May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۸۲۰۱
۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
0
پول‌نیوز- اولین پرواز سرنشین دار به فضا در روز 12 آوریل سال1961 میلادی انجام شد و سفینه «واستوک» از پایگاه فضایی "بایکونور"،"یوری آلکسیوییچ گاگارین" اولین فضانورد جهان را به فضا برد.

"یوری گاگارین"، ساعت 6:07 دقیقه صبح در پایگاه فضایی "بایکونور" قزاقستان در کپسول فضاپیمای "وستوک-۱" پروازش را آغاز کرد. مداری که او پیمود، مداری بیضی‌شکل بود که حداقل 169 و حداکثر 315 کیلومتر از سطح زمین فاصله داشت و صفحه مدار با صفحه استوای زمین زاویه‌ای 65 درجه‌ای می‌ساخت تا فرود "گاگارین" را در خاک شوروی تضمین کند. متخصصان در مرکز کنترل پرواز، به‌وسیله سه کانال رادیویی و یک کانال تلویزیونی با وی در مدار زمین ارتباط داشتند.

مدارگرد حامل "یوری گاگارین"، پس از آنکه 107دقیقه با سرعت 27 هزارو 400 کیلومتر در ساعت، یک‌بار زمین را دور زد، اولین فضانورد جهان را به سلامت به زمین بازگرداند و به این ترتیب افتخاری بی‌نظیر برای او و کشورش، اتحاد جماهیر شوروی سابق به ارمغان آورد. در حالی‌که "گاگارین"در مدار زمین پرواز می‌کرد، درجه نظامی او به افتخار موفقیتش از ستوانی به سرهنگی ارتقا پیدا کرد.

نخستین جمله‌هایی که "گاگارین" از فضا به زمین مخابره کرد، عبارتند از: "پرواز به‌خوبی ادامه دارد، دید خوبی دارم، من زمین را می‌بینم، بسیار زیباست..."مشهور است که "گاگارین" در حال اوج‌گرفتن به مدار زمین، آهنگ یک سرود میهن‌پرستانه روسی را زمزمه می‌کرد که "مام‌میهن می‌شنود" نام دارد.

مدار گرد حامل "گاگارین" در نهایت در 26 کیلومتری جنوب‌غربی شهر انگلس در منطقه "ساراتوف" فرود آمد. این نقطه، از منطقه پیش‌بینی‌شده برای فرود فاصله زیادی داشت و کسی برای استقبال از او حاضر نبود. "آنا آکیموونا تاتارووا"، همسر جنگلبان محلی و نوه شش‌ساله‌اش، اولین کسانی بودند که فضانورد را پس از فرود دیدند. خود "گاگارین"ماجرا را اینگونه تعریف می‌کند: "آنها وقتی مرا با لباس و کلاه فضایی و چتر نجاتم دیدند، ترسیدند و عقب رفتند. من به آنها گفتم نگران نباشید، من هم مثل شما شهروند شوروی هستم، همین الان از فضا برگشتم و دنبال تلفن می‌گردم که به مسکو زنگ بزنم."

«گاگارین» پس از تماس تلفنی با دفتر نیروی هوایی، پیامی به این مضمون فرستاد: "پیامی برای نیروی هوایی، ماموریت با موفقیت انجام شد، در موقعیت Z1985 فرود آمدم، حالم خوب است، ضرب‌دیدگی و شکستگی هم ندارم. گاگارین".

"گاگارین" سرانجام در ۲۷مارس ۱۹۶۸، به‌همراه مربی پروازش در جریان یک پرواز تمرینی با هواپیمای میگ (که بسیار موردعلاقه وی بود)، دچار سانحه شد و سقوط کرد و هر دو سرنشین آن کشته شدند. پیکر وی در آرامگاه دیوار کرملین در میدان سرخ شهر مسکو به خاک سپرده شده است.


منبع: فرادید
برچسب ها: فضا ، پرواز ، یوری گاگارین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: