May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۰۱۷۴
۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
0
صندوق بین المللی پول می گوید، بعید است رشد اقتصادی چین در سال 2016 میلادی به بیش از 6.3 درصد افزایش یابد، رشد اقتصاد عربستان نیز در کندترین آهنگ از سال 2002 قرار خواهد گرفت.
پول‌نیوز - تازه ترین پیش بینی صندوق بین المللی پول حاکی از آن است که رشد اقتصادی چین در سال جاری میلادی (2016) باز هم کاهش می یابد و این موضوع اقتصاد بسیاری از کشورها را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

در شرایطی که رشد اقتصادی دومین اقتصاد برتر دنیا به 6.9 درصد در سال 2015 میلادی رسید، صندوق بین المللی پول می گوید، بعید است این رشد در سال 2016 میلادی به بیش از 6.3 درصد افزایش یابد و این نشان می دهد که دوران کاهش تدریجی رشد اقتصادی چین و رکود در بسیاری از بخش های صادراتی و تولیدی این کشور فرا رسیده است.

همین مسئله موجب شده است تا چشم انداز رشد اقتصادی چین برای سال 2017 میلادی هم چندان خوشبینانه نباشد و رشد اقتصاد این کشور در این سال هم نزدیک به 6 درصد پیش بینی شده است.

صندوق بین المللی پول در گزارش خود تاکید کرده که تقاضا برای کالاهای چینی در بسیاری از بازارهای جهانی کاهش یافته و اقتصاد چین تحولاتی نامناسب را تجربه کرده است و با توجه به وضعیت نامطلوب در بازارهای اقتصادی نوظهور و همچنین کشورهای پیشرفته ممکن است مخاطرات بیشتری گریبان اقتصادهای دنیا از جمله چین را بگیرد.

رشد اقتصادی چین به پایین ترین حد خود در 25 سال گذشته رسیده اما هنوز از بسیاری از کشورهای دیگر بالاتر است. با وجود این چون بسیاری از کشورها به رشد اقتصادی چین وابسته هستند، همین مقدار کاهش هم برایشان زیانبار است.

پیش بینی شده است که دو سال آینده از سخت ترین سالها برای اقتصادهای نوظهوری چون چین باشد و دولت ها باید برای حل و فصل مشکلات و مهار چالش ها تدابیری اندیشه کنند.

به دولت ها توصیه شده است که اگر بتوانند با تدابیری تقاضا و مصرف را افزایش داده و اعتماد عمومی را بهبود بخشند این تحرکات کوتاه مدت می تواند در درازمدت برایشان مثمر ثمر باشد.

به نظر می رسد که چین در تلاش است تا به یک کشور توسعه یافته تبدیل شود و شاید به همین علت باشد که چرخه رکود اقتصادی در کشور آغاز شده است.

کارشناسان می گویند که نوع برخورد چین در آینده با قدرت های اقتصادی دیگر مهم است. چین یک ابرقدرت اقتصادی محسوب می شود که هر گونه تعامل آن با اقتصادهای دیگر برای جهان اهمیت دارد.

آنها افزوده اند که کاهش سرمایه گذاری و افت تولید در کنار کاهش ارزش صادرات و واردات چین به عنوان قدرت تحرک دهنده اقتصاد دنیا، اخبار خرسند کننده ای نیست.

مرکز اقتصادی «یو بی اس» گزارش کرده است که پیش بینی صندوق بین المللی پول بسیار خوشبینانه است و انتظار می رود رشد اقتصادی چین در سال جاری میلادی حتی تا 6.2 درصد پایین آمده و در سال 2017 میلادی به بیش از 5.8 درصد نرسد.

همچنین براساس پیش بینی صندوق بین المللی پول و بانک «اچ اس بی سی»، اقتصاد عربستان نیز در سال جاری میلادی در کندترین آهنگ از سال 2002 رشد می کند و دلیل آن نیز سقوط بهای نفت است که درآمدهای مالی این کشور را با کاهش فراوان روبه رو کرده است.

صندوق بین المللی پول در گزارش «چشم انداز اقتصاد جهانی» رشد اقتصادی بزرگترین صادرکننده نفت تا 1.2 درصد کند خواهد بود. این در حالی است که بانک اچ اس بی سی اعلام کرد که انتظار دارد رشد اقتصادی عربستان 8/0 درصد رشد داشته باشد. بنابر این گزارش صندوق بین المللی پول در مورد رشد اقتصادی عربستان خوشبینانه تر از گزارش بانک اچ اس بی سی است.

کاهش طولانی مدت بهای نفت باعث کسری بودجه حدود 98 میلیارد دلاری در سال گذشته برای عربستان شد که این مساله باعث شد تا مقامات این کشور هزینه ها را کاهش دهند. بهای نفت خام برنت از ماه اکتبر تاکنون تا بیش از 40 درصد کاهش داشته این در حالی است که پیش بینی قبلی صندوق بین المللی پول اعلام کرده بود که رشد اقتصادی عربستان در سال جاری 2.2 درصد خواهد بود اما با وضعیت بهای نفت شرایط رشد اقتصادی عربستان کاهش تغییر کرد.

عربستان سال گذشته برای 73 درصد از درآمدهای خود به نفت متکی بود و مقامات عربستان به دنبال کاهش وابستگی در این زمینه هستند. در میان تدابیر دیگر، مقامات سعودی به دنبال اشکال جدید مالیات و خصوصی سازی دارایی های دولتی هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: