سر خط خبر ها
کد خبر: ۱۷۱۷۸۹
۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
0
فریدون اله یاری در نشست شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان عنوان کرد: پل اورگان اولین پل تاریخی زاینده رود در مبدأ این رود است که در شهرستان چادگان و در منطقه چنارود واقع شده است.
پل تاریخی اورگان ثبت ملی می شودپول‌نیوز- مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان از تصویب ثبت ملی پل تاریخی اورگان در نشست شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان خبر داد.

به گزارش گروه گردشگری پول‌نیوز،  فریدون اله یاری در نشست شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان عنوان کرد: پل اورگان اولین پل تاریخی زاینده رود در مبدأ این رود است که در شهرستان چادگان و در منطقه چنارود واقع شده است.

وی افزود: این پل محور اتصال روستاهای پیرامون بوده و یکی از راههای اصلی ارتباطی محور غرب استان با منطقه چهار محال و بختیاری به شمار می رود، با این وصف بر اساس بررسی های به عمل آمده این نکته مبرهن است که شالوده های این پل متعلق به پیش از اسلام بوده و سپس در ادوار مختلف اسلامی به کرات مورد مرمت و حتی بازسازی قرار گرفته است.

اله یاری در همین راستا تأکید کرد: در دوران صفوی با توجه به وجود مساجد و حمامهای متعدد، مشخص است که منطقه از رونق فراوانی برخوردار بوده است. با این وصف پل تاریخی اورگان در ادوار پس از دوران صفوی بر اثر بروز سیلابهای متعدد ویران شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان درباره چگونگی باز سازی این پل تاریخی اظهار داشت: بر اساس کتیبه های موجود، پل کنونی، پس از تخریب پل قدیمی در سال 1308 خورشیدی به دستور مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و به همت یکی از بزرگان منطقه با نام حاج خلیل استکی و همچنین فرزندانش حاج آقا محمد و حاج احمد آقا طی دو سال و نیم با یاری مردم منطقه به طور کامل باز سازی شد، معمار این پل تاریخی بر اساس اسناد موجود محمد نورائی نجف آبادی است.

شایان ذکر است در نشست شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان، طرح مقدماتی ثبت ملی پل اورگان مطرح و با اکثریت آراء به تصویب رسید.

گفتنی در ادامه این نشست مقرر شد تا نقشه های ثبتی پل بر اساس طرح مطالعاتی تکمیل و پرونده این پل تاریخی جهت مرحله پایانی فرآیند ثبت به شورای فنی سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شود.
برچسب ها: اورگان ، پل ، میراث فرهنگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: