کد خبر: ۱۷۱۴۴۵
۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۳
0
امانپور با بیان اینکه در این توافقنامه خدمات پولی و بانکی مورد نیاز از سوی بانک توسعه صادرات ارائه می‌شود عنوان کرد: تعهداتی که وزارتخانه و بانک به صادرکنندگان کالا و خدمات دارد این است که صادرات بدون ریسک صورت می گیرد و این قرارداد تنها محدود به کالاها و خدمات پتروشیمی نیست بلکه هرگونه کالا و خدمتی که موردنیاز ترکمنستان باشد در این قرارداد می گنجد.
پول‌نیوز- شرکت ملی گاز تفاهم‌نامه‌ای را با بانک توسعه صادرات در جهت ایجاد بسترهای مناسب برای حمایت از صادرکنندگان کالا و خدمات به ترکمنستان در قبال واردات گاز از این کشور تا سقف سالیانه سه میلیارد دلار امضا کرد.

مشاور و نماینده ویژه وزیر نفت در امور صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی با اشاره به اینکه "ایران در حدود 20 سال است که از ترکمنستان گاز خریداری می‌کند"، در مورد این قرارداد گفت: سیاست ایران این است که در برابر بهای گاز وارداتی، تولیدکنندگان را تشویق به صادرات به این کشور کنند و ما در این زمینه هفت برنامه کاربردی برای صادرات کالا به ترکمنستان و گسترش روابط چندجانبه و تهاتر گاز با کالا داشته‌ایم.

امانپور با بیان اینکه در این توافقنامه خدمات پولی و بانکی مورد نیاز از سوی بانک توسعه صادرات ارائه می‌شود عنوان کرد: تعهداتی که وزارتخانه و بانک به صادرکنندگان کالا و خدمات دارد این است که صادرات بدون ریسک صورت می گیرد و این قرارداد تنها محدود به کالاها و خدمات پتروشیمی نیست بلکه هرگونه کالا و خدمتی که موردنیاز ترکمنستان باشد در این قرارداد می گنجد.

وی افزود: طبق پیش‌بینی رئیس‌جمهور ظرف 10 سال ما 30 میلیارد دلار گاز از ترکمنستان خریداری می کنیم و در مقابل آن به همین میزان کالا و خدمات صادر خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، صالح‌آبادی مدیرعامل بانک توسعه نیز در همین رابطه با اشاره به اینکه سقف این قرارداد سه میلیارد دلار در سال بوده و کف آن نیز بستگی به خود صادرکنندگان دارد گفت: ما می توانیم از طریق این قرارداد واردات را به اهرمی برای صادرات تبدیل کنیم و این محلی است که می توانیم از طریق آن صادرات کشور را دو تا سه میلیارد دلار سالانه افزایش دهیم.

وی درباره خدمات بانکی طبق این تفاهم به صادرکنندگان اظهار کرد: بانک توسعه صادرات در این حوزه می‌تواند وجوه را که به حساب صادرکنندگان در این بانک یا هر بانک دیگری در دنیا واریز یا حواله کرده و کار نقل و انتقال وجوه را انجام دهد.

صالح‌آبادی افزود: همچنین ما می‌توانیم از طریق یک بانک ترکمن کار گشایش ال‌سی را انجام دهیم و انواع ضمانت‌نامه‌های ارزی و ریالی را در اختیار صادرکنندگان قرار دهیم.

به گفته وی تسهیلات بانکی در چارچوب این قرارداد با نرخ عادی تسهیلات صورت می‌گیرد.

در ادامه، عراقی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه کشور امسال در زمینه تامین گاز با مشکلی مواجه نبوده است گفت: امسال سومین سالی است که ما در زمینه گازرسانی با مشکل مواجه نیستیم و این در حالی است که هر سال حجم گازی که به نیروگاه‌ها می‌دهیم نیز افزایش پیدا می‌کند که این امر موجب کمک به محیط زیست می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی سال جاری مصرف گاز خانگی و تجاری افزایش چشمگیری نسبت به سال گذشته نداشته است، اظهار کرد: به این ترتیب امسال 67.80 میلیارد متر مکعب گازرسانی به این بخش داشته‌ایم در حالی که سال گذشته این میزان 67.49 میلیارد متر مکعب بوده است و این در حالی است که در سال جاری ما پروژه گازرسانی به پنج هزار روستا را شروع کرده‌ایم.

عراقی در این‌باره خاطرنشان کرد: قرار است گازرسانی به 1600 روستا طی دهه فجر به بهره‌برداری برسد و مجموعا با محاسبه افزایش گازرسانی در هفته دولت امسال 2800 روستا را گازرسانی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین امسال 57 میلیارد متر مکعب به نیروگاه‌ها گازرسانی کرده‌ایم و گازرسانی به صنایع عمده نیز چیزی در حدود 28 میلیارد متر مکعب بوده است که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز تصریح کرد: همچنین امسال میزان تزریق گاز شیرین به مخازن نفتی نیز 53 درصد افزایش پیدا کرده است و البته میزان بهره‌وری ایستگاه‌های انتقال گاز نیز افزایش یافته است و مصرف ایستگاه‌ها 7 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه گاز موتور محرک صنایع کشور است، گفت: اگر بخواهیم استقلال داشته باشیم باید میزان صادرات کالا و خدمات فنی خود را افزایش دهیم و واردات باید منحصر به مواد اولیه یا ماشین آلات و یا کالاهایی باشد که برای تولید ارزش افزوده استفاده می‌شود.

عراقی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه شرکت ملی گاز با بانک توسعه صادرات کاری افزون بر وظایف این شرکت است، گفت: این به صادرات کمک می‌کند و در عین حال صادرکنندگان نیز باید بدانند که اگر در معاملاتشان تقلب کنند خیانت به کشور کرده‌اند.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز، این تفاهم‌نامه پس از امضا اجرایی می‌شود.
منبع: ایسنا
برچسب ها: تهاتر ، گاز ، ترکمنستان ، کالا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: