May 2024 08 / چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۱۲۷۹
۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
0
در حالی که ایران سالانه یک میلیون تن واردات برنج دارد، هیئتی کشاورزی و غذایی به زودی به ایران می‌رسند تا برایتصاحب این بازار سودآور مذاکره کنند، تشکیل 5 بازارچه مرزی و بانک مشترک از دیگر محورهای مذاکرات خواهد بود.
سفر هیئت تجاری پاکستان به ایرانپول‌نیوز- هیأت پاکستانی که به ریاست وزیر فدرال و امنیت غذایی و تحقیقات این کشور به زودی به ایران سفر می‌کند قرار است با مقامات ایرانی درباره رفع موانع صادرات و واردات و به ویژه درباره صادرات برنج به ایران صحبت کنند.

در سفر قبلی هیأت‌های پاکستانی به ایران آنها درباره اینکه پاکستان چگونه می‌‌تواند درباره فرصت‌های تجاری و افزایش صادرات به ایران کمک کند صحبت کردند.

یک مقام وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کرد:اکثر تولیدات کشاورزی پاکستان بازار خوبی در ایران دارند اما وزیر کشاورزی ایران درباره صدور مجوز واردات از پاکستان اهمال می‌کند.

همچنین این مقام گفت: برای رفع موانع یک هیأت عالی‌رتبه به زودی به ایران سفر می‌کند تا برای رفع چالش‌ها و موانع و به بهره‌برداری دو طرف از شرایط تجاری دو طرف صحبت کنند.

این هیأت تمام امکانات درآمدی و افزایش رشد طرفین و سرمایه‌گذاری را بررسی خواهد کرد. همچنین درباره امکان صادرات برنج که این محصول پاکستان کاملاً در ایران شناخته شده است و پاکستان هم تولید مازاد دارد، بحث می‌کنند.

این مقام گفت: بانک دولتی پاکستان در همکاری با بانک مرکزی ایران کانال بانکی بین دو کشور را در مدت کوتاهی راه‌اندازی می‌کنند تا سازوکار پرداخت مبادلات تجاری بین دو کشور تسهیل شود.

وی همچنین گفت: به ما اعلام شده است که سازوکار تأسیس این بانک بین دو کشور انجام شده و مقدمات آن فراهم شده است و همچنین بعد از راه‌اندازی این بانک به کسانی که در نزدیکی مرزها زندگی می‌کنند امکان تهاتر کالا داده خواهد شد.

وی همچنین افزود: جامعه مرزنشینان ایران هم سهام واردات و صادرات خواهند داشت و باید نوعی این فرصت را مدیریت کنیم که ‌آنها به تجارت مرزی تشویق شوند.

بر اساس این گزارش بین محصولات کشاورزی برنج پاکستان تقاضای زیادی در ایران دارد. بر اساس آمارهای سال 2005 تا 2014 برنج سهم 63 درصدی در صادرات پاکستان به ایران داشت و انبه دومین محصول بزرگ صادراتی پاکستان به ایران بود.

میزان صادرات پاکستان به ایران در سال 2008 و 2009، 400 میلیون دلار بود اما با اعمال تحریم‌ها علیه ایران و با کاهش صد درصدی به 200 میلیون دلار رسید. بعد از آن در محدوده 53 میلیون دلار ایستاد.

تاکنون تجار دو کشور نبود سازوکار پرداختی کالا را عامل اصلی افت تجارت بین دو کشور عنوان می‌کردند.

ایران سالانه یک میلیون تن برنج از کشورهای دیگر وارد می‌کند که پاکستان علاقه‌مند است، این بازار سودآور را از دست ندهد.
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: