April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۸۸۷۲
۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
0
پول‌نیوز- بررسی روند تجویز آنتی بیوتیک در میان نسخ پزشکان عمومی و مقایسه آن با سایر پزشکان متخصص،نشانگر تجویز بسیار بالای آنتی بیوتیک در نسخ  پزشک عمومی می باشد.

  به گزارش عصر ایران دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو عنوان کرد: بررسی آمار نامه دارویی سال 89-92 که از سوی کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو منتشر شده است موید آن است که بیشترین تجویزهای صورت گرفته مربوط به پائیز و زمستان بوده و در بین 10 داروی اول تجویز شده توسط تمامی پزشکان کشور دگزامتازون با اختلاف فاحش نسبت به اقلام تجویزی دیگر درصدر قرار داشته است.

 به گزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو دکتر فاطمه سلیمانی با اشاره به اینکه میانگین تعداد اقلام تجویز شده در نسخ پزشکان، شاخص شناخته شده ای در حوزه تجویز و مصرف منطقی دارو به شمار می رود افزود: با بررسی بیش از دویست میلیون نسخه تجویز شده توسط پزشکان عمومی، میانگین اقلام  در این نسخ به ترتیب  3.41 و 3.30 و 3.29 و 3.23 قلم داروبرای سال های 89، 90، 91 و 92 گزارش شده است.

وی همچنین اظهار داشت: سیر نزولی میانگین اقلام به عنوان شاخصی ارزشمند در امر موفقیت در ترویج تجویز و مصرف منطقی دارو به شمار می رود با این وجود بررسی روند تجویز آنتی بیوتیک در میان نسخ پزشکان عمومی و مقایسه آن با سایرپزشکان  متخصص،نشانگر تجویز بسیار بالای آنتی بیوتیک در نسخ  پزشک عمومی می باشد.
 
 این صاحب نظر برجسته حوزه تجویز و مصرف منطقی دارو با تکیه بر آمار گزارش شده سال های 89 – 91،آموکسی سیلین را اولین آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشکان عمومی برشمرد و در مقایسه ای با پرتجویز ترین آنتی بیوتیک سال 92، آموکسی سیلین را پس از قرص سفکسیم 400 در رتبه دوم ارزیابی نمود.
 
دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب که آمار نامه دارویی همواره به دلیل زمانبری گردآوری گزارشات با تناوب دوساله صورت می گیردخاطر نشان کرد: با توجه به روند تجویز آنتی بیوتیک ها و اهمیت بحث مقاومت های میکروبی، طراحی و اجرای اقدامات سیاست گذاری در این خصوص می تواند متضمن ترویج اصول تجویز و مصرف منطقی این داروها گردد.
منبع: عصرایران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: