کد خبر: ۱۷۸۴۸۷
۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲
0
محمد حسن صالحی مرام - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی دولت دهم نیز یک‌بار دیگر این موضوع را مطرح کرد و گفت: هنرمندان صنایع دستی، هنر رشتی‌دوزی روی عبا را به صورت کاربردی برای استفاده به عنوان روکش صندلی خودرو طراحی کرده‌اند و خودروسازان می‌توانند از این هنر در تولیدات خود استفاده کنند.
 پول‌نیوز- ایده‌ی استفاده خودروسازان از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از سال‌ها پیش در دولت نهم شروع شد و قرار بود از نمادهای یزدی برای روکش صندلی‌های خودرو استفاده شود، اما این موضوع تاکنون تنها به صورت یک ایده باقی مانده است.

حسین هاتفی فارمد، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در دولت نهم درباره همکاری این نهاد با شرکت‌های سایپا، ایران خودرو، رجا و هواپیمایی‌ها خبرهایی داد تا صنایع دستی به صورت کاربردی در سیستم حمل و نقل عمومی استفاده شود، اما این ایده هیچ وقت به عمل تبدیل نشد و در حد یک حرف باقی ماند.

محمد حسن صالحی مرام - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی دولت دهم نیز یک‌بار دیگر این موضوع را مطرح کرد و گفت: هنرمندان صنایع دستی، هنر رشتی‌دوزی روی عبا را به صورت کاربردی برای استفاده به عنوان روکش صندلی خودرو طراحی کرده‌اند و خودروسازان می‌توانند از این هنر در تولیدات خود استفاده کنند.

حتا بنابر اعلام صالحی مرام، روکش صندلی که توسط هنرمندان ایرانی با چرم و پشم تهیه شده بود، به عنوان یکی از آثار ایرانی و هنری در مراسم داوری صنایع دستی منظقه غرب آسیا که به میزبانی ایران در هتل لاله برگزار شد، از سوی کارشناسان یونسکو مُهر اصالت و مرغوبیت کالا دریافت کرد. با اینکه قیمت‌گذاری روی این کالاها انجام نشد، اما معاون وقتِ صنایع دستی قیمت تقریبی 30 هزار تومان را برای آن در نظر گرفت و پیش‌بینی کرد، اگر این محصول به صورت انبوه تولید شود، به طور حتم با قیمت کمتری عرضه می‌شود.

او نیز پیشنهاد داد با توجه به اینکه 14 میلیون خودرو وجود دارد که در آن از کالاهای وارداتی خارجی استفاده می‌شود،‌ می‌توان در همین خودروها از هنر ایرانی استفاده کرد.

این موضوع در دولت یازدهم هم مطرح شد، اما به عقیده معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور هنوز آمادگی پذیرش چنین موضوعی وجود ندارد.

بهمن نامورمطلق در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: در این دولت هم گفت‌و گوهایی با تولیدکنندگان خودرو به ویژه وزارتخانه‌ها داشته‌ایم، اما احساس می‌شود هنوز آمادگی پذیرش چنین چیزی وجود ندارد.

او اظهار امیدواری کرد در آینده پذیرش چنین ایده‌ای اجرایی شود، اما تا کنون از این موضوع استقبال خوبی نشده است. شاید لازم باشد در این باره کار پژوهشی مشترکی صورت بگیرد و برای به سرانجام رسیدن آن هم عجله‌ نشود تا به نتایج خوبی برسیم.

نامورمطلق افزود: نظر ما هم این نیست که تمام داخل خودرو عوض شود، بلکه می‌خواهیم اگر اسم خودرویی ملی است هنگامی که داخل آن می‌نشینیم هم عناصر ملی را ببینیم. در برخی از موارد می‌توان از نساجی داخلی و در برخی از خودروهای گران قیمت می‌توان از آثار فاخر استفاده کرد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: برای فرمان و دنده یا جلوی داشبورد هم می‌توانیم طراحی‌های داشته باشیم تا اگر کسی داخل خودرو می‌نشیند احساس خوبی داشته باشد اما متاسفانه در این زمینه اقدامات جدی صورت نگرفته است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: خودرو ، صنایع دستی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: