April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۱۳۸۳
۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
0
رئیس سازمان سرمایه گذاری گفت: سرمایه گذاری اعم از داخلی و خارجی، یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است... با فرض قیمت هر بشکه نفت معادل 120 دلار، هر یک میلیون سرمایه گذاری در کشور مساوی با فروش 8 هزار بشکه نفت است که اکنون با نفت 25 دلاری این میزان سرمایه گذاری نیازمند فروش 35 هزار بشکه نفت است.
پول‌نیوز - معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، سرمایه گذاری و تامین منابع مالی خارجی را یک ضرورت عنوان کرد.

به گزارش عصرایران، محمد خزاعی در یک نشست خبری که به مناسبت سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر سرمایه و تامین منابع مالی اعم از داخلی و خارجی، یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است و همه دستگاه ها در این راستا تلاش می کنند.

وی گفت: با فرض قیمت هر بشکه نفت معادل 120 دلار، هر یک میلیون سرمایه گذاری در کشور مساوی با فروش 8 هزار بشکه نفت است که در حال حاضر با نفت 25 دلاری این میزان سرمایه گذاری نیازمند فروش 35 هزار بشکه نفت است.

خزاعی در ادامه با بیان اینکه سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران یک سازمان حاکمیتی است وظایف این سازمان را شامل مسئولیت کمیسیون مشترک اقتصادی، پیگیری مطالبات ایران از کشورهای خارجی، تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی و صدور ضمانت نامه هایی برای فاینانس، مذاکره با صندوق های ضمانت صادرات و تامین منابع مالی خارجی برای کشور در چارچوب تشریفات خاص خود برشمرد.

وی با اشاره به کاهش حجم روابط در دوران تحریم تصریح کرد: تنها یک بعد روابط مالی بین المللی و تامین منابع مالی رفع نیازها است در حالیکه این امر بعنوان یک اهرم سیاسی و اقتصادی در دنیا مطرح است.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران تاکید کرد: کلیه اسناد بالادستی اعم از سند چشم انداز، احکام برنامه توسعه و نیز مواد اقتصاد مقاومتی از الزامات برنامه اقتصادی دولت محسوب می شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به الزام سرمایه گذاری و تامین مالی، اولویت سرمایه گذاری را شامل سرمایه گذاری داخلی و تقویت بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: مصوبات 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیز نهایی شده است.

خزاعی از طلب 35 ساله ایران از برخی از کشورها خبر داد و گفت: برخی از این طلب ها مربوط به پیش از انقلاب و یا اوایل انقلاب است که در برخی از موارد بخش کوچکی از آن دریافت شده است.

وی درباره میزان طلب ایران از سایر کشورها و وجود مطالبات معوق از آنها افزود: برخی از این طلب ها ناشی از فروش نفت است.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران ادامه داد: کشورهایی نظیر نیکاراگوئه، سودان، تانزانیا و کره شمالی به ایران بدهی دارند که به دلیل شرایط این کشورها، تاکنون بخش کوچکی از طلب دریافت شده است و آنها به ایران معوقه دارند.

وی گفت: از آنجایی که بانک مرکزی بر این معوقات چرتکه انداخته و جرایمی را برای آن در نظر می گیرد، لذا میزان طلب ایران در این سال ها افزایش یافته است؛ البته باید گفت که رقم طلب ایران چشمگیر نیست.

خزاعی به اجرای برجام و لغو تحریم ها نیز اشاره کرد و گفت: پیش از اجرای برجام، رفت و آمدهای زیادی به کشور انجام شد و مذاکرات متعددی برای بسترسازی ها در دستور کار قرار گرفت؛ البته باید گفت که روابط اقتصادی همانند روابط سیاسی پروسه ای زمانبر است بویژه که روابط اقتصادی ایران در چند سال گذشته قطع بوده، بنابراین برقراری دوباره ارتباط نیاز به زمان دارد اما بسترها فراهم شده و آرام آرام می توانیم وارد عمل شویم و منابع مالی را تامین کنیم.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: