کد خبر: ۱۷۹۲۶۲
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
0
تراز تجاري محصولات كشاورزي از منفي 8.1 ميليارد دلار در سال 1392 به منفي 3.4 ميليارد دلار در سال 1394 بهبود يافته است.
پول‌نیوز - محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي گفت:‌ تراز تجاري محصولات كشاورزي از منفي 8.1 ميليارد دلار در سال 1392 به منفي 3.4 ميليارد دلار در سال 1394 بهبود يافته است.

حجتي امروز يكشنبه در مراسم امضاي تفاهمنامه همكاري ميان سازمان ملي استاندارد ايران و وزارت جهاد كشاورزي افزود: تغيير تراز تجاري كشور به معناي افزايش توليد داخل، كاهش واردات و همچنين افزايش صادرات و حضور در بازارهاي جهاني است.

وي ادامه داد: البته حدود 20 تا 30 درصد از اين تغيير تراز تجاري ناشي از كاهش قيمت هاي جهاني است.

وزيرجهادكشاورزي گفت: يكي از نگراني هاي تاريخي كه در ارتباط با محصولات كشاورزي همواره وجود داشته در مورد افزودني ها و مسائل مرتبط با كود و سم بود كه در اين دولت تلاش زيادي شده كه اين مسائل ساماندهي و براي آن ها انضباط خاصي ايجاد شود.

وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود در اين مراسم اظهار اميدواري كرد در آينده محصولات كشاورزي، شناسنامه دار شوند.

حجتي گفت، با شناسنامه دار كردن محصولات كشاورزي مشخص مي شود هر محصول در چه باغ يا مزرعه و يا دامداري توليد شده است كه اين امر به كنترل محصولات كشاورزي كمك مي كند.

وزير جهاد كشاورزي افزود: در ارتباط با محصولات ارگانيك اين اقدام اجرايي شده است و در برنامه داريم ديگر محصولات توليدي را نيز شناسنامه دار كنيم.

نيره پيروزبخت رئيس سازمان ملي استاندارد ايران نيز در اين نشست گفت: بر اساس تفاهم انجام شده ميان دو دستگاه مقرر شده است از ظرفيت هاي وزارت جهاد كشاورزي و سازمان ملي استاندارد ايران در زمينه ارتقاي استاندارد مواد غذايي استفاده شود كه شامل استفاده از آزمايشگاه هاي دوطرف و همچنين به كارگيري از ظرفيت كلينيك هاي گياه پزشكي است.

به گزارش ايرنا، به منظور توسعه استاندارد سازي محصولات كشاورزي، فرآورده هاي دام، طيور، آبزيان، زنبور عسل، نهاده هاي كشاورزي، خوراك دام و طيور و آبزيان و همچنين ماشين الات و ابزار كشاورزي، كود، سموم و آفت كش ها و در راستاي سياست هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي بويژه بند 24 (افزايش كوشش استاندارد براي كليه محصولات داخلي و ترويج آن) تفاهم نامه اي بين جهاد كشاورزي و سازمان ملي استاندارد ايران امضا شد.

تهيه پيش نويس و تدوين استانداردهاي ملي، مشاركت در تدوين استانداردهاي بين المللي، برگزاري دوره هاي آموزشي و تخصصي مورد نياز و مرتبط، توسعه آزمايشگاه هاي تاييد صلاحيت شده براي پايش و كنترل كيفيت بهينه، بررسي و تاييد صلاحيت آزمايشگاه هاي معرفي شده از طرف وزارت جهاد كشاورزي و همچنين ترويج فرهنگ استاندارد در سطح ملي از موضوع هاي مطرح شده در اين تفاهمنامه است.

تعيين اولويت موضوع هاي پيشنهادي وزارت جهاد كشاورزي براي تدوين و يا تجديد نظر استانداردهاي ملي، همكاري با وزارت جهاد كشاورزي به منظور تعيين اولويت در واگذاري تهيه پيش نويس استانداردهاي ملي در زمينه هاي مرتبط، ارائه فهرست استانداردهاي ملي تدوين شده يا در دست تدوين مرتبط با حوزه كشاورزي، بررسي و تاييد صلاحيت آزمايشگاه هاي وزارت جهاد كشاورزي بعنوان آزمايشگاه همكار و يا مرجع ،بخشي از تعهدات سازمان ملي استاندارد در اين تفاهم نامه است.

همچنين، مشاركت در تدوين و بازنگري استانداردهاي ملي و بين المللي در زمينه هاي مرتبط با فعاليت هاي كشاورزي، بررسي، مطالعه و راه اندازي گروه، بخش يا دفتر تدوين به منظور تدوين استانداردها، بهره گيري از آزمايشگاه ها و شركت هاي بازرسي تاييد صلاحيت شده جهت نمونه برداري و آزمون و همچنين اصلاح دستورالعمل و آيين نامه هاي اجرايي در حوزه جهاد كشاروزي و ارائه آن ها به سازمان استاندارد به منظور بررسي و در صورت لازم تبديل به استاندارد ملي كشور از جمله تعهدات وزارت جهاد كشاورزي در اين تفاهمنامه است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: