کد خبر: ۱۷۱۶۸۱
۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
0
پول‌نیوز - دولت مالزی اعلام کرد در صورتی که بهای نفت به زیر 25 دلار در هر بشکه برسد، بار دیگر بودجه سال جاری را اصلاح می کند.

احمد حسین حنظله، وزیر دوم دارایی مالزی روز چهارشنبه، گفت که دولت نباید خود را فریب دهد و باید همواره در مورد تعیین هزینه های مالزی واقعیت گرا باشد.

وی گفت که غیرممکن است بهای جهانی نفت به نقطه ای کاهش یابد که کشورهای تولیدکننده از آن آسیب پذیر شوند و به یقین این قبیل کشورها برای اینکه اقتصاد آنها تحت تاثیر قرار نگیرد از روی دادن چنین اتفاقی جلوگیری می کنند.

به نوشته تارنمای روزنامه نیو استریت تایمز، این مقام مالزیایی با این عنوان که بهای نفت هرگز به زیر 25 دلار در هر بشکه نمی رسد، تصریح کرد که کشورهای تولیدکننده نفت به طور قطع از شرایط مالی خود محافظت می کنند.

اقتصاد پرآشوب مالزی در سال گذشته میلادی باعث شد این کشور علاوه بر اصلاح بودجه سال 2016 خود که اواخر هفته گذشته انجام شد، رشد تولید ناخالص داخلی را نیز در رقمی بین 4 تا 4.5 درصد پیش بینی کند.

دولت مالزی که بودجه امسال را براساس نفت 48 دلار هر بشکه بسته بود با تداوم کاهش بهای نفت به زیر 32 دلار مجبور به انجام برخی اصلاحات در بودجه شد تا خود را از فشارهای اقتصاد تحمیل شده بر این کشور نجات دهد و یا میزان آن را کم کند.

انجام اصلاحات پی در پی در بودجه مالزی نشان می دهد که حیات اقتصادی این کشور تا حدودی به نفت وابسته است و کوچکترین نوسانی در بازار نفت، چرخ های توسعه اقتصاد مالزی را در دست اندازهای مختلف به لرزه در می آورد.

مالزی که سال گذشته به دلیل کاهش بهای جهانی نفت بخش قابل توجهی از درآمد خود را از دست داد، با اعمال برخی سیاست های اقتصادی از قبیل مالیات شش درصدی کالا و خدمات، کاهش نیروی انسانی در برخی بخش ها و پایین آوردن بودجه برخی نهادها و مراکز علمی توانست لنگان لنگان به ماه های پایانی سال نزدیک شود.

اعمال این گونه سیاست های اقتصادی، شاید از نظر مالی دولت مالزی را از مواجهه با یک بحران اساسی نجات داد، اما نارضایتی مردم از گرانی افسار گسیخته کالاها به ویژه مواد غذایی قطعا میزان نارضایتی از دولت نجیب تون رزاق را افزایش می دهد.

تداوم این رویه از هم اکنون می تواند زنگ خطری برای ائتلاف حاکم در انتخابات سراسری دو سال آینده این کشور باشد، انتخاباتی که از 13 دوره پیشین آن از سال 1957 همواره پیروزی ائتلاف حاکم را رقم زده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: