوای گوگل که یک مقوای تا شده با لنزهایی است که به نوبه خود هر تلفن همراه را به یک ابزار واقعیت مجازی تبدیل می کند و یک اپلیکیشن به نام «اسکچ فاب» - Sketchfab - موفق شد از قلب این بیماری تصاویری سه بعدی بدست آورد.
پول‌نیوز- پزشکان آمریکایی با استفاده از مقوای گوگل و یک دستگاه تلفن هوشمند، جان یک کودک پنج ماهه را که فقط یک ریه و یک نصفه قلب داشت، نجات دادند.

به گزارش یونایتدپرس، مقوای گوگل شامل قطعه ای ساخته شده از مقوا برای تماشای جهان سه بعدی است و در این ابزار از دو لنز کوچک برای دو چشم استفاده می شود.

این عمل جراحی قلب باز بر روی یک کودک پنج ماهه به نام «تیگان لکسن» انجام شد.

این کودک با یک نقص مادرزادی غیر عادی به دنیا آمده که این موضوع سبب شده فقط یک ریه و نصف قلب داشته باشد.

ردموند بروک جراح قلب عروق در بیمارستان اطفال نیکولاس که این عمل جراحی را انجام داده، می گوید: به خانواده این کودک گفته شده که وی قابل عمل جراحی نیست.

وی امیدوار بود که با ساخت یک الگوی سه بعدی از قلب این بیمار، جراحی را انجام دهد اما پرینتر بیمارستان از کار افتاد و وی را مجبور ساخت تا بدنبال گزینه های دیگری بگردد.

این پزشک برای فکر کردن به پتانسیل های عمل جراحی برای اصلاح این نقص مادرزادی قلبی به نام سندرم قلب چپ هیپوپلازی، نیاز داشت که بتواند گام های خاص این عمل جراحی را ببیند و برای آنها برنامه ریزی کند.

وی با استفاده از مقوای گوگل که یک مقوای تا شده با لنزهایی است که به نوبه خود هر تلفن همراه را به یک ابزار واقعیت مجازی تبدیل می کند و یک اپلیکیشن به نام «اسکچ فاب» - Sketchfab - موفق شد از قلب این بیماری تصاویری سه بعدی بدست آورد.

این تصاویر درست شبیه تصاویری بود که امیدوار بود آنها را پرینت کند.

به گفته این پزشک، تنها تفاوت در اتمسقر مجازی بود که قلب را در آن مشاهده کرده است زیرا برخلاف صفحه یک رایانه، در این فضا قادر بوده به اطراف حرکت کرده و هر زاویه از قلب را مشاهده کند.

ردموند بروک همچنین موفق شد که داخل قلب این کودک را ببیند و مهمتر از همه نحوه عمل جراحی را دقیقا ترسیم کند.

قلب این کودک فقط یک بطن راست داشت که معمولا عمل های جراحی بر روی این نوع نقص های مادرزادی موثر نیستند و لازم است پزشک روش دیگری برای حل این مشکل بیابد.

این جراح با استفاده از مقوای گوگل موفق به ابداع یک عمل جراحی شد که به یک بطن قلب اجازه می دهد مسئولیت کل قلب را بر عهده گیرد.

وی صبح روز 10 دسامبر - 19 آذر - بعد از آماده سازی رویه های این عمل جراحی با استفاده از تلفن هوشمند خود، عمل جراحی قلب این کودک را آغاز کرد.

در جریان این عمل جراحی قلب باز که هفت ساعت بطول انجامید، آئورت این کودک با استفاده از بافت اهدا شده قلب بازسازی شد، آئورت وی به شریان ریوی متصل شد و یک شانت (shunt) از بطن راست در تنها شریان ریوی او قرار داده شد.

انتظار می رود که این کودک اواسط ژانویه از بیمارستان مرخص شود اما چند ماه دیگر برای انجام یک سری عمل های پیگیری جراحی به بیمارستان باز می گردد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: مقوا ، گوگل ، نوزاد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: