کد خبر: ۱۷۴۴۷۸
۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
0
آمار منتشر شده در روزنامه هنگ کنگی «ساوت چاینا» نشان می دهد که در سال 2014 میلادی چین با کمبود بیش از 94 هزار پزشک اطفال روبرو بوده است.
پول‌نیوز- استقبال خانواده های چینی از حذف قانون اجباری در داشتن یک فرزند پس از سه دهه، پرجمعیت ترین کشور جهان را با بحران کمبود پزشک اطفال روبرو کرد و آمارها از نیاز این کشور به 200 هزار پزشک کودک حکایت دارد.

در شرایطی که مردم چین در شهرهای بزرگ و استان های کشور به استقبال سیاست حذف تک فرزندی و داشتن دو فرزند رفته اند، مساله تامین پزشکان متخصص اطفال کافی و همچنین خدمات پزشکی و بیمارستان های زنان و زایمان برای آنها دردسر ساز شده و در حال تبدیل شدن به معضل جدی است.

برای بیمارستان های چین که تاکنون هم در رسیدگی به بیماری های کودکان و حل مشکلات مربوط به بیماریهای زنان معضلات زیادی داشته اند، اجرای سیاست دو فرزندی به معنای دو برابر شدن مشکلات است.

طولانی شدن صف ها در مقابل بیمارستان ها برای ملاقات پزشک و یا گرفتن دارو و آمادگی برای وضع حمل از هم اکنون به مساله ای اساسی برای چینی ها تبدیل شده است.

تنها در شهر پکن پایتخت چین گزارش شده که در سال جاری میلادی امکان دارد نزدیک به 300 هزار کودک متولد شود که طبیعتا به پزشک نیاز خواهند داشت.

از سوی دیگر نوزاد در بدو تولد بخصوص به توجه و درمان های پزشکی نیاز دارد و باید دائما تحت مراقبت باشد در غیر این صورت مساله مرگ و زندگی وی در میان خواهد بود.

والدین چینی در تازه ترین نظرسنجی ها گفته اند که به وجود متخصصانی نیاز است تا بیماری های کودکان آنها را فورا تشخیص داده و مداوا را آغاز کنند و یا اینکه قبل از وضع حمل مادر، مشورت های لازم را در اختیار خانواده بگذارند.

آمار منتشر شده در روزنامه هنگ کنگی «ساوت چاینا» نشان می دهد که در سال 2014 میلادی چین با کمبود بیش از 94 هزار پزشک اطفال روبرو بوده است.

با این حساب در صورتی که سیاست تک فرزندی از سال جاری میلادی از سوی خانواده های چینی اجرایی شود این رقم به دو برابر افزایش خواهد یافت و بیمارستان های چین مشکلات فراوانی را تجربه خواهند کرد.

کارشناسان چینی بر این باورند که خانواده های این کشور از قبل با مشکلاتی چون ساعات کاری طولانی و دور بودن والدین از خانه روبرو بوده اند و حالا موضوع کمبود پزشک کودکان و معضلات بیمارستانی را هم باید به آن اضافه کرد.

«ساوت چاینا» می نویسد که بسیاری از پزشکان گفته اند که اصلا تمایلی به اینکه پزشک کودکان باشند، ندارند زیرا مسئولیت کاری پزشکان اطفال در چین زیاد و سنگین بوده و درآمدشان نیز بسیار کم است.

دولت چین سال گذشته میلادی اعلام کرد که به دلیل معضل کمبود نیروی کار و پیر شدن جمعیت، سیاست تک فرزندی را حذف می کند.

با این حساب آمار حاکی است که اجرای این سیاست باعث خواهد شد تا دستکم سالانه 3 میلیون نوزاد در چین متولد شود.

سیاست تک فرزندی باعث شد تا در چند دهه قبل نزدیک به 300 تا 400 میلیون نفر کمتر به جمعیت چین افزوده شود اما با اجرای سیاست دو فرزندی نظام پزشکی و بهداشتی خانواده نیز باید تغییر کند.

کمیسیون تنظیم خانواده چین اعلام کرده که در این کشور به ازای هر 1000 کودک 0.43 درصد دکتر کودکان وجود دارد در صورتی که در دنیا این رقم به 2.6 درصد است.

به همین جهت این کمیسیون خواستار ایجاد دانشکده های پزشکی در شماری از استان ها شده است تا دستکم در هر استان 10 هزار نفر، پزشکی کودکان را تحصیل کنند.

پیش بینی انجمن پزشکی چین این است که این کشور با اجرای سیاست جدید در داشتن دو فرزند دستکم به 200 هزار پزشک کودکان دیگر نیاز خواهد داشت.

نظرسنجی اخیر روزنامه «متروپولیس» چین نیز حاکی است که از میان یکهزار و 400 نفر مورد نظرخواهی 56 درصد گفته اند مایل به داشتن فرزند دوم هستند. 28 درصد گفته اند که می خواهند کودک دیگری هم داشته باشند اما مشکلات اقتصادی به آنها اجازه نمی دهد و 12 درصد هم تمایلی به این کار ندارند.

با این حساب بیشتر مردم چین بر اساس نتایج این نظرسنجی تمایل به داشتن فرزند دوم دارند و با نظرداشت اینکه بسیاری از شهروندان این کشور از وضعیت مالی خوبی هم بهره مند شده اند و دولت موفق به ارتقای استانداردهای زندگی آنها شده است در سال های پیش رو صاحب نوزاد دیگری خواهند شد.

اما مشکل اصلی کشور پهناور چین و دومین اقتصاد برتر دنیا در حال حاضر، کمبود پزشک اطفال است و این مساله ای نیست که دولت بتواند به سرعت این مشکل را حل و فصل نماید.
منبع: ایرنا
برچسب ها: پزشک اطفال ، چین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: